7 - 08 - 2024
مشکلات اقتصاد، فرصتی برای نوآوری
«جهانصنعت»- دومین نشست از سلسله نشستهای «فرصت حضور در اقتصاد بینالملل» با موضوع «اکوسیستم نوآوری؛ واقعیتهای اقتصاد ایران» در اتاق ایران با حضور قدیر قیافه، نایب رییس اتاق ایران، محمدجواد آذریجهرمی، وزیر سابق فناوری، ارتباطات و اطلاعات و فعالان اقتصادی بهویژه فعالان حوزه اطلاعات و فناوری برگزار شد.
به باور فعالان و صاحبنظران حوزه فناوری اطلاعات، اقتصاد ایران برای عبور از شرایط سخت امروز نیازمند نوآوری و استفاده از سرمایههای انسانی است و بدون پیمودن این مسیر، نمیتوان از وضعیت فعلی خارج شد. قدیر قیافه، نایب رییس اتاق ایران در این نشست گفت: عبور از شرایط سخت امروز اقتصاد کشور، فقط با نوآوری و استفاده از سرمایههای انسانی ایران میسر خواهد بود و به همین اندازه، ناسرمایههای کشور و کسانی که خود را برخلاف واقع، سرمایه انسانی نشان میدهند، میتوانند تمدن و اقتصاد کشور را زمین بزنند.
قیافه با تاکید بر اهمیت ممانعت از خروج جوانان و سرمایههای کشور افزود: امروز انواع موانع در مسیر فعالیت اقتصادی سرمایههای انسانی در کشور، وجود دارد اما متاسفانه مسیر آنها برای خروج از کشور هموار است. نایبرییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه 3/27تریلیوندلار ارزش سرمایههای طبیعی و معدنی کشور است، اظهار کرد: بهطور قطع، اگر سرمایه انسانی نوآوری وجود نداشته باشد، این سرمایهها همچنان مدفون مانده و قادر به استفاده از آن نخواهیم بود. برای ایجاد ارزشافزوده از این سرمایههای طبیعی باید سرمایههای انسانی را به کار بگیریم تا با رشد مناسبی در تولید ناخالص داخلی مواجه شویم.
او ادامه داد: ایران امروز وضع بسیار نامناسبی در تولید ناخالص داخلی دارد. براساس آمار ارائه شده از سوی کشور به بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران حدود 413میلیارددلار اما در واقعیت بیشتر از 270میلیارددلار نیست. این در حالی است که یک کشور جعلی و غیرقانونی در دنیا، 530میلیارددلار تولید ناخالص داخلی دارد بنابراین ما برای عبور از این شرایط راهی جز نوآوری و ابتکار و استفاده از سرمایه انسانی خود نداریم. قیافه با تاکید بر ضرورت ایجاد همدلی در کشور برای عبور از مشکلات گفت: این امر نیازمند عزم و اراده ملی است. باید با اراده ملی و دانش ملی و سرمایههای کشور از این شرایط عبور کنیم و در غیراین صورت شرایطی بهتر از شوروی در پایان دهه 90 میلادی نخواهیم داشت.
مشکلات اقتصاد فرصتی برای نوآوری
در ادامه این نشست محمدجواد آذریجهرمی، وزیر سابق فناوری، ارتباطات و اطلاعات گفت: در ادارات، نشستها و همایشهای مختلف از ناکارآمدی اقتصادی، مشکلات معیشتی و قیاسهایی از کشورهای دیگر، تبادل و مراودات مالی ایران با کشورهای دیگر میگویند که درنتیجه این گفتوگو به خدمات نامناسب در ایران و به نارضایتی میرسیم اما نوآورها «دفترچه نق» به همراه دارند و این نقها را میشنوند و مینویسند، اساس نوآوری است. در این مشکلات فرصتهایی است برای بهبود. مثلا بهرهوری در اقتصاد ایران پایین است و بهرهوری پایین خود میتواند فرصتی برای نوآوری باشد.
او ادامه داد: بیکاری در ذات خود یک آفت است و سیاستگذار به این وضعیت بهعنوان تهدید نگاه میکند ولی درعینحال فرصتی برای خلق فرصت است اما در مشکلات است که فرصت بهبود ایجاد میشود. با شنیدن دغدغه افراد، میتوانیم به فرصتهای پیشروی برسیم. بخش نوآور مثل سایر بخشها نیست و به مشکلات بهعنوان فرصت نگاه میکند.
آذریجهرمی اظهار کرد: همسویی نگاه سیاستگذاری به مشکلات دامن میزند یا آن را کمتر میکند و پرسش امروز ما این است که سیاستگذاری دولت چگونه باشد تا بتوانیم به رشد و درنهایت توسعه اقتصادی برسیم. آیا سیاستها درست بوده و چه بستهای را میتوانیم به سیاستگذاران پیشنهاد دهیم تا فضایی بسازیم که پیشرفت کشور را رقم بزنند؟
او افزود: اقتصاد دانشبنیان چند دسته است؛ دسته اول روی توسعه علم، صنعت نانو، سلامت و غیره سرمایهگذاری میکند و دسته دوم اقتصاد دیجیتال است که کسبوکارهای اینترنتی در این دسته میگنجد. با شناخت این دستهبندی درنهایت به راهبردی میرسیم که میتواند برای همه مناسب باشد.
تبدیل سیاست اقتصاد دیجیتال به سیاست ایدئولوژیکی
آذریجهرمی ادامه داد: نگاه نوآور مشکلات را فرصت میبیند و در این وضعیت به خلق سرمایه و فرصت میرسد. سیستم و فضای کسبوکار نوآورانه رفتار و ادبیات و مکانیسم خاص دارد و با این فضا مثل بورس رفتار نکنید.
او به سیاستگذاری حوزه نوآوری اشاره کرد: سیاستگذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال باید همه مجموعه را با هم ببینید. مثلا مسدود کردن دسترسی نوعی سرکوب کردن دیتا است. در روند سال 1400 ماهانه 8درصد ترافیک داشتیم که 30میلیون کاربر به اقتصاد دیجیتال اضافه کرد که نتیجه آن رشد 8درصدی در این حوزه بود و هسته اقتصاد دیجیتال 5/2برابر شد که هدفگذاری برنامه ششم توسعه بود.
آذریجهرمی تصریح کرد: سرکوب قیمتی و سرکوب ترافیکی سیاستگذاری دولت سیزدهم بود که سیاست سرکوبی را در دستور کار قرار داد. دولت ترافیک داخلی را میخواست بالا ببرد که این با هیچ مدل اقتصادی سازگار نیست. سیاست اقتصاد دیجیتال از سیاست اقتصادی به سیاست ایدئولوژیکی تبدیل شده که با این اکوسیستم موفق نمیشود و نیاز به بازنگری دارد. البته برخی فیلترینگ را راهحل میدانستند و این را سه سال تجربه کردند اما انتخابات این را ثابت کرد که همه گروهها و افکار معتقدند که سیاست فیلترینگ ناکارآمد است و باید اصلاح شود. رییس قوه قضاییه و همه نامزدهای انتخاباتی معتقد بودند که این سیاست ناکارآمد است.
او افزود: ما در دولت دوازدهم معتقد بودیم که این شیوه ناکارآمد است. سیاست سرکوب ترافیکی تصمیم اقتصادی نیست و حالا این موضوع کلان در شرایطی است که اجماعی برای حلان وجود دارد و دولت باید سریع برای آن چارهاندیشی کند.
آذریجهرمی تصریح کرد: در مدل سیاستگذاری، تعرفه موبایل و تلکام باید تجدیدنظر شود و دولت از دخالت در قیمتگذاری دست بردارد. باید وجود رویه واحد اپراتورها را بشکند و فضا رقابتی شود. باید رقابت در عرصه اپراتوری ایجاد شود. در بخش ثابت هم باید به بازار مصرف توجه شود. بسته سیاستی در دولت سیزدهم هم کامل نبود و توسعه تلفن ثابت هم سیاست زده شد و به تجربه دولت قبلی در این حوزه توجه نشد.او در ادامه افزود: راهکار جنگ با مخابرات را خاتمه دهید و نباید این سرمایه را نابود کنیم. اشتباهات برای تصدیگری و اعمالنفوذ در مخابرات خاتمه یابد و مخابرات هم دست از سیاستگذاری بردارد تا در این صورت بازار ثابت به بازار رقابتی تبدیل شود. باید قیمتگذاری دستوری از دستور کار خارج شود و به مخابرات برای رشد فضا داده شود. او تاکید کرد: دولت در حوزه فناوری باید بسته سیاستی اقتصادی و غیراقتصادی اجرا کند و رفع انحصاری و حذف قیمتگذاری دستوری و کاهش سطح فیلترینگ و در دستور کار قرار گیرد.
او در ادامه به چالشها اشاره کرد: در پوسته اقتصاد دیجیتال چالش نیروی انسانی داریم و مهاجرت کشور را آسیبپذیر کرده و سرمایه ژنی کشور از دست میدهد. ممکن است در بهبود شرایط کشور مهاجرت معکوس رخ دهد. باید دولت به این مدل اکوسیستمها وزن و سرمایه دهد. چالش دوم اشباع بازارهای بالغ اقتصاد دیجیتال است که باید با بسته سیاستی بازار تقویت شود تا درنتیجه توان خرید مشتری بالاتر برود و این راهحلی برای عبور از اشباع بازار است.
آذریجهرمی به چالش سوم اشاره کرد: ایجاد رگولاتوری بخشی در این حوزه نیاز است. این حوزهها میتواند بازارها را بزرگ کند. این بخش بسته سیاستی لازم دارد که تشکیل رگولاتوری در حوزه سلامت حملونقل و فین تک لازم است و دولت باید دسترسی به داده را آزاد کند.
ایران به نوآوری بازار آفرین نیاز دارد
محمود جراحی هم بنیانگذار ایرانسل نیز با بیان اینکه در استخدام واژگان در کشور دچار کجفهمی هستیم، ادامه داد: از 1960 به بعد به کشورهای فقیر کمکهای زیادی شده اما آنها از تله فقر خارج نشدهاند. این شبیه وضعیت کشور ماست که با تخصیص منابع نفتی زیاد، توسعه آنطور که باید رخ نداده است. دلیل این شرایط این است که نوآوری در این مسیر دیده نشد.
او با دستهبندی نوآوری به سه دسته نوآوری تداومبخش، نوآوری کالایی بخش و نوآوری بازارآفرین گفت: آنچه به آن نیاز داریم نوآوری بازارآفرین است. در این نوع نوآوری، کالاهایی که در دسترس مردم نیست را ارزان میکند و از این مسیر، مصرفکنندههای جدید وارد بازار میکند. دلیل اینکه اقتصاد ما رشد نمیکند، عدم توجه به این نوع از نوآوری است.
جراحی ادامه داد: باید با نوآوری وارد حوزه مصرف شد مثلا ما صنعت خدمات نداریم و تولید را در کارخانه میبینیم در حالی که کارخانه مرد. نوآوری در بخش خدمات است. باید به غولهای بزرگ اقتصادی در بخش خدمات برگردم. باید در بخش خدمات نوآوری داشته باشیم، ارزان کنیم و به مردم ارائه کنیم. او به توریسم زیارتی اشاره کرد یا به کلینیکهای زنجیرهای دندانپزشکی اشاره کرد که میتوان این خدمات را با قیمت پایین به مردم ارائه کرد.
جراحی گفت: باید زاویه نگاه خود را در حوزههای مختلف اقتصادی تغییر دهیم. درنتیجه این تحول قیمتها پایین بیاید تا چرخ اقتصاد کشور بچرخد، همانطوری که خودرو فورد نوآوری کرد. مثلا در اقتصاد ایران هزینه مبادله 40درصد است و باید در این حوزه نوآوری شود. نوآوری راهکار عملی برای مشکل واقعی است که باید به آن توجه شود.
او در تشریح این پیشنهاد خود بیان کرد: ما باید با حاکمیت گفتوگو کنیم که اولا از فعالان حوزه نوآوری و از خود نوآوری نترسد. اگر برای حاکمیت سخت است که با دنیا مذاکره و گفت و کو کند، اجازه دهند که چند استارتآپ ایرانی با استارتآپهای دیگر از کشورهای مختلف دنیا درباره موضوع مشخصی بنشینند و گفتوگو کنند و تبادل فناورانه داشته باشند.
گرهگشایی ملی بدون نوآوری شکست خواهد خورد
شهاب جوانمردی، نایبرییس اتاق تهران هم در بخش نخست سخنانش به ضرورت تغییر نگرش در حوزه اقتصاد نوآوری اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی ما راهحلهای تکراری برای مشکلات جدید است. ما نیازمند بازتعریف مسائل هستیم. تا وقتی تغییر نگرش را درونی نکرده و برای آن عزم جدی نداشته باشیم بعید است بتوانیم مسائل پیچیده امروز را حل کنیم.او لایه اول اقتصاد نوآوری را اقتصاد بخش دانسته و ادامه داد: ما در اقتصاد بخش، فراتر از توسعه زیرساختها و پلتفرمها نرفتهایم. ما نوآوری را به سایر ارکان اقتصادی تسری نمیدهیم. بخشهای جدی تولید ناخالص داخلی که مرتبط با تولید کالا هستند، بخشهای متقدمی هستند که ضریب نواری پایینی دارند بنابراین اقتصاد نوآوری تقویت نمیشود و در عمل نمیتوانیم انتظار تحول داشته باشیم.
جوانمردی به لایه دوم اقتصاد نوآوری پرداخت و با طرح این سوال که آیا اقتصاد نوآوری منجر به گرهگشایی ملی میشود یا خیر، افزود: اگر درباره بحران انرژی حرف میزنیم عمده راهحلها متوجه افزایش سرمایهگذاری و تولید و رفع قیمتگذاری دستوری است اما از جنس نوآوری راهحلی ارائه نمیشود. در شبکه برق 20درصد انرژی تولید شده تلف میشود و هنوز هم اقتصاد نوآوری به این موضوع نمیپردازد.
او با بیان اینکه به نوآوران در کشور اعتماد نمیشود، گفت: هنوز هم میخواهند با همان چارچوبهای قدیمی مشکلات را حل کنند. این تفاهم هنوز وجود ندارد که با نوآوری میتوان مسائل را حل کرد اما اگر گرهگشایی از مشکلات را با رویکرد نوآوری نبینیم حتما شکست خواهیم خورد.
جوانمردی افزود: لایه سوم اقتصاد نوآوری، افق گشایی تمدنی است. وقتی سرمایههای اجتماعی در کشور پایین است، اساسا نمیتوانیم درباره افقگشایی تمدنی فکر کنیم. هرگونه توسعه ارتباطات، شکل جدیدی از تمدن را ایجاد میکند. اگر در توسعه فناورانه و نوآورانه سرمایهگذاری نکنیم و آنها را غیرجدی ببینیم افقگشایی تمدنی نیز منتفی است.
لزوم توجه به تبعیض مثبت
در ادامه سادینا آبایی، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به مفهوم «تبعیض مثبت» اشاره کرد. مثلا نوآوری در کمیته انتخاب وزرا بسیار مورد توجه قرار گرفت و مسائل به همین سادگی و با تفکر جدید و ارائه راهحل جدید، نوآورانه میشود. نوآوری مال ذهن خلاق است و این سن ندارد، موقع نیاز، ذهن خلاق میشود و تجربه باید با دانش جوانی ادغام شود. نوآوری ترکیب تجربه و دانش نو است. در شرایط امروز هم که مشکلات اقتصادی بسیار زیاد است، باید اولویتها مشخص شود و در کمیتهای مانند کمیته انتخاب وزرا به بحث گذاشته شود و به راهحلهای نوین برسیم.
نوآوری در تولید، لازمه توسعه اقتصادی
محمد قاسمی، رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران از دیدگاه دانش توسعه اقتصاد، بحث نوآوری را توضیح داد. او گفت: تحول تدریجی و هماهنگ ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باعث توسعه است و این فراتر از اقتصاد است. در ادبیات علمی اینگونه اثبات شده که کشورها در دورههایی در اقتصاد رشد و جهش رشد داشتند. آن چیزی که اثبات شده این است که میشود رشد و جهش رشد اقتصادی داشت اما تداوم رشد و رشدهای سطح بالا نیاز به تحول در ساختار سیاسی و اجتماعی دارد.
قاسمی تصریح کرد: نظامی که رشد 4درصدی ایجاد کرده، نمیتواند رشد 8درصدی انجام دهد. ایران یک دوره جهش رشد داشته و آن هم دهه 40 داست اما چون در تحول اجتماعی و سیاسی ناتوان بود نتوانست تداوم رشد و جهش را ادامه دهد ولی چون نظام سیاسی هم متصلب بود و اجتماع هم عقبمانده بود، نتیجه آن انقلاب شد.
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران ادامه داد: اما این مسائل چه ربطی به نوآوری دارد؟ کشورهایی که در چهار دهه اخیر- کشورهای نوظهور- در طول 5 دهه گذشته رشد کردند، سیاست اقتصادی متفاوتی در پیش گرفتند.
او ادامه داد: این کشورها اول رقابتیپذیری ایجاد میکردند و با پایین نگه داشتن سطح دستمزدها این کار را انجام دادند. یعنی کاهش هزینه تولید از طریق پایین نگه داشتن سطح دستمزد انجام میشود ولی این قابلتداوم نبود چون جامعه به طبقه متوسط نیاز دارد، مصرف واقعی و مصرف باکیفیت بسیار مهم است و با دستمزد پایین این ممکن نبود.
او تصریح کرد: ایده دستمزد پایین قابل تداوم نبود و عاملی که در بلندمدت باعث بهبود کیفیت میشود، نوآوری است بنابراین نوآوری تابع تولید شد. آن معجزهای که با آن روبهرو هستیم، نوآوری در تولید است که امروزه منجر به این شده که دولتها ساختار اجتماعی و سیاسی خود را متحول کنند.
قاسمی افزود: دولت الکترونیک که ابدا در ایران درک نشد محصول فهم دولت بود. اینکه دولت عرضهکننده کالا و خدمات دورهاش تمامشده و دولت مدرن دولت کنترلکننده تقاضا بود که محصولات دولت رفاه است. عملا چنینی فرآیندی منجر به انقلاب فناوری شد.
رییس مرکز پژوهشهای اتاق ایران ادامه داد اما چرا این بحثها در این دوره زمانی اهمیت دارد؟ ایران در دو برهه زمانی در فهم تحولات جهانی اشتباه کرد. اول در زمان پدیدار شدن نتایج انقلاب صنعتی بود؛ آن زمان دولت زندیه سقوط کرده بود و ما نفهمیدیم که در دنیا چه خبر شده و زمانی متوجه شدیم که با تفنگ در برابر ما قرار گرفتند.
او به دوره بعدی اشاره کرد: عدم امکان جبران عقبماندگی تاریخی نتیجه رفتار ما در قرن 19 بود و الآن هم سرعت و کیفیت تحول متفاوت است. جهان با دوره انقلاب سوم و چهارم صنعتی روبهروست. انقلاب هوش مصنوعی در تمام تحولات اثرگذار است. در عدم توجه به سهم نوآوری و پیوستن به زنجیره ارزش جهانی و منطقهای از تحولات جا میمانیم. به تحول شش ماه گذشته نگاه کنید. چرا رییسجمهور چین به سیلیکون ولی میرود؟ چون از تداوم رشد سطح متوسط میخواهد به جهش رشد بالا برسد ولی ما با فهم ناقص خود تحولات فناوری را میسنجیم. تحولات نوآوری تاریخ ندارد. باید به این تحولات توجه شود.قاسمی تاکید کرد: باید در کاربردهای هوش مصنوعی برای ایران محتوا تولید کنید. هوش مصنوعی دو حوزه آموزش و سلامت را متحول میکند. دولت از آموزش باکیفیت ناتوان است و سلامت و آموزش مردم به خطر افتاده. دولت بازار بیقاعده را به وجود آورده که نوآوران میتوانند آن را اصلاح کنند. باید به تکنولوژی در حوزه سلامت توجه شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد