26 - 01 - 2025
عبور اولین قطار ترانزیتی هند- افغانستان از ایران تا یکماه آینده
ایلنا- معاون وزیر راهوشهرسازی از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت: ظرف یکماه آینده قطار ترکیبی بمبئی- بندرعباس- هرات راهاندازی میشود و اولینبار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور میکند.
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت خط ترانزیتی خواف- هرات و میزان عبور محمولههای افغانستان از خط ریلی ایران اظهار داشت: در حال حاضر، خط ترانزیتی خواف- هرات بهسمت ترکیه فعال و قطارهای هرات یا روزنک به ترکیه فعال و بهطور مستمر زیر ترافیک بار ترانزیتی است و اولین قطار باری چین به روزنک هم فعال شد و پنجمین قطار چین هم به بندرعباس رسید تا بار را از مسیر ریلی به افغانستان برساند.
او از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت: ظرف یک ماه آینده قطار ترکیبی بمبئی- بندرعباس- هرات راهاندازی میشود و اولین بار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور میکند. مذاکراتی که با هندیها داشتیم، دو طرف هند و افغانستان از این مسیر استقبال کردند و پیگیریهای فعالسازی این کریدور انجام شده و همانطور که گفته شد، در یک ماه آینده اولین قطار ترانزیتی هند از مسیر ایران عبور میکند.
معاون وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: باید توجه داشت، حجم باری که بین افغانستان و هند جابهجا میشود قابل توجه است اما از آن جایی که مسیر جادهای کوتاهتری فعال است، اغلب از این مسیر جادهای استفاده میشود. اما با توجه به مزایای خاص جابهجایی ریلی، راهآهن افغانستان علاقهمند فعالسازی این کریدور ریلی است. از این رو ما هم در ایران به راهاندازی این مسیر ریلی و توسعه آن کمک میکنیم و رایزنیهایی مستمر با راهآهن افغانستان داشتیم که این مسیر ریلی افغانستان- هند را هر چه سریعتر راهاندازی کنیم.
ذاکری درباره ظرفیت خط ترانزیتی خواف- هرات اظهار داشت: حملونقل مانند آب جاری است و اگر مسیر خود را پیدا کند جابهجایی بار استمرار خواهد داشت کمااینکه وقتی اولین قطار افغاستان – ترکیه از مسیر ایران عبور کرد، انتظار عبور قطارهای بعدی به این سرعت را نداشتیم اما امروز قطارهای ترکیه و افغانستان پُر میآیند و پُر برمیگردند و هر هفته این قطار در خط ترانزیتی ریلی در حال عبور است.
او تاکید کرد: در محور سنگان به شمتیغ به روزنک محدودیت ظرفیتی برای جابهجایی بار نداریم و اعداد و ارقام ظرفیت این مسیر بالاتر از باری است که الان جابهجا میشود. حجم باری که الان جذب این مسیر شده عددی حدود 200هزار است اما این به 2میلیون تن میرسد.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به استقبال افغانها از مسیر ریلی ایران تاکید کرد: سه ماه گذشته با افغانها نشست مشترک داشتیم و در این نشست اعلام کردند به شدت از این مسیر ریلی استقبال میکنند و بار اهدایی اروپایی به افغانستان هم از این مسیر عبور خواهد کرد. او افزود: افغانها بهدنبال توسعه روابط ریلی از طریق مرزهای زابل و میلک هستند اما هنوز مسیر ریلی در این مناطق فعال نیست و افغانها علاقهمند هستند که با واگذاری معادن سنگی که دارند، شرکتهای ایرانی در ساخت راهآهن در این مسیرها سرمایهگذاری کنند. در واقع به ازای ساخت راهآهن برای افغانستان، سرمایهگذاران میتوانند از معادن سنگآهن این کشور استفاده کنند و از طریق سرمایه ساخت تهاتر میشود.
ذاکری درباره فعالیت کنسرسیوم ریلی بهعنوان نماینده ایران در افغانستان گفت: هیچ ابهاماتی درباره کنسرسیوم ریلی وجود ندارد و این مجموعه با قوت ترانزیت ریلی بین افغانستان- ایران و کشورهای ثالث و علاوهبر این، توسعه محورهای ریلی در خاک افغانستان را انجام میدهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد