30 - 01 - 2025
ضرر ۱۱ میلیارد دلاری بوئینگ
آسوشیتدپرس- بوئینگ در سال ۲۰۲۴، متحمل 8/11میلیارد دلار ضرر شد که بزرگترین ضرر این شرکت هواپیماسازی آمریکایی از سال ۲۰۲۰ است.
بوئینگ اعلام کرد درآمد سالانه این شرکت در سال ۲۰۲۴، به 5/66میلیارد دلار رسید که ۱۴درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. درآمد سه ماهه چهارم نیز 2/15میلیارد دلار ثبت شد که نشاندهنده کاهش ۳۱درصدی سالانه است. این شرکت، زیان خالص 8/11میلیارد دلاری را برای کل سال ثبت کرد که بزرگترین زیان از سال ۲۰۲۰ محسوب میشود و 9/3میلیارد دلار زیان برای سه ماهه چهارم بود. اعتصابهای کارگری، هزینههای برنامه دفاعی و ناکارآمدیهای عملیاتی، در زیان این شرکت هواپیماسازی نقش داشتند. بوئینگ در سه ماه منتهی به ۳۱دسامبر، 46/5دلار ضرر به ازای هر سهم، در مقایسه با 04/0دلار در دوره مشابه سال ۲۰۲۳ ثبت کرد. برای کل سال ۲۰۲۴، زیان خالص هر سهم به 36/18دلار در مقایسه با 67/3دلار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. همزمان با انتشار این دادهها، کلی اورتبرگ، مدیرعامل بوئینگ اظهار کرد: من و اعضای گروهم، بر ایجاد تغییرات اساسی ضروری برای بهبود عملکرد شرکت و کسب مجدد اعتماد مشتریان، کارمندان، تامینکنندگان، سرمایهگذاران، رگولاتورها و سایرین تمرکز کردهایم.
آمار منتشر شده از سوی بوئینگ، با آنچه این شرکت در هفته گذشته گزارش کرده بود، ازجمله هزینههای حدود 3میلیارد دلاری در مدت مذکور به دلیل توقف کار، کاهش مشاغل و مشکلات تعدادی از برنامههای دولتی مطابق است.
سه ماهه چهارم سال گذشته، دوره سختی برای بوئینگ بود و اعتصاب متصدیان، تولید دستگاههایی که پرفروشترین هواپیماهای بوئینگ از جمله ۷۳۷مکس، جت۷۷۷ و هواپیمای باری۷۶۷ را در کارخانههای رنتون و اورت، واشنگتن مونتاژ میکنند، متوقف و تحویل سفارشهای بوئینگ را با مشکل مواجه کرد. زمانی که این شرکت با افزایش حقوق و مزایای بهبود یافته موافقت کرد، این اعتصابات پس از بیش از هفت هفته پایان یافت.
همانطور که در اوایل ماه جاری گزارش شد، بوئینگ سال گذشته، ۳۴۸فروند هواپیمای جت را عرضه کرد که بیش از یکسوم کمتر از ۵۲۸فروندی است که این شرکت برای خطوط هوایی و خدمات لیزینگ در سال ۲۰۲۳ ثبت کرد و کمتر از نیمی از تعداد هواپیماهایی محسوب میشود که ایرباس در سال گذشته تحویل داده است. این شرکت انتظار داشت در سال ۲۰۲۴، تولید خود را افزایش دهد اما حادثه انفجار به دلیل مشکل در ۷۳۷مکس در پرواز خطوط هوایی آلاسکا، تولید جتهای مکس را تا زمانی که بوئینگ بتواند ناظران فدرال را در اصلاح مسائل مربوط به کیفیت و ایمنی تولید متقاعد کند، محدود کرد.
ضربه به امور مالی و شهرت شرکت، به فروش هواپیماهای جدید نیز کشیده شد. بوئینگ حداقل به مدت دو ماه هیچ سفارشی از هواپیمای۷۳۷ مکس دریافت نکرد و سال ۲۰۲۴ را از نظر کل سفارشات خالص برای هواپیماهای تجاری، با فاصله زیادی از ایرباس به پایان رساند. بیش از سهچهارم هواپیماهایی که بوئینگ آماده کرد، جتهای ۷۳۷مکس بودند که منعکسکننده سهم این مدل هواپیمای پرفروش، در اقبال و چالشهای این شرکت است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد