30 - 12 - 2024
قوانین ما در حوزه کنترل قاچاق پیشگیرانه نیست
ایلنا- رییس هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی میگوید: دلیل عمده قاچاق علاوهبر هدررفت یارانهای که از سرمایه ملی مردم کسر میشود این است که فرآیند توزیع و تحویل در نیروگاهها درست نیست، این فرآیند دستی و شخصمحور است در نتیجه ممکن است ضریب خطا و اشتباه داشته باشد.
احمد معروفخانی، در ارزیابی قاچاق سوخت و راهکارهای جلوگیری از آن اظهار داشت: متاسفانه بهخاطر یارانه وحشتناکی که در حوزه سوخت داریم سالهاست که پدیده قاچاق در کشور خصوصا در نقاط مرزی که فاصله قیمتی ۳۰ تا ۴۰ برابر میشود؛ رخ میدهد.
وی افزود: راهکار اساسی و اصولی برای جلوگیری از قاچاق سوخت؛ حذف یارانهها با مکانیسم درست است. اگر به یکباره نتوانیم به این هدف برسیم حداقل باید عزم و تصمیم آن وجود داشته باشد که در یک برنامه چندساله یارانه را حذف کنیم و به شیوه مفید و صحیح و بدون هدررفت توزیع آن صورت گیرد.
رییس هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه قاچاق سوخت هدررفت یارانه است که از سرمایه ملی مردم کسر میشود، گفت: راهکار اساسی و جدی این است که در یک برنامه مدون و مشخص طی یک بازه زمانی قاچاق از بین برود، راهکار کوتاهمدت هم اینکه ابزارهای نظارتی توزیع را قویتر کنیم، به گفته رییسجمهور وقتی تولیدکننده و توزیعکننده سوخت هر دو یک نهاد و سازمان است؛ متوجه میشویم برخی گپها وجود دارد از جمله اینکه یارانههایی که به کارگاههای صنعتی که گاز و برق ندارد، تعلق میگیرد درست محاسبه و تخصیص داده نمیشود و در نتیجه درست هم استفاده نمیشود.
وی درباره تاثیر قاچاق سوخت روی اقتصاد و معیشت مردم خاطرنشان کرد: بهطور کلی قاچاق در واقع هدررفت یارانهای است که باید به مردم تعلق گیرد و در جای درست مصرف شود که نتیجه این هدررفت ناترازی اقتصادی، افزایش تورم، عدم رشد اقتصادی و معضلات اجتماعی است، در نتیجه بهطور غیرمستقیم همه این آثار مخرب را در پی دارد. معروفخانی گفت: یکی از راهکارها اینکه سهمیهها حذف و بهجای آن به این کارگاهها یارانه نقدی پرداخت شود تا خودشان زیرساخت لازم را برقرار کنند، به عبارت دیگر نباید خود سوخت را تحویل دهیم تا این اتفاقات نیفتد، دلیل عمده دیگر بحث قاچاق این است که فرآیند توزیع و تحویل در نیروگاهها هم درست نیست، این فرآیند دستی و شخصمحور است در نتیجه ممکن است ضریب خطا و اشتباه داشته باشد، پلمبهای هوشمند میتواند راهکار مناسبی باشد که نظارت توزیع را افزایش داده تا فرآوردهها در محل درست خود تحویل و به مصرف برسد.
وی با اشاره به لزوم اصلاح قانون و وضع قوانین جدید در حوزه کنترل قاچاق سوخت خاطرنشان کرد: خیلی از قوانین ما در حوزه کنترل قاچاق پیشگیرانه نیست در نتیجه باید این قوانین اصلاح و وضع قوانین جدید داشته باشیم.
رییس هیاتمدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی درباره احتمال تغییر نرخ بنزین سوپر وارداتی بیان داشت: در صورت اجرا کار کارشناسی درست است، طبق مصوبه هیاتدولت بناست که بخش خصوصی بنزین سوپر را وارد و به نرخ فوب خلیجفارس توزیع کند، در واقع در راستای حذف یارانه انرژی یک جامعه، هدف قشر مرفه هستند، درست نیست که همه اقشار به یک میزان از یارانه بهرهمند شوند، به عبارت دیگر باید یارانه این اقشار حذف و با نرخ آزاد بنزین تهیه کنند و این اقدام میتواند مقدمهای باشد که قیمت بنزرین معمولی و گازوئیل را هم اصلاح کنیم.
وی با اشاره به شیوه کنونی سهمیهبندی و توزیع با کارت سوخت گفت: تجربه اخیر کارت سوخت موفق نبود و هوشمندی و نظارت دقیق توزیع صورت نگرفت اما مشخصا با ابزارهای نوین و دیجیتالی میتوان شیوههای دقیقتر و منظمتری مانند استفاده از پلاک خودرو، کارت ملی یا گواهینامه را تعریف کرد. اکنون چند سناریو درحال بررسی است اما نهایی و ابلاغ نشده در هر حال اگر راهکارهای هدفمندتری برای توزیع یارانه در نظر گرفته شود هزینه اضافی و بوروکراسی تحمیل نخواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد