6 - 10 - 2024
علت کاهش نوسازی حملونقل عمومی
ایسنا- رییس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور با بیان اینکه سال گذشته ۷۲هزار دستگاه خودروی حملونقل عمومی فرسوده اسقاط کردیم که ۸۰۰۰دستگاه آن تاکسی بوده است، گفت: در سالجاری ۱۶۸هزار خودروی غیرتاکسی اسقاط شده است.
مهران سالاریه در اولین مجمع عمومی اتحادیه سازمانهای مدیریت حملونقل شهرداریهای کشور با اشاره به اینکه این ستاد در دل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اولین بار ایجاد شد، اظهار کرد: نوسازی تاکسیهای فرسوده از سال ۱۴۰۲ و اواخر خردادماه سال گذشته استارت مجدد خورد و تا پایان سال عملکرد قابلتوجهی داشتیم و ۸۰۹۸دستگاه خودرو در ناوگان حملونقل عمومی سال قبل نوسازی شدند که از این تعداد بالغ بر ۹۰درصد تاکسیهای شهری و ۷۱۲دستگاه نیز مربوط به تاکسیهای برونشهری بوده است.وی ادامه داد: در راستای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و بهویژه تاکسیها ۶۳میلیون لیتر بنابر بررسی کارشناسان در مصرف سوخت صرفهجویی صورت گرفت و ۶۲میلیون دلار برای کشور این نوسازیها آورده داشته است.رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده ضمن اشاره به اینکه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی برای سالجاری یکی از دغدغههای این ستاد است، به ورود جدی اتحادیه سازمانهای مدیریت حملونقل شهرداریهای کشور در این بخش تاکید کرد و گفت: ۲۲۰۶دستگاه حملونقل عمومی تاکنون نوسازی شده که قابلقبول نبوده و توقع بیشتری در این زمینه برای نوسازی ناوگان حملونقل وجود دارد. البته نسبت به سالهای قبل روند رو به جلویی را شاهد هستیم به طوری که ۵۷هزار دستگاه خودرو از سال ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۱ برای نوسازی اسقاطشده بودند. این در حالی است که فقط سال گذشته ۷۲هزار دستگاه خودروی حملونقل عمومی فرسوده اسقاط کردیم که ۸۰۰۰دستگاه آن تاکسی بوده است.سالاریه با بیان اینکه در حوزه خودروهای غیرتاکسی ۱۶۸هزار دستگاه از ابتدای سال تاکنون اسقاط شدهاند، اظهار کرد: باید در این حوزه اقدامات بیشتری صورت گیرد و آسیبشناسی کنیم که چرا در این مدت نسبت به سال گذشته با کاهش نوسازی در این حوزه روبهرو بودهایم.وی یکی دیگر از دلایل کاهش نوسازی در حملونقل عمومی را بدقولی و تاخیر در تحویل وعدههای خودروسازان برای تحویل خودروهای تولیدشده عنوان کرد و گفت: از وزارت کشور درخواست داریم تا پیگیریهای لازم در این زمینه را انجام دهند.رییس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور همچنین به تخصیص منابع صندوقی که برای نوسازی ناوگان حملونقل در نظر گرفته شده، اشاره کرد و گفت: برای نوسازی ناوگان (از محل عوارض خودروهای تولیدشده برای نوسازی ناوگان حملونقل باید خودروسازان به حساب صندوق 5/1درصد پرداخت کنند که تاکنون بالغ بر 8 تا ۱۰همت جمعآوریشده) منابعی از این صندوق تخصیص داده شده است.سالاریه ادامه داد: متاسفانه طی یکسالونیم گذشته با وجود اینکه این تسهیلات وارد خزانه شده و طبق قانون باید ۱۰۰درصد تخصیص یابد، هنوز این امر محقق نشده و مطالبه ماست تا با مکاتبه با خزانهداری و رایزنی با بانکها شماره حسابی (صندوق که زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است) هرچه زودتر برای تخصیص منابع اعلام شود.به گفته وی، سال گذشته شهرداریها خود برای نوسازی ناوگان حملونقل ورود کرده و با بانکها رایزنیهای لازم را برای ارائه تسهیلات انجام دادهاند که توقع داریم این خودروسازان با عمل به تکلیف خود هرچه سریعتر برای رفع مشکل نوسازی ناوگان اقدام کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد