4 - 02 - 2020
فاز دوم یک دروغ
عضو کمیسیون عمران: در مورد عملکرد سازمان هواپیمایی تحلیلهایی داریم
گروه حملونقل- روز گذشته انتشار یک فایل صوتی منتسب به خلبان یکی از پروازهای همزمان با پرواز اوکراینی حادثهدیده، جزئیات تازهای از پرونده حادثه این هواپیما آشکار کرد؛ جزئیاتی که هر چند با واکنش تند مسوولان سازمان هواپیمایی مواجه شد اما نشان میدهد که همزمان با این حادثه یک خلبان برج مراقبت را از مشاهده یک موشک در آسمان مطلع کرده است. فایل صوتی گفتوگوی خلبان هواپیمایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه امام توسط یک خبرگزاری اوکراینی منتشر شده است و «جهانصنعت» به دلیل محرمانه عنوان شدن این مکالمات نمیتواند جزئیات آن را منتشر کند.
این خبرگزاری اوکراینی فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یک پرواز داخلی هواپیمایی آسمان که همزمان با پرواز اوکراینی در حال انجام بوده را منتشر کرده است که در آن خلبان پرواز هواپیمایی آسمان به زبان فارسی به برج مراقبت میگوید که شاهد نور شلیک موشک و همچنین انفجار پس از آن است ولی برج مراقبت از وجود چنین موضوعی اظهار بیاطلاعی و سپس ۹ بار تلاش میکند با خلبان هواپیمای اوکراینی ارتباط برقرار کند ولی پاسخی دریافت نمیکند. این فایل صوتی در شبکههای اجتماعی به اشتباه با عنوان مکالمه خلبان پرواز اوکراینی با برج مراقبت منتشر شده است.
بر اساس مقررات داخلی و بینالمللی، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جزو اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمیتواند این مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک این خدمات، منتشر کند.
اطلاعات مشابه هواپیمای قطری
با وجود اینکه سازمان هواپیمایی کشوری بعد از انتشار این فایل بیانیه رسمی صادر نکرد اما مدیرکل سوانح این سازمان در گفتوگو با خبرگزاریها از اقدام اوکراینیها انتقاد کرده است. با وجود اینکه سازمان هواپیمایی با میل خود این فایل را در اختیار تیم تحقیق اوکراینی قرار داده اما گفته میشود انتشار آن به عنوان موضوعی محرمانه اخلاقی نبوده است.
غیر از موضوع انتشار غیرقانونی این فایل، آنچه پس از شنیدن مکالمات خلبان با برج مراقبت در اذهان شکل گرفته «احتمال اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری از علت وقوع حادثه در ساعتهای اولیه حادثه» است؛ احتمالی که با اطلاعات فعلی نمیتوان صحت آن را تایید کرد اما لازم است مورد بررسی قرار گیرد. بررسیهای «جهانصنعت» نشان میدهد که همزمان با هشدار خلبان هواپیمایی آسمان، یک هواپیمای قطری هم که در نزدیکی محل حادثه در حال عبور بوده اظهاراتی مشابه را با برج مراقبت تبادل کرده است؛ موضوعی که عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با «جهانصنعت» آن را اعلام کرد. ابوالفضل موسوی میگوید: «در گزارشهایی که به کمیسیون عمران ارسال شده مشابه همین موضوع که با انتشار فایل صوتی مطرح شده در مورد یک هواپیمای قطری هم گزارش شده است.»
او ادامه میدهد: «در روزهای اولیه حادثه کمیسیون عمران به دنبال یافتن علت سانحه بود اما زمانی که علت سقوط هواپیما اعلام شد موضوع از کمیسیون عمران به کمیسیون امنیت ملی منتقل شد و از آنجا که ستاد کل نیروهای مسلح کارگروهی را برای بررسی حادثه تشکیل داد و سازمان قضایی نیروهای مسلح به این موضوع ورود کرد منتظر گزارشهای رسمی در مورد بررسیهایی از علت حادثه هستیم.»
او در پاسخ به سوالی مبنی بر یافتههای مجلس از علت سانحه میگوید: «اینکه سرنوشت این پرواز چه شد در کمیسیون امنیت ملی بررسی شد و سیستمهای راداری بررسی شدند و همان زمان بررسیها فرضیه هک شدن سیستم را رد کردند.» موسوی میگوید: هواپیمای اوکراینی تمام مجوزهای لازم را از برج مراقبت داشته است و برج مراقبت هم طبق توافقات با سیستم پدافند هماهنگ بودند. او در پاسخ به این پرسش که تبعات ناشی از انتشار این فایل صوتی برای سازمان هواپیمایی چیست گفت: «در مورد عملکرد سازمان هواپیمایی تحلیلهایی را داریم اما تا انتشار گزارش نهایی نمیتوانیم نظر قطعی بدهیم.»
سازمان هواپیمایی: دیگر سندی به اوکراین نمیدهیم
به گزارش «جهانصنعت» همزمان با انتشار فایل صوتی برج مراقبت، سازمان هواپیمایی واکنش تندی به این موضوع نشان داده است. مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گفته که تیم بازرسی فنی سقوط هواپیمای اوکراینی در اقدامی عجیب، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یکی از پروازهای همزمان با پرواز هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد. حسن رضاییفر با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده، گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.
وی افزود: این اقدام اوکراینیها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم. رضاییفر یادآور شد: در حال حاضر تیم اوکراینی کشور را ترک کرده و فعلا هیچ گروه کارشناسی از کشورهای ذینفع در این پرونده که بر اساس انکس ۱۳ ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) میتوانند همزمان در حین بررسیهای کارشناسی کشور در محل وقوع سانحه حضور داشته باشند، در ایران حاضر نیستند.
بررسی سانحه پیچیدهتر شد
در شرایطی که تیم بررسی سانحه ایرانی با اوکراینیها بر سر تحویل ندادن جعبه سیاه و عدم ارسال تجهیزات بازخوانی آن به ایران در حال کشمکش بودند انتشار فایل صوتی توسط اوکراینیها بر روند بررسی پرونده تاثیر خوبی نخواهد داشت؛ موضوعی که مقام مسوول سازمان هواپیمایی نیز بر آن تاکید کرده است. او از جواب رد برخی کشورهای غربی با درخواست ایران برای خرید تجهیزات بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی خبر داد و گفت: هیچ تیم کارشناسی خارجی در ایران نیست.
حسن رضاییفر درباره آخرین وضعیت بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی اظهار کرد: بر اساس استانداردهای بینالمللی ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو، همه کشورها میتوانند برای بررسی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی به ایران بیایند.
وی ادامه داد: این حضور در دو سطح میتواند باشد؛ یکی بهعنوان شاهد و دیگری میتوانند در بررسی مشارکت کنند.
وی بیان کرد: تیم کارشناسی برخی کشورها مانند اوکراین برای مشارکت به ایران آمدند. این تیم قوی هم بود. کشوری هم مانند کانادا به عنوان شاهد به ایران آمدند و رضایت خود را نسبت به رویههای استاندارد ایران اعلام کردند.
مدیرکل دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تیم فرانسوی هم در اوکراین به ما ملحق شد، جلسات خوبی در این رابطه برگزار شد فقط به ما فرصت بدهید تا نتایج را اعلام کنیم. در حال حاضر هیچ تیم خارجی در ایران نیستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد