25 - 05 - 2023
عصر «روابطعمومی مصنوعی»
مهدی باقریان*
صنعت روابطعمومی در طول سالیان متمادی بهویژه در بیست سال اخیر با ظهور فناوریها، رویکردها و گرایشهای جدید بهطور قابلتوجهی تغییر و تکامل یافته است.
فناوریهای نوظهور بهویژه ابزارهای مولد هوش مصنوعی همچنان نقش مهمی در صنعت روابطعمومی بازی میکنند و بحثهای زیادی در مورد کاربردها، فرصتها و استفاده از هوش مصنوعی در روابطعمومی راه انداختهاند.
به اعتقاد بنده چیزی که بیش از همه باید در این فرآیند و موج بزرگ منتظر دیدن آن باشیم، انفجاری عظیم در استفاده روابطعمومیها از «مدلهای تخصصی هوش مصنوعی مولد» است. باید انتظار داشته باشیم که این مدلهای خاص در همه جا، شبیه نرمافزارهایی که هماکنون از آن استفاده میکنیم رایگان در دسترس همه قرار گیرد و به عنوان دستیار متخصصان روابطعمومی- و شاید سازنده- به ارتقای کمیوکیفی برنامههای ارتباطی کمک کند.
در آینده بسیار نزدیک مدلهایی از هوش مصنوعی مولد را تجربه خواهیم کرد که عملکرد بسیار بالایی دارند و بهطور خاص و تخصصی برای کارهایی مانند تولید محتوا، افزایش بهرهوری، سادهسازی فرآیندهای کاری، صرفهجویی در زمان، بهبود پستها، ایمیلها، اینفوگرافیکها، گزارشها و… تنظیم شدهاند.
از هوش مصنوعی مولد میتوان برای تولید انواع مختلفی از محتوا از جمله متن، تصویر، صدا و دادههای مصنوعی استفاده کرد. هوش مصنوعی مولد همچنین از بهینهسازی برنامهها و فعالیتهای روابطعمومی پشتیبانی میکند. هوش مصنوعی مولد، بهینهسازی کمپینهای ارتباطی را آسانتر کرده و به آنها توانایی به حداکثر رساندن اثربخشی را میدهد. بهعلاوه، هوش مصنوعی مولد به متخصصان روابطعمومی کمک میکند تا در طرحریزی و اجرای انواع برنامههای کمپین ارتباطی سریعتر از گذشته عمل کنند.
هوش مصنوعی مولد همچنین هدفگذاری و شخصیسازی پیام را نیز تقویت میکند. شخصیسازی مبتنی بر هوش مصنوعی نهتنها تجربه کاربر را افزایش میدهد بلکه انتخابهایی در اختیار آن قرار میدهد که به بهترین وجه ممکن با نیاز، بودجه و شرایط منحصر بهفرد کاربر مطابقت دارد.
هوش مصنوعی نقشی محوری در تعریف مجدد جمعآوری، تجزیه و تحلیل و استفاده از دادهها دارد. همانطور که «سارا اوکانل» متخصص روابطعمومی گفته، «تحلیل» در قلب «فناوری روابطعمومی» قرار دارد. ابزارهای هوش مصنوعی نهتنها میتوانند دادهها را ردیابی و ترکیب کنند، بلکه مقادیر زیادی از آن را بسیار سریعتر از یک انسان هضم و تحلیل میکنند. هوش مصنوعی میتواند دادههای جمعآوریشده را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل و به اشتراک بگذارد و به متخصصان روابطعمومی امکان میدهد کارآمدتر کار و عمل کنند.
بهعلاوه، ابزارهای مختلف هوش مصنوعی مولد مانند چتجیپیتی به عنوان یک ابزار قدرتمند میتوانند به متخصصان روابطعمومی در نوشتن بیانیههای مطبوعاتی، سخنرانیها، کمپینهای ایمیلی، پستهای رسانههای اجتماعی، نظارت و تحلیل رسانهها، شناسایی تاثیرگذاران کلیدی و ردیابی انتشار اطلاعات یا پیامهای خاص در پلتفرمهای مختلف، مدیریت بحران و پاسخ سریع به سوالات یا نگرانیهای رایجی که بهطور معمول در طول یک بحران ایجاد میشود، پردازش و درک مقادیر زیادی از دادههای متنی و تجزیه و تحلیل احساسات مشتری و ارائه درک بهتری از مخاطبان هدف و سادهسازی ارتباطات در بخشهای مختلف کمک کنند و کیفیت تلاشهای روابطعمومی را بهطرز عجیب و شگفتآوری بهبود بخشند.
خلاصه اینکه انفجار مدلهای تخصصی هوش مصنوعی مولد به این معنی است که متخصصان روابطعمومی باید برای ظهور «روابطعمومی مصنوعی» آماده باشند. توصیفی که در حال حاضر میتوان از «روابطعمومی مصنوعی» ارائه داد، این است که روابطعمومی مصنوعی در آینده نهچندان دور به یک امر عادی تبدیل خواهد شد و بیشتر یا کل فعالیتهای روابطعمومی توسط ابزارهای تخصصی هوش مصنوعی مولد انجام میشود و نقش هوش مصنوعی به عنوان «دستیار» به «سازنده» و گرداننده اصلی فعالیتهای ارتباطی تغییر خواهد کرد.
با این حال بعید است اهمیت هنر و علم از بین برود و ابزارهای تخصصی هوش مصنوعی مولد بتوانند جایگزین «ارتباطات انسانی»، «تفکر» و «خلاقیت» شوند. آینده همه چیز را روشن خواهد کرد.
* رییس انجمن متخصصان روابطعمومی ایران