18 - 08 - 2024
لکوموتیوهای موجود پاسخگوی تقاضای حملونقل ریلی نیست
تیننیوز- به اعتقاد برخی کارشناسان حملونقل ریلی، لکوموتیوهای موجود در بخش ریلی چه سرد و چه گرم کافی نیست و نمیتواند پاسخگوی تقاضای حملونقل ریلی باشد. کارشناس حملونقل ریلی در این زمینه اظهار کرد: اکثریت لکوموتیوهای موجود GT26 (از نوع CW تولید اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی و CW2 تولید اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی) ساخت جیام آمریکاست که در دوره خودش بهترین نوع لکوموتیو بوده است.
علیاکبر عادلی گفت: اما باید در نظر داشت که حداقل ۵۰ سال از طراحی این لکوموتیوها گذشته است. او افزود: در طول این مدت قدرت و گشتاور موتور لکوموتیوها افزایش چشمگیری داشته و فناوری ایمنسازی لکوموتیوها هم با تغییرات اساسی مواجه بوده است.
عادلی تاکید کرد: حملونقل ریلی مدرن امروز نیازمند نیروی کشش بالاست تا در هر سفر تعداد واگنهای باری بیشتری را جابهجا کند.
به گفته او، توان موتور ۳۰۰۰ اسب لکوموتیوهای مورد اشاره در زمان خودش، مناسب بوده است اما لکوموتیوهای موجود با گذر از عمر قانونی و اقتصادی خود و با تعمیرات اساسی مکرر نهتنها پاسخگوی تقاضای حملونقل ریلی امروز نیست بلکه از نظر ایمنی و نیروی کشش هم قابلیتهای لازم را ندارند. او ادامه داد: نقاط زیادی از خطوط شبکه ریلی کشور ما شیبدار هستند و به نسبت تعداد واگن و وزن کالا و برای عبور از شیبها باید در هر سفر تعداد لکوموتیو را افزایش داد که این روش خود موجب کمبود ناوگان خواهد شد. عادلی گفت: بیتردید برای تقویت نیروی کشش ریلی، نیاز به فناوری جدید لکوموتیو داریم. برای مثال ما نمیتوانیم با این لکوموتیوها و با بستن ۲۰واگن با حملونقل ریلی کشورهای همسایه رقابت کنیم. او گفت: تعمیرات اساسی ۳۲۵ دستگاه لکوموتیو سرد و أمادهسازی آنها و اسقاط ۱۵۰دستگاه دیگر مورد تایید است اما با این وجود باید پذیرفت که راهآهن ایران از نظر کمبود لکوموتیو در تنگنای سختی قرار گرفته است. او عنوان کرد: حملونقل ریلی کشور بیش از ۳۰ سال است که میخواهد ۳۰درصد بار و ۱۰درصد مسافر را از جاده به ریل منتقل کند و به علاوه در حملونقل ترانزیت هم حرفی برای گفتن داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد