9 - 02 - 2025
قیمت سوخت برای نیروگاهها گران شود
مهر- یک کارشناس انرژی میگوید: افزایش قیمت سوخت تحویلی به نیروگاهها و راهاندازی سازمان مدیریت مصرف انرژی میتواند به کاهش هدرروی سوخت نیروگاهها کمک کند. اسماعیل محقق با اشاره به اینکه در سالیان اخیر موسسات مختلفی از جمله مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز تحقیقات وزارت نیرو منتشر کردهاند یکی از بزرگترین هدردهندگان سوخت نیروگاههای فرسوده کشور هستند، گفت: در سال گذشته ایران در رتبه هفتم تولیدکنندگان نفت و میعانات گازی جهان قرار داشت اما در این شرایط مصرف سوخت کشور بهینه نبوده است. وقتی سوخت در شرایط تحریم و نبود تکنولوژیهای روز بهسختی تولید میشود انتظار بر این است که مصرف بهینه باشد و از آخرین قطره سوخت تولیدی بهخوبی استفاده شود ولی بهدلیل عدم برخورداری از فناوریهای روزآمد بینالمللی و عدم دسترسی فعالان اقتصادی به تجهیزات و تاسیسات مدرن در همه بخشهای اقتصادی از جمله نیروگاهها شاهد هدررفت زیاد انرژی در فرآیند تولید هستیم که نتیجه آن ناترازی انرژی میشود. وی افزود: طبق ترازنامه انرژی نیروگاهها بزرگترین دریافتکننده انرژی در کشور هستند و چیزی حدود ۳۰درصد از انرژی عرضهشده در کشور را جهت تولید برق مصرف میکنند اما همین نیروگاهها معادل روزانه بیش از یکمیلیون بشکه نفتخام را برای تولید برق هدر میدهند که بهدلیل ارزانبودن سوخت تحویلی اصلا به چشم نمیآید.
این کارشناس انرژی تاکید کرد: این سوخت در تولید و انتقال هدر میرود که وزارت نیرو اگر اقدام عاجلی نکند قطعا در سالهای آینده این میزان هدرروی بیشتر میشود چه بسا که در سالهای گذشته میزان هدرروی انرژی در بخش نیروگاهی به این میزان نبوده است.
محقق خاطرنشان کرد: مساله اصلی این است که اولا باید جلوی این هدرروی گرفته شود و در ثانی نباید همه سرمایه خود را روی سوختهای فسیلی بگذاریم و حتما باید نیروگاههای تجدیدپذیر را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.
این کارشناس انرژی ادامه داد: در حال حاضر براساس گفتههای مسوولان بخش نیرو میانگین راندمان نیروگاههای حرارتی کشور ۳۹درصد اعلام شده است که کمبازدهترین نیروگاههای موجود در کشور شامل نیروگاههای گازی سیکل باز است. در مجموع ۴۱ نیروگاه گازی سیکل باز وابسته به بخش خصوصی و صنایع عمده و ۶ نیروگاه وابسته به وزارت نیرو وجود دارد که ظرفیت عملی آنها به حدود ۱۷هزار مگاوات میرسد که میتوان نیروگاههای کمبازده را فورا با نیروگاههای خورشیدی جایگزین کرد که این اقدام بین یک تا یکسالونیم بیشتر زمان نیاز ندارد. وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است، گفت: قیمت سوخت ارزان یکی از مهمترین دلایلی است که موجب شده تاکنون شاهد بهروزرسانی و تغییر در ساختار نیروگاهی کشور نباشیم.
محقق اظهار داشت: در گام اول باید قیمت سوخت اصلاح شود که این کار میتواند موجب به اصلاح وضعیت شود اما گام بعدی این است که براساس ماده۴۶ قانون برنامه هفتم دولت مکلف شده بهمنظور ایجاد هماهنگی فرابخشی و مدیریت کلان و متمرکز در حوزه بهینهسازی مصرف انرژی، مدیریت بهینه ناترازی انرژی در بخشهای مختلف با رعایت ملاحظات کاهش شدت انرژی و پیگیری اجرای طرحهای بهینهسازی انرژی در بخشهای عرضه و مصرف انرژی و تعیین میزان و نحوه تخصیص کلیه یارانههای انرژی در هر بخش با اجرای کامل قانون هدفمندکردن یارانهها، سازمانی را بهعنوان «بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی» زیر نظر رییسجمهور ایجاد کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر این سازمان راهاندازی شود یکی از وظایفش وضعیت کنترل مصرف سوخت در بخشهای مختلف از جمله نیروگاهها خواهد بود که میتواند منجربه کاهش مصرف شود در صورتی که راندمان نیز بالا خواهد رفت.
محقق در پایان تصریح کرد: این سازمان با ادغام شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق و ستاد مدیریت حملونقل و سوخت تاسیس خواهد شد که وظیفه آن تسهیل در شکلگیری «بازار بهینهسازی انرژی» و تضمین تسویه «گواهیهای صرفهجویی انرژی» است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد