22 - 10 - 2019
فقط ۱۰ درصد پروازها به سلام رفت
در حالی که قرار بود با راهاندازی ترمینال سلام، بخش اعظم پروازها به این ترمینال منتقل و ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی (ره) بازسازی شود، اما تنها ۱۰ درصد پروازها منتقل شده است. ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) ۲۸ خرداد امسال پس از ۱۰ سال ساخت و ساز و اعمال تغییرات متعدد در طراحی داخلی آن و صرف هزینههای فراوان برای ساخت این ترمینال، با حضور رییسجمهور افتتاح شد.
یکی از برنامههایی که برای ترمینال سلام پیشبینی شده بود، انتقال بخش گستردهای از پروازهای ترمینال شماره یک فرودگاه امامخمینی (ره) به ترمینال سلام و سپس اقدام به بازسازی ترمینال شماره یک این فرودگاه بود.
به خصوص که براساس اعلام مسوولان دولت و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ظرفیت ترمینال شماره یک این فرودگاه سالانه ۵/۵ میلیون نفر بود که در سال ۹۶ و پیش از خروج آمریکا از برجام به حدود ۱۰ میلیون نفر هم رسید هرچند در سال گذشته میزان تردد مسافران از این ترمینال فرودگاه امام به ۷ میلیون نفر کاهش یافت اما حتی این رقم هم بالاتر از ظرفیت کل ترمینال شماره یک بود که در نتیجه احداث ترمینال سلام با ظرفیت ۵ میلیون نفر را توجیهپذیر میکرد.
هزینههای احداث ترمینال سلام اعلام نشده است
مدیران شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تاکنون میزان هزینههای انجام شده در ساخت ترمینال سلام و تعداد پروازهای انجام شده در ۳ ماهه بهرهبرداری از این ترمینال را تاکنون اعلام نکردهاند. با این حال با وجود آنکه مانور گستردهای در خصوص بهرهبرداری از ترمینال سلام انجام شد، اما آمار نشان میدهد تنها ۴/۹ درصد پروازها به این ترمینال منتقل شده و ۶/۹۰ درصد پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) همچنان از ترمینال شماره یک انجام میشود.
فقط یک پرواز داخلی در فرودگاه امام انجام شد
همچنین با برنامهریزیای که مدیران فرودگاه امام خمینی (ره) انجام دادهاند، قرار بود بخشی از پروازهای داخلی نیز خصوصا آن دسته از پروازهایی که مسافران سایر شهرها به مقاصد بینالمللی انجام میدهند، از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود.
انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام (ره) میتوانست بخشی از مشکلات ایرلاینها در زمینه ۲ فرودگاهه بودن و افزایش هزینههای نشست و برخاست خالی هواپیماهایی که از پروازهای داخلی به خارجی منتقل شده و باید مهرآباد را به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) بدون داشتن مسافر ترک کنند (و بالعکس) کاهش دهد.
به عنوان مثال، شهرام آدمنژاد معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی و رییس مجمع عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اخیرا در پایان نشست مجمع عمومی این شرکت اعلام کرد اگرچه هما از نظر هزینههای عملیاتی در سال مالی منتهی به ۹۸ به سوددهی رسیده بود، اما وجود برخی هزینههای جانبی خصوصا دو فرودگاهه بودن، همچنان مانع از مثبت شدن تراز عمومی مالی تنها ایرلاین دولتی بوده است.
از همینرو نخستین پرواز داخلی فرودگاه امامخمینی(ره) با همکاری کیش ایر در ۲۳ مرداد امسال از این فرودگاه به مقصد کیش برگزار شد اما پس از آن دیگر شرکتهای هواپیمایی تمایل چندانی به انجام پروازهای داخلی خود به مقصد فرودگاه حضرت امام (ره) نداشتند.
معاون فرودگاه امام: ایرلاینها از انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام استقبال نکردند
حسن خوشخو، معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفتوگو با مهر درباره توقف پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی اظهار داشت: با توجه به سیاستی که وزرای راهوشهرسازی فعلی و سابق بر آن تاکید داشتند که فرودگاه امام خمینی ظرفیت پروازهای داخلی هم داشته باشد، این سیاست دنبال شد؛ سازمان هواپیمایی کشوری نیز نامه مکتوب به فرودگاه امام خمینی ارائه داد تا ظرفیت پروازهای داخلی در این فرودگاه ایجاد شود.
وی افزود: این رسالت بر دوش ما قرار داده شد و ما برنامهریزی کردیم تا این وظیفه را عملیاتی کنیم و فرودگاه امام خمینی(ره) پذیرای مسافران پروازهای داخلی هم باشند.
معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: اما انتقادهایی نیز وجود داشت که چرا مسافر برای انجام پروازهای داخلی باید از تهران به فرودگاه امام خمینی جابهجا شود.
وی تاکید کرد: بنابراین فرودگاه امام خمینی ظرفیت مورد نظر را برای برقراری پروازهای داخلی ایجاد کرد و یک سورتی پرواز نیز در این زمینه برقرار شد.
خوشخو با اشاره به مشکلات تحریم خرید هواپیما و کمبود ناوگان پروازهای داخلی و خارجی برای شرکتهای هواپیمایی گفت: بسیاری از ایرلاینها ظرفیت ایجاد مسیرهای پروازی جدید را ندارند یا به سختی میتوانند آن را انجام دهند.
وی تاکید کرد: اگر چه در ابتدا مکاتباتی که از شرکتهای هواپیمایی دریافت میکردیم نشان میداد که این شرکتها استقبال کردهاند اما متاسفانه به دلیل کمبود ناوگان هوایی، این شرکتها نمیتوانند مسیرهای هوایی جدید راهاندازی کنند ضمن اینکه بسیاری از کارشناسان صنعت هوانوردی در اقتصادی بودن و بهصرفه بودن راهاندازی پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی اذعان دارند.
معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی تصریح کرد: مشکل توقف پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی از سوی این فرودگاه نیست و باید شرکتهای هواپیمایی برنامهریزی خود را برای برقراری پروازهای داخلی در این فرودگاه طراحی کنند.
چرا پروازهای کمی به ترمینال سلام منتقل شده است
خوشخو درباره علت عدم انتقال پروازهای خارجی به ترمینال سلام اظهار داشت: از روز اول به وزیر راهوشهرسازی قول دادیم تا در ابتدای فعالیت ترمینال سلام، روزانه ۱۰ پرواز رفت و ۱۰ پرواز برگشت را به ترمینال سلام منتقل کنیم.
وی افزود: در زمان عملیات پروازهای حج تمتع امسال در برخی روزها از این هدفگذاری هم عبور کردیم.
به گفته این مقام مسوول در فرودگاه امامخمینی (ره)، در پروازهای اربعین نیز شرکت العراقیه پروازهای خود را از ترمینال سلام انجام داد پنج شرکت هواپیمایی خارجی را به صورت دائمی در این ترمینال مستقر کردهایم که روزانه دو تا سه پرواز را از سلام انجام میدهند. این شرکتها شامل العراقیه، آذربایجان ایرلاینز، سلام ایر (عمان) براویا و آرمانیا (ارمنستان) میشود.
معاون امور فرودگاهی فرودگاه امام خمینی(ره) بیان کرد: در نظر داریم تا پایان سال جاری تعداد دیگری از شرکتهای هواپیمایی خارجی را در ترمینال سلام مستقر کنیم. با این شیبی که در نظر گرفتهایم که تمام جوانب ایمنی و تسهیلاتی مسافران در آن لحاظ شده، در حال پیشبرد این برنامه هستیم تا پروازها به تدریج به سلام منتقل شود. ضمن اینکه از برنامه مذکور عقب نیستیم.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر باید این موضوع را هم در نظر گرفت که درخواست مازاد بر ظرفیت در ترمینال شماره یک نداریم که امکان انتقال آن به ترمینال سلام وجود داشته باشد.