25 - 02 - 2025
فعالان صنعت سیانجی بهدنبال جلب حمایت دولت
گروه انرژی- فعالان صنعت سیانجی در حالی از ارائه بسته حمایتی برای افزایش ظرفیت این صنعت خبر میدهند که هنوز چشمانداز روشنی برای این صنعت از سوی دولت ارائه نشده و مشخص نیست که با وجود ناترازی گاز و عدم استقبال خودروسازان از تولید خودروهای گازسوز این صنعت چه سرنوشتی خواهد داشت. با این حال رییس هیاتمدیره انجمن سیانجی استان تهران با تاکید بر لزوم توسعه صنعتCNG، بسته حمایتی جدیدی برای رفع موانع و افزایش ظرفیت این صنعت در افق۱۴۰۴ ارائه کرد.
اردشیر دادرس در نشست خبری با اشاره به اهمیت توسعه صنعت CNGبهعنوان جایگزین مصرف بنزین در سبد سوخت کشور، ضمن تاکید بر ضرورت احیای زنجیره ارزش این صنعت از کاهش 30درصدی فروش این سوخت و عدمالنفع سالانه ۲میلیارد دلاری آن خبرداد. آنطورکه این فعال صنعت سیانجی میگوید: در دو دهه گذشته مصرف بنزین به مرز ۱۲۰میلیارد لیتر رسیده که معادل ۱۲۰میلیارد دلار است. این در حالی است که کشور ایران با داشتن 4۶۰هزار کیلومتر شبکه مویرگی گاز، ۴۵هزار کیلومتر شبکه فشار قوی و ۹۸درصد ضریب نفوذ گاز شهری، ظرفیت توزیع ۴۰میلیون مترمکعب سیانجی را دارد اما هماکنون تنها ۱۹میلیون مترمکعب در روز مصرف میشود.
دادرس با اشاره به غیرفعال بودن ۴ تا ۱۰درصد جایگاههای CNG به دلیل مشکلات استانداردسازی، قیمت پایین بنزین و توزیع کارت سوخت اضافی را از مهمترین موانع رشد مصرف CNG دانست و گفت: اگر تنها ۱۰درصد از واردات بنزین به جایگاههای سیانجی بازگردد، میتوان روزانه ۳۵ تا ۴۰میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفهجویی و آن را صادر کرد.
او با تاکید بر لزوم پرداخت بدهی 2۶۰۰میلیارد تومانی دولت به جایگاهداران بابت طرح هوشمندسازی و مطالبات سنوات گذشته گفت: صنعت سیانجی نیازمند حمایت جدی برای جلوگیری از زیان بیشتر و افزایش بهرهوری است.
رییس هیاتمدیره انجمن سیانجی استان تهران برای حل مشکلات پیشروی صنعت سیانجی پیشنهادهایی را مطرح کرد. او گفت: تمامی حلقههای مرتبط از جمله خودروسازان، کارگاههای تبدیل، کمپرسورسازان، سازندگان کیت و مخازن، بهرهبرداران جایگاهها، آزمایشگاههای تخصصی و خدمات پس از فروش باید مورد توجه قرار بگیرند. دادرس با اشاره به بسته حمایتی ارائهشده برای توسعه این صنعت در کوتاهمدت، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات، تشکیل مرجع ملی صنعت CNG متشکل از بخش دولتی، خصوصی و تشکلهای صنفی این حوزه است.
او پیشنهاد داد قیمت سیانجی حداکثر ۴۰درصد قیمت سوخت مایع (بنزین و دیزل) تعیین شود. دادرس گفت: در کشورهای صاحب نفت و گاز، قیمت سیانجی معمولا کمتر از ۴۰درصد قیمت سوخت مایع است.
رییس هیاتمدیره انجمن سیانجی استان تهران ایجاد صندوق حمایت و بازسازی صنعتCNG را اقدامی ضروری دانست و افزود: این صندوق میتواند مانند تجربه موفق صنعت گاز مایع برای جایگاهها، خودروها و ایستگاههای تست و بازرسی تامین اعتبار کند و بدون تحمیل هزینه به مالکان خودروها، ایمنی مصرفکنندگان را تضمین کند.
دادرس بر ضرورت اصلاح قراردادهای بهرهبرداری از جایگاههای سوخت تاکید کرد و گفت: هماهنگی با وزارت کشور و سازمان شهرداریها برای ساماندهی قراردادها، حذف عوامل بازدارنده اقتصادی و اصلاح کارمزدهای نامناسب از جمله موارد مهم در این زمینه است.
وی با اشاره به لزوم افزایش کارمزد ضوابط فنی، گفت: این مورد اجرای آن به کمیتهای متشکل از شرکت ملی پخش سازمان ملی استاندارد- انجمن صنفی CNG کشور محول میشود به نحوی که کارمزد ضوابط فنی حداقل معادل ۳۱۰ ریال بر هر متر مکعب از سال۱۳۹۷ با افزایش هر ساله حداقل ۲۵درصد طبق مصوبه شورای گفتوگو دولت و بخشخصوصی تخصیص یابد.
رییس هیاتمدیره انجمن سیانجی استان تهران افزود: تغییر روش برندسازی با ایجاد شرکتهای زنجیرهای باتجربه و صاحبنام و واگذاری جایگاههای شهرداری به بخشخصوصی با استفاده از قانون مشارکت عمومی- خصوصی(۳۲) توسط تعدادی شرکت با کیفیت به عنوان محور اصلی قرار گیرند. از سویی، مصوبه تبدیل یک میلیون و ۵۴۰ هزار خودرو و تعیینتکلیف ۶۵۰۰میلیارد تومان بودجه مصوبه سال۱۳۹۷ باید تعیینتکلیف شود. مصوبه دیگر مربوط به هوشمندسازی و اصلاح اجرای کمی و کیفی با تخصیص سهمیه ۷۰درصدی برای جایگاهها مصوبه سال ۱۳۹۸است که آنهم باید تعیینتکلیف شود. همچنین، ارائه معافیت مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی همانند کشورهای تولیدکننده نفت و گاز برای جایگاههای سوخت و خدماترسانی توزیع سوخت و اجرای قانون بهبود فضای کسبوکار و ماده۲۵ قانون مذکور در زمان قطعی گاز در زمستان و قطعی برق در تابستان مجموعا ۵۲روز قطعی برق و گاز در سال۱۴۰۳ را شامل میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد