23 - 09 - 2024
لزوم تجمیع نشانهای تجاری در صنعت کفش
مهر- مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: در زمینه نشانهای تجاری باید تجمیعسازی صورت گیرد تا نشانهای تجاری، هم در بازار داخل و هم در بازارهای بینالمللی، اعتبار پیدا کنند.
فرشاد مقیمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: این سازمان براساس ماموریتهای محوله دو اقدام را در زمینه زیرساختهای صنعتی و حمایت از واحدهای صنعتی کوچک ارائه میکند.
وی افزود: با توجه به حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارائه مجوز برای ایجاد شهرکهای صنفی تخصصی در کشور به عنوان ماموریت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، در حال حاضر این سازمان اقدامات لازم را برای تامین زیرساختها انجام میدهد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایجاد مجتمعهای تخصصی با همکاری اتحادیهها در فضایی به وسعت ۲۷هزارمترمربع در دو بخش خدماتی و تولیدی در ۷طبقه طراحی شده است. یکی از طبقات به عنوان فضای دائمی نمایشگاهی برای خرید مردم به صورت مستقیم از تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است. وی یادآور شد: این آمادگی وجود دارد که دولت، زمینههای لازم برای ایجاد شهرکهای تخصصی صنفی را فراهم کند. البته اگر بخش خصوصی هم توانمندی داشته باشد، مجوزهای لازم را صادر خواهیم کرد. حدود ۹۰شهرک تخصصی در سراسر کشور وجود دارد؛ مثل شهرک آب، شهرک سنگ، شهرک حوزه صنایع شیمیایی و سایر شهرکهای تخصصی که بستگی به ظرفیتهای جغرافیایی و امکانات مناطق دارد، ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در حوزه خدمات حمایتی و برای حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی پیشبینیهایی صورت گرفته است؛ در برخی کشورها رایزنیهای لازم در زمینه حضور صنعتگران ایرانی انجام شده است و تردیدی نیست با حضور تولیدکنندگان، بازارهای جدیدی هم ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: یکی از مشکلات در زمینه خوشههای صنعتی، گستردگی نشانهای تجاری در صنعت کفش است؛ براساس آمارهای تولیدکنندگان در زمینه نشانهای تجاری، باید یک تجمیعسازی در این زمینه صورت گیرد تا نشانهای تجاری، هم در بازار داخل کشور و هم در بازارهای خارجی و بینالمللی، اعتبار پیدا کند.
مقیمی درباره تامین مالی تولیدکنندگان گفت: با تشکلها و اتحادیهها نشستهایی را با موضوع تامین مالی زنجیرهای که یکی از روشهای نوین در دنیاست، برگزار و اقداماتی پیشبینی شده که امیدواریم بتوانیم صنعت کفش را همانند سایر صنایعی که از این روش نوین تامین مالی میشوند و بسیار ارزان و در دسترس است، بهرهمند کنیم. محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در تولید انواع زیره کفش به ۹۰درصد عمق ساخت داخل رسیدهایم؛ بخش عمدهای از آن پلیاورتان و بخشی دیگر پیویسی است که در پتروشیمیهای داخل تولید و عرضه میشود. در بخش رویه کفش نیز از چرم طبیعی و مصنوعی تولید داخل استفاده میشود. وی افزود: صنعت کفش، صنعتی اشتغالزاست که با حداقل استفاده از حاملهای انرژی که توسط بخش خصوصی مدیریت میشود؛ ایران رتبه یازدهم از نظر کمیت تولید کفش را در جهان داراست و بازار صادراتی محصولات تولیدی، حدود ۱۰۰میلیوندلار است و امیدواریم بتوانیم مشکلاتی مثل تعهد ارزی را برای صنعت کفش به صورت منطقهای فراهم کنیم.
گرجی ادامه داد: با توجه به اینکه اندازه بنگاهها در این صنعت کوچک است، موضوع خوشهسازی و تشکیل شرکتهای صادراتی برای تامین مواد اولیه و ماشینآلات میتواند کمک شایانی به این صنعت کند. همچنین با همکاری سازمان صنایع کوچک خوشههای متعددی شناسایی شده و خیلی از آنها اجرا و به پایان رسیده است. بعضی هم شناسایی شده و در حال پیگیری برای اجرا هستند.
مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صمت گفت: ماشینآلات تزریق زیره پییو کاملا توسط سازندگان ایرانی ساخته میشود و نهتنها نیاز بازار داخل را تامین میکنند، بلکه به برخی کشورهای منطقه صادرات هم داشتهاند. البته برای بخشی از ماشینآلات دوخت طبیعتا واردات انجام میشود، زیرا موضوع بازسازی و نوسازی ماشینآلات در دستور کار است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد