28 - 08 - 2023
«مایکروسافت» و «لینکدین» آماده پیروی از قانون اتحادیه اروپا شدند
«جهانصنعت»- شرکتهای بزرگ اینترنتی اکنون باید قانون سرویسهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) را اجرا کنند که طبق آن باید از کاربران در مقابل محتوای مخرب محافظت کنند. آنها باید درباره الگوریتمهایشان بیش از پیش شفاف باشند. اتحادیه اروپا تاکنون ۱۹ پلتفرم ازجمله «مایکروسافت بینگ»، «لینکدین»، «فیسبوک»، «اینستاگرام»، «اسنپچت» و «تیکتاک» را مشخص کرده که دفتر اصلی آنها در آمریکا است. این شرکتها باید از قانون DSA پیروی کنند. به طور دقیقتر قوانین DSA از روز جمعه برای شبکههای اجتماعی و وبسایتهای بسیار بزرگ اجرا میشود. یکی از مهمترین درخواستهای تحت قانون DSA آن است که به کاربران حق انتخاب میدهد تا یک فید غیرشخصیسازی شده، داشته باشند که براساس پروفایل آنها طرحریزی نشده است. «لینکدین» (متعلق به مایکروسافت) در یک پست وبلاگی اعلام کرد این تغییر برای نسخههای دسکتاپ و موبایل اجرا میشود. سال گذشته پس از آنکه «چت جیپیتی» (متعلق به شرکت «اوپنایآی» که مایکروسافت در آن سرمایهگذاری کرده) سروصدای زیادی به پا کرد، هوش مصنوعی خبرساز شد. در همین راستا اتحادیه اروپا اکنون سعی دارد هرچه سریعتر نخستین قانون مربوط به هوش مصنوعی را تا پایان سال جاری میلادی اجرایی کند. «کورتنی گرگویر» مدیر ارشد امنیت دیجیتال مایکروسافت اعلام کرد اقدامات امنیتی متعددی برای حفاظت در مقابل ریسکهای جدید هوش مصنوعی اجرا میکند و همچنان سعی میکند شفاف باقی بماند. «گرگویر» اعلام کرد مایکروسافت اقدامات بیشتری برای پیروی از قانون DSA اجرا میکند که شامل یک کتابخانه از تبلیغات است و کاربران اروپایی میتوانند از طریق آن به اطلاعات درباره آگهیهای موجود در پلتفرم دست یابند. در همین راستا «لینکدین» نیز گام مشابهی را اتخاذ کرده است. «گرگویر» اضافه کرد که مایکروسافت درباره شیوه عملکرد موتور جستوجوی بینگ ازجمله اصول ردهبندی، سیاستهای بازبینی و کنترلهای کاربران توضیحات بهتری ارائه میکند. اسنپچت متعلق به شرکت اسنپ نیز از تغییراتی در اپ خود رونمایی کرد که شامل افزایش اختیارات کاربر درباره محتوایی که میبیند و محدود کردن تبلیغات هدفمند برای کودکان بین ۱۳تا ۱۷ سال در اتحادیه اروپا و انگلیس است.