2 - 11 - 2024
قانون است، تبعیت کنید
گروه انرژی- درحالیکه بخشی از ناترازی سوخت ناشی از قاچاق فرآورده است، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز الزام کرده که سوخت داخل باک کامیونهای ایرانی خروجی براساس طرح موسوم به «باک پر» محاسبه شود؛ به این معنی که نرخ تعادل مرزی برای این سوخت دریافت شود، طرحی که اعتراضهایی را در پی داشته است.
فاطمه قنبرپور، نایبرییس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، یکی از منتقدان به این طرح است. او اخیرا گفته که با اجرای طرح باک پر، رانندگان کامیون را مجبور کردهاند که چه گازوئیل بخواهند و چه نخواهند هزینه 1000 لیتر گازوئیل را بپردازند.
محمد عددیان، عضو هیاتمدیره انجمن صنفی شرکتهای حملونقل بینالمللی ایران نیز با انتقاد از اجرای طرح باک پر گفته است که این طرح در حقیقت، نوعی فروش اجباری آنهم به مبلغ بسیار گران به رانندگان است؛ برخی کامیونها به هر دلیلی از جمله مسافت کوتاه تا مقصد تمایلی به دریافت 1000لیتر گازوئیل را ندارند اما به صورت اجباری باید مبلغ آن را بپردازند. اصلا بهتر است که ستاد مبارزه با قاچاق سوخت در ابتدای جاده تبریز به بازرگان دکهای را برای دریافت وجه احداث کند و اینگونه درآمدزایی داشته باشد و نه در قالب طرحی غیرمنطقی به نام باک پر! این طرح چیزی شبیه به راهزنی است.
براساس طرح فول باک یا باک پر که از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداریها است، میزان سوخت داخل باک کامیونهای ایرانی خروجی از کشور براساس «باک پر» محاسبه و وجه آن براساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز میشود.
طرح باک پر در سالهای۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ در چند نقطه مرزی از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کشور اجرایی شد، آن طورکه فاطمه قنبرپور، رییس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران به ایسنا گفته برای صادرات کنسانتره در مناطق مرزی از جمله آذربایجان غربی دچار مشکل هستیم، در حال حاضر در مرزها طرح فول باک در حال اجرا است. بر این اساس از کامیونهای ایرانی و خارجی در حال خروج از مرز، چه بار زده باشند و چه نزده باشند، مابهالتفاوت قیمت سوخت دریافت میشود. این موضوع باعث شده کامیونهای داخلی امکان رقابت با کامیونهای خارجی را از دست بدهند. بنابراین در برخی مناطق مرزی بار صادراتی روی زمین مانده است.
به گفته وی با توجه به مشکلات تحریم، کنسانتره ایرانی نمیتواند به مبادی اروپا وارد شود و صادرکنندگان مجبورند از نام ترک استفاده کنند، اجازه بار زدن به کامیون خارجی هم به ما داده نمیشود. اما در اصل باید به صادرکننده ایرانی سوبسید داده شود و از آنها مابهالتفاوت گرفته نشود یا اجازه دهند از کامیونهای خارجی هم استفاده کنیم. اکنون بخشی از بارها روی زمین مانده و با تغییر آب و هوا یخ میزند، صادرکننده دیگر حاضر به خرید سیب نیست چون نمیتواند آن را صادر کند. در این شرایط آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید کنسانتره بیشتر از سایر استانها درگیر است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد