11 - 09 - 2024
لزوم هوشمندسازی ۲۰درصد خدمات دولتی در هر سال
«جهانصنعت»- رییس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد که براساس قانون باید هر ساله حداقل ۲۰درصد خدمات دستگاههای دولتی به خدمات هوشمند آنها افزوده شود. محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به قانون دوام، مرکز ملی تبادل اطلاعات را یکی از زیرساختهای اجرایی شدن این قانون دانست. او با اشاره به آخرین وضعیت و عملکرد NIX اظهار کرد: براساس قانون تکالیفی برای سازمان ایجاد شده که در این راستا از سال۱۳۹۵ ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات در دستور کار قرار گرفت. در آن زمان تنها هفت خدمت بر این بستر ارائه میشد و شاهد فعالیت ۲۷دستگاه سرویسدهنده و ۲۶دستگاه سرویسگیرنده بودیم که به تدریج بر تعداد ستگاههای سرویسدهنده و سرویسگیرنده در این مرکز افزوده شد. خوانساری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۵۰۰سرویس بر این بستر ارائه میشد اما اکنون تعداد این خدمات به بیش از 3هزار ۵۰۰مورد رسیده است. او همچنین یادآور شد: تا سال۱۴۰۰ حدود ۹۰دستگاه به سرویسدهی بر این بستر میپرداختند که این رقم تاکنون به بیش از ۱۶۰مورد ارتقا یافته است. در زمینه دستگاههای سرویس گیرنده نیز تعداد آنها طی سه سال گذشته از ۹۱۶مورد به بیش از ۱۱۰۰ دستگاه رسیده است. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۴میلیارد تراکنش بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات یا NIX انجام شده، اظهار کرد: با این وجود لازم است تعداد خدماتی که دستگاههای مختلف اجرایی بر این بستر ارائه میکنند افزایش پیدا کند. در حال حاضر حدود ۱۴ تا ۱۵درصد خدمات دستگاههای مختلف به حالت هوشمند درآمده است که طبق برنامه ششم توسعه لازم است سالانه ۲۰درصد خدمات هر سازمان به خدمات هوشمند آن اضافه شود. خوانساری همچنین متذکر شد: در دولت سیزدهم لیستی از خدمات تمام سازمانها در سازمان امور استخدامی تهیه شد و در قالب آن تعداد خدمات هوشمند دستگاهها نیز احصا شد. حال نیز قرار بر آن است که تا پایان برنامه هفتم توسعه سالانه ۲۰درصد به تعداد خدمات هوشمند دستگاهها افزوده شود که البته معمولا هوشمندسازی خدمات در ابتدای کار سادهتر از مراحل پایانی آن است. معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبتهای خود نیز به مبحث بهرهگیری از هوشمصنوعی پرداخت و تصریح کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه نیز استفاده از هوشمصنوعی در دستگاهها به طور مستتر مورد توجه قرار گرفته است. رییس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه در مرکز ملی تبادل اطلاعات دو گذرگاه خدمات دولت و گذرگاه عمومی خدمات دولت مشغول به فعالیت هستند به تشریح خدمات قابل ارائه در هر درگاه پرداخت و گفت: در زمینه ارائه خدمات به بخشخصوصی سازمان از حضور دو اپراتور بخشخصوصی کمک میگیرد و بر این اساس از سال گذشته تاکنون ما بهطور مستقیم هیچ خدمتی را به طور مستقیم ارائه نمیکنیم و این دو اپراتور با تعرفههایی که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات ابلاغ شده در این حوزه فعالیت دارند. طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، خوانساری همچنین به شکلگیری اپراتور سوم در زمینه خدمات انتظامی اشاره کرد و افزود: از دی ماه سال گذشته نیز کمیسیون تعاملپذیری مرکز ملی فضای مجازی مصوب کرد که خدمات نیروی انتظامی از سوی این اپراتور ارائه شود که این موضوع در بررسی تخلفات این حوزه تاثیر بسزایی خواهد داشت. بنا بر این گزارش، پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پامتک)، یک پایگاه مهم اطلاعاتی است که دادههای مربوط به همه دانشجویان و دانشآموختگان کشور را در برمیگیرد. مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ با تصویب قانونی موسوم به دوام، دولت را مکلف کرده که با بهکارگیری پامتک و ۲۶ پایگاه اطلاعاتی مهم دیگر، مسیر را برای توسعه دولت هوشمند و در اختیار قرار دادن دادههای دولتی به بخشخصوصی فراهم کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد