4 - 11 - 2019
مراقب کلاهبرداران باشید
«جهان صنعت»- کلاهبرداران در کمین زائران ایرانی هستند؛ این هشداری است که این روزها به کسانی که عازم کربلای معلا هستند داده میشود. عدهای کلاهبردار با شمارههای بینالمللی به زائران زنگ زده و سپس در صورت تماس مجدد زائران از آنها هزینه کسر میکنند. البته عدهای واردکننده موبایل نیز از کاروانها اطلاعات زائران را دریافت کرده و سپس از طریق هویت آنها به رجیستر کردن گوشیهای قاچاق میپردازند. همچنین عدهای در مسیر حرکت زائران به کربلا اقدام به فروش سیمکارتهای عراقی میکنند که مشخص نیست سیمکارتهای معتبری هستند یا خیر.
استقبال از پیادهروی اربعین سبب شده که گروهی هم به دنبال کلاهبرداری بیفتند.سازمان رگولاتوری علاوه بر اعلام تلاشهایی که برای ارتباطات و در اختیار گذاشتن اینترنت برای زائران انجام داده است، اعلام کرده که اپراتورهای عراقی اینترنت پرسرعت ارائه میکنند در صورتی که به گفته زائرانی که در حال سفر به کربلا هستند اینترنت عراق به دلیل حوادث اخیر قطع شده است. از سوی دیگر رییس سازمان رگولاتوری مدعی شده است هزینه اینترنت و تماس با سیمکارتهای عراقی بسیار گران است در صورتی که افرادی که پیش از این به عراق سفر کردهاند، میگویند که سیمکارتهای عراقی بستههای اینترنتی پرحجم اینترنت هدیه میدهند و هزینه مکالمات نیز آنقدرها گران نیست. به هر روی اگر زائر کربلا هستید مراقب کلاهبرداران باشید.
با شمارههای بینالمللی غریبه تماس نگیرید!
کلاهبرداریهای تلفنی باز هم همزمان با مسافرت زائران به اربعین شروع شده به این صورت که با شمارهای خارج از ایران با مشترک تماس گرفته و قطع میکنند و برقراری تماس مجدد با تماسهای بینالمللی مذکور میتواند هزینههای زیادی برای مشترکان داشته باشد.
یکی از روشهای کلاهبرداری با عنوان«Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam» برای اپراتورها به وجود آمده است که در آن مهاجم یکسری شمارههای ویژه یا پرمیوم تهیه میکند (شمارههای پرمیوم شمارههایی هستند که جهت ارائه سرویس خاصی ایجاد شدهاند و هزینه تماس با آنها بیشتر از حالت معمولی است) و از آنها به صورت رندوم به شمارههای سراسر دنیا تماسهایی را برقرار و بلافاصله قطع میکنند تا یک تماس از دسترفته در گوشی قربانی مشاهده شود.
اما روش این کلاهبرداری اینگونه است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع میکنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق، اقدام به برقراری تماس با فرد تماسگیرنده کنند؛ به دلیل آنکه این تماسها از سرشمارههای بینالمللی برقرار میشود، به محض تماس هزینههای سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل میشود.
در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبطشده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا میشود؛ اغلب مهاجمان سعی میکنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیشتر ترغیب و هزینه بیشتری را به وی تحمیل کنند.
مراقب تماسهای خارجی باشید
بستگان زائران به عراق ممکن است در صورت مشاهده تماس از دسترفته، آشنایان شخص مسافر تصور کنند شماره ناآشنایی که با آنها تماس گرفته، از کشور عراق و توسط مسافر آنهاست اما با توجه به سوءاستفاده مهاجمان از این موضوع توصیه میشود تا زمان اطمینان از شماره شخص مورد نظر خود، با شماره از دسترفته تماس حاصل نکنید تا متحمل هزینههای اضافی نشوید.
به همین دلیل اخیرا پلیس فتا نیز درباره تماسهای خارجی ناآشنا هشدار داده است. اخیرا گزارشهایی مبنی بر تماسهای ناشناس با شمارههای مشکوک به دست پلیس فتا رسیده که باعث شد این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. این روش و شیوههای مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتورهای خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی از مشترکین اپراتورهای سایر کشورها با استفاده از سرویسهای مخابراتی رخ میدهد.
در این روش مجرمان با استفاده از تماسگیرندههای خودکار و به صورت نرمافزاری با تعداد زیادی از شمارهها، یک یا دو تماس کوتاه برقرار کرده تا تماس ازدسترفته روی گوشی طرف مقابل ثبت شود. افراد نیز پس از دیدن تماسهای از دسترفته، به گمان اینکه تماس مهمی را از دست دادهاند و یا از روی حس کنجکاوی و بدون دقت به داخلی یا خارجی بودن شماره، اقدام به تماس مجدد با این شمارهها میکنند و به این شکل هزینههای سنگین تماس بینالمللی به آنها تحمیل میشود.
پس از برقراری تماس با شماره مورد نظر، اپراتور پاسخ داده و سعی میکند با صحبت در مورد موضوعات مختلف مانند پذیرفته شدن در لاتاری و برنده شدن جایزههای متنوع، مکالمه را طولانی کند تا درآمد بیشتری نصیبشان شده و از طرفی حساب شما را خالی کنند. بسیاری از آنها دارای اپراتور نرمافزاری هستند و در صورت تماس با آنها پیام ضبطشده برای شما پخش میشود. این پیامها اغلب به زبان انگلیسی هستند ولی گاهی به صورت فارسی و عربی نیز پخش میشود.
بنابراین لازم است در صورتی که مکالمات بینالمللی ندارید به این تماسها اعتنا نکرده و آنها را نادیده بگیرید. همچنین با توجه به قرار گرفتن در آستانه اربعین و حضور بسیار از زائران در عراق، اگر منتظر تماس آشنایان و نزدیکان خود که به زیارت اربعین رفتهاند، هستید، کد کشور عراق که ۹۶۴+ است را به یاد داشته باشید.
مشکل اختلال رفع شد
حسین فلاحجوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تصادف ماشین حمل سوخت در محور ایلام به مهران که ۳ روز گذشته باعث ایجاد ترافیکی چندساعته برای زائران شده بود، گفت: در آن مقطع به دلیل تجمع بیش از حد، شبکه ارتباطی در آن مسیر با مشکل مواجه شده بود و برخی کاربران دچار اختلال مقطعی شده بودند که بلافاصله با استقرار ۲ سایت موقت، مشکل برطرف شد.
وی با تاکید بر اینکه تیمهای فنی و پشتیبان از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها در پایانهها مستقر شدند، افزود: یک تیم پایش و پاسخگویی نیز در پایانههای مرزی مستقر هستند که در صورت بروز مشکل و اعلام آن، میتوانند موضوع را گزارش و پیگیری کنند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه مسیر ارتباطی ما با زائران، سامانه ۱۹۵ است، گفت: زائران میتوانند در صورت بروز مشکل ارتباطی، گزارش آن را به سامانه تلفنی ۱۹۵ اعلام کنند تا به طور ویژه به آن رسیدگی شود.
وی گفت: برای رفع مشکل نقاط کور و مشکلات سایتهای BTS ، هماهنگیهای مناسبی در حال انجام است و حتی برخی سایتها به دلیل نبود امکانات، در حال سرویسدهی با ژنراتور هستند.
فلاحجوشقانی اضافه کرد: گزارشی که از سوی اپراتورهای عراقی اعلام شده است نیز نشان میدهد آنها نسبت به افزایش ظرفیت در خاک عراق اقدام کردهاند و پوشش اینترنت وایفای در نجف و کربلا را وعده دادهاند. اینترنت در کشور عراق ۳G است و اپراتورهای این کشور اعلام کردهاند که آمادگی کامل برای ارائه خدمات به زوار اربعین را دارند.
اینترنت عراقگران است!
فلاحجوشقانی گفته است که اینترنت عراق گران است اما اشارهای نکرده است که سیمکارتهای عراقی بستههای اینترنتی با ترافیکهای بالا هدیه میدهند.
معاون وزیر ارتباطات در مورد تعرفه مکالمه و اینترنت برای زائران گفت: با مذاکرات صورت گرفته موفق شدیم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به ازای هر دقیقه مکالمه، تعرفهها را کاهش دهیم.
وی گفت: سال گذشته در ایام اربعین به دلیل آنکه شرکت ارتباطات زیرساخت، مسوول ارتباطات تلفنی بینالملل بود، تعرفه مکالمات به ازای هر دقیقه حدود ۹۰۰ تومان کاهش یافت اما امسال با توجه به آزادسازی سرویسدهی در تلفن بینالملل، اپراتورهای ایرانی با مذاکراتی که انجام دادند در نهایت هر دقیقه مکالمه در اربعین را نسبت به روزهای عادی سال، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش دادند.
وی به زائران اربعین توصیه کرد که اگر قصد استفاده از سرویس رومینگ با سیمکارتهای خود را دارند، سرویس رومینگ گوشی خود را قبل از خروج از خاک ایران فعال کنند. در همین حال توصیه میشود در صورت استفاده از رومینگ، کاربران بسته اینترنت ویژه اربعین را که اپراتورهای موبایل ایرانی پیشنهاد دادهاند فعال کنند و از اینترنت آزاد استفاده نکنند چراکه قیمت اینترنت در عراق ۴۰ تا ۵۰ برابر گرانتر از ایران است.
فلاحجوشقانی گفت: به زائران توصیه میشود برای استفاده از اینترنت، از وایفای رایگان موکبها در مسیر نجف و کربلا استفاده کنند و یا اینکه بسته اینترنت ویژه اربعین را شارژ کنند. در غیر این صورت از سیمکارت عراقی برای دیتا استفاده کنند. چرا که اپراتورهای عراقی نیز بستههای ویژه اینترنت برای زائران در نظر گرفتهاند که مقرونبهصرفهتر است.
سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیمکارت
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیمکارت هشدار داد و اعلام کرد: سیمکارتهای ثبت شده بدون اطلاع مالکان آنها مسدود میشود.
پیمان قرهداغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری در این باره اعلام کرد: چنانچه زائران اربعین حسینی، پیامکی با عنوان (ماسک) سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبنی بر صدور سیمکارت به نامشان دریافت کردند باید به دفاتر فروش اپراتورها مراجعه و سیمکارت ثبت شده را مسدود و غیرفعال کنند.
وی با اشاره به سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیمکارت بدون اطلاع آنها گفت: سیمکارتهای ثبت شده بدون اطلاع مالکان آنها مسدود میشود.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری با اشاره به اینکه پیش از این نیز سوءاستفاده از اطلاعات هویتی حجاج بیتالله الحرام، برای ثبت گوشی تلفن همراه به صورت مسافری در سامانه گمرک صورت گرفته بود، افزود: به همین دلیل برای جلوگیری از تضییع حقوق کاربران ضروری است مشترکان تلفنهمراه و زائران اربعین حسینی از اسناد هویتی خودشان به طور جدی محافظت کنند.
وی تاکید کرد: زائران در صورت ثبت سیمکارت به نام آنان بدون اطلاع خودشان، حتما سیمکارت را غیرفعال کرده و شکایت خود را در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ ثبت کنند.
قرهداغی افزود: رگولاتوری به طور مستمر بر عملکرد دفاتر فروش اپراتورها و دفاتر پیشخوان خدمات دولت در فروش و فعالسازی سیمکارتهای تلفن همراه نظارت کرده و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد