20 - 08 - 2024
معیشت و رتبهبندی معلمان در صدر مطالبات
مدتهاست فرهنگیان در مورد مسائل مختلف معیشتی و رتبهبندی اعلام نارضایتی کردهاند. در تمام این مدت دولتمردان و از جمله وزیر آموزشوپرورش به وعدههایی که در اینباره دادهاند یا عمل نکردهاند یا نحوه اجرای آن به گونهای نبوده که رضایت خاطر اکثریت این جامعه را جلب کرده باشد. حالا اما با روی کار آمدن دولت چهاردهم و معرفی کابینه به مجلس و گرفتن یا نگرفتن رای اعتماد از نمایندگان، جامعه فرهنگیان یک بار دیگر با روزنه امیدی برای رفع تبعیضها و مشکلات موجود در وضعیت شغلی و معیشتی خود مواجه شدهاند. بسیاری از آنها معتقدند اجرای صحیح طرح رتبهبندی آنگونه که در قانون آمده، نه به آن صورتی که وزارت بهداشت طی سه سال گذشته کمر به اجرای آن بسته، میتواند بسیاری از مشکلات جامعه فرهنگیان را حلوفصل کند. به سبب افزایش میزان تورم در کشور طی سالهای گذشته، مشکلات معیشتی یکی از معضلات همیشگی قشرهای مختلف جامعه به شمار میرود. از کارگر و پرستار گرفته تا معلم و استاد دانشگاه همه و همه برای تامین معیشت خود دچار مشکلاند. این در حالی است که مسوولان همیشه برای رفع این مشکلات وعدههایی میدهند اما در نهایت آنچه اتفاق میافتد تداوم این وضعیت ناخوشایند است.
علیرضا کاظمی گزینه انتخابی وزارت آموزشوپرورش کیست؟
علیرضا کاظمی (متولد ۱۳۴۴ مشهد) تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یکی از شخصیتهای سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیتهایش در حوزه آموزشوپرورش شناخته میشود. او در مقاطع مختلف، مسوولیتهای گوناگونی در این حوزه برعهده داشته است که یکی از مهمترین مسوولیتهای او سرپرستی وزارت آموزشوپرورش پس از استعفای محسن حاجیمیرزایی در شهریور ۱۴۰۰ بود. او همچنین پیش از این قائممقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، مشاور وزیر آموزشوپرورش و رییس سازمان دانشآموزی بود. معاون پرورشی و فرهنگی، معاون آموزش متوسطه، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزشوپرورش و مدیرکل آموزشوپرورش استان خراسان رضوی از دیگر سوابق اجرایی کاظمی است.
عدالت آموزشی برای دانشآموزان، رفع تبعیض برای معلمان
علیرضا امیدوار، کارشناس آموزش دراینباره به تجارتنیوز گفت: مهمترین خواستهای که جامعه فرهنگی از وزیر جدید آموزشوپرورش دارد، برقراری عدالت آموزشی برای تمامی دانشآموزان از هر قشر و طبقهای و رفع تبعیض بین معلمان است.
وی افزود: متاسفانه طی سالهای اخیر بیتوجهی به وضعیت تحصیل در مدارس دولتی باعث شده هم دانشآموزان دچار افت تحصیلی شوند و هم معلمان دیگر انگیزهای برای ادامه کار در این مدارس نداشته باشند. تبعیضی که بین معلمان شاغل در مدارس دولتی و مدارس غیرانتفاعی وجود دارد موجب شده کیفیت تدریس در این مدارس نیز بسیار متغیر و با فاصله باشد.
این کارشناس آموزش در ادامه به مدارس فرسوده و مدارسی که در شهرهای کوچک و دورافتاده هستند و از امکانات استاندارد محروماند اشاره میکند و گفت: تجهیز مدارس مساله دیگری است که باید در دستور کار وزیر جدید قرار بگیرد. بسیاری از مدارس ما چه در کلانشهرها و چه در شهرهای کوچک استانداردهای لازم را ندارند و بارها شاهد بروز حوادث در مدارس و به خطر افتادن جان دانشآموزان بودهایم. به این ترتیب به نظر میرسد توجه به این موضوع هم باید از اولویتهای وزیر جدید باشد.
او ادامه داد: ما هنوز مدارس کانکسی داریم. مدارسی داریم که سیستم گرمایشیشان استاندارد نیست. مدرسه فرسوده حتی در کلانشهر تهران هم وجود دارد. رسیدگی به این مدارس یعنی اهمیت دادن به جان دانشآموزان و معلمان. نباید به بهانه اینکه اعتبار کافی برای این کار نداریم از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنیم.
وزیر باید از خانواده آموزشوپرورش باشد
از سوی دیگر رییس انجمن علمی- آموزشی دبیران تاریخ استان اصفهان درخصوص انتخاب وزیر آموزشوپرورش توضیح میدهد: وزیر آموزشوپرورش کشورمان باید یکی از فرهیختهترین، مدیرترین و کارآمدترین افرادی باشد که به هیات دولت راه پیدا میکند. چنین فردی ترجیحا باید از خود خانواده آموزشوپرورش باشد.
وی افزود: کسی که وزارت این دستگاه را برعهده میگیرد باید خودش معلمی کرده و از نزدیک نظام آموزشی ما را درک کرده باشد. اگر به گذشته نگاه کنیم، حتی اگر مدیری از خود آموزشوپرورش بوده، غالبا معلمی را تجربه نکرده است و در یکی از بخشهای اداری این نظام فعالیت داشته است. کلاس درس و معلم ارکان اصلی آموزشوپرورش هستند و درک درست مسائل این عرصه ممکن است بهراحتی برای دیگر بخشهای آموزشوپرورش ممکن و ملموس نباشد. این دبیر متوسطه دوم، معلمان را یکی از رکنهای اساسی آموزشوپرورش به شمار میآورد و گفت: باید توجه کنیم خروجی معلم ناراضی، خواسته یا ناخواسته، دانشآموز ناراضی است. وقتی معلم ما از جایگاهی که باید در جامعه برخوردار نیست، حس رضایتمندی در وجودش ندارد و از امکانات سختافزاری و نرمافزاری ضروری و مورد نیاز خود را محروم ببیند، چه بخواهد چه نخواهد، معلم عالی و موفقی نمیشود و کار او کیفیت لازم را نخواهد داشت.
این دانشآموخته دکترای تاریخ محلی از دانشگاه اصفهان تاکید میکند: نباید شأن و مقام و منزلت معلم در جامعه نادیده گرفته شود. یک معلم باید مورد احترام جامعه باشد و نگاهی به او شود که واقعا متناسب با جایگاهش است به طوری که باسوادترین و کوشاترین و خلاقترین افراد جامعه ما رویا و آرزوی رسیدن به مقام معلمی داشته باشند.
مطالبات فرهنگیان از دولت چهاردهم
سیما دارابی، دبیر نیز درباره مطالبه فرهنگیان از دولت چهاردهم به تجارتنیوز گفت: مهمترین مطالبه فرهنگیان اجرای درست قانون رتبهبندی و برطرف کردن مشکلات معیشتی است. از سوی دیگر معلمان حقالتدریس سالهاست منتظر تعیینتکلیف از سوی وزارت آموزشوپرورش هستند.
او ادامه داد: بیتوجهی به مطالبات فرهنگیان خواهناخواه بر کیفیت آموزش تاثیر منفی خواهد گذاشت. از سوی دیگر استفاده از معلمانی که هیچ دوره آموزشی ندیدهاند و یکراست بعد از گرفتن مدرک راهی کلاس درس میشوند نیز خود معضل دیگری است که کیفیت خدمات آموزشی را به طرز چشمگیری کاهش میدهد.
دارابی اظهارکرد: ما معلمانی با مدرک دکترا داریم که سه چهار برابر همتایانشان در ارگانهای دیگر کار میکنند اما یکسوم تا یکچهارم آنها حقوق میگیرند.
مثلا حقوق معلمی را که در مقطع دوازدهم مدرسه تدریس میکند، مقایسه کنید با حقوق استادی که چند ماه بعد به همان دانشآموزان و در ترمهای نخست که خیلی تخصصی نیست در دانشگاه درس میدهد.
این دبیر باسابقه در ادامه به کالایی شدن آموزش در کشور اشاره میکند و توضیح میدهد: مساله مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و متاسفانه تاثیر بسزایی در نوع دریافت خدمات آموزشی دارد مساله کالایی شدن آموزش است یعنی افراد هرچه دارای تمکن مالی بیشتر باشند از خدمات آموزشی بهتری بهرهمند میشوند و این اصل 30 قانون اساسی را به طور کلی زیر سوال میبرد.
او صحبتهای خود را با این توضیحات به پایان میبرد: در تمام شهرها افزایش بیرویه مدارس غیرانتفاعی باعث شده مدارس دولتی دیگر کیفیت خدمات آموزشی خود را ارتقا ندهند؛ در واقع برای ارتقا نیاز به منابعی دارند که در اختیار آنها نیست. این ایجاد تبعیض در بحث آموزش در نهایت بهرهوری جامعه را هدف قرار میدهد و سبب میشود افراد بیبضاعت خود را از بدنه جامعه جدا ببینند و مشکلات آموزشی حلنشده باقی بمانند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد