29 - 09 - 2024
صنعت خودرو دیگر توان زیان انباشته ندارد
ایسنا- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ضمن تشریح وضعیت صنعت خودرو و چالشهایی که در پی برخی سیاستگذاریهای اشتباه و تحمیلی به این صنعت، تاکید کرد که نگاه به این صنعت باید واقعبینانه باشد؛ این صنعت دیگر توان این حجم از زیان انباشته را ندارد.
علیمردان عظیمی با بیان اینکه در موضوع صنعت خودرو و اینکه چه کسی را مقصر مشکلات موجود بدانیم، اظهار کرد: به اعتقاد بنده، اصلیترین اشکال در صنعت خودرو در گذشته این بوده که ما یک سیاست استراتژیک واحدی در صنعت خودرو نداشتهایم. قوانین و مقررات متعددی برای صنعت خودرو وضع شده که برخی بخشهای این قوانین و مقررات در تعارض با یکدیگرند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو ضمن تاکید بر اینکه سیاستگذاری اشتباه در صنعت خودرو، موجب این شده که امروز بیشترین مشکلات را در صنعت خودرو شاهد باشیم، گفت: به عنوان مثال در بحث قیمتگذاری به سمتی رفتهایم که خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شده است. هیچ کالای دیگری در کشور نداریم که بهعنوان نمونه ۲۸۰میلیون تومان با بازار آزاد اختلاف قیمت داشته باشد و بعد به مردم بگوییم برایش صف نکشید یا کالا نخرید. یک کالای ساده همچون آب معدنی را اگر در روز مردم سه تا چهار لیتر مصرف داشته باشند، به یک فرد به میزان ۲۰لیتر توزیع کنیم اما بگوییم امروز که به بهای ۱۰۰تومان خریداری میکند، میتواند ۱۵۰تومان بفروشد، همه برایش صف میکشند؛ چراکه یک سود در آن نهفته است.
وی ادامه داد: نیاز خودروی سواری در کشور ما، بین یکمیلیون تا یکمیلیون و ۲۰۰هزار دستگاه در سال است. امسال و سالگذشته بیش از نیاز، خودرو تولید شده است اما در پاسخ به اینکه پس چگونه مردم این میزان تقاضا دارند، باید گفت: تعدادی از متقاضیان مصرفکننده واقعی هستند اما بخش قابلتوجهی از این تقاضاها، تقاضای کسب سود ناشی از اختلاف قیمت است. بسیاری از این افراد که ثبتنام میکنند، بهدنبال این هستند که این خودرو را تحویل گرفته و در بازار آزاد ۳۰۰-۲۰۰میلیون تومان بالاتر یا بعضا به دوبرابر قیمت، بفروشند.این مدیرعامل خودروساز تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، نیاز جامعه بین یکمیلیون تا یکمیلیون و ۲۰۰هزار دستگاه است؛ این در حالی است که سال گذشته قریب به یکمیلیون و ۴۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شده است. بنابراین اگر واقعا این اختلاف قیمت را حل نکنیم، امکان پاسخگویی به این تقاضاهای کاذب وجود ندارد. کمااینکه امروز در بازار بعضی از خودروها هستند که اختلاف قیمتی با کارخانه ندارند اما متقاضی چندانی هم برای آنها وجود ندارد و فروشندگان آنها به فروش قسطی روی آوردهاند و در سراسر شهر تبلیغ هم میکنند اما مشتری نیست، چرا؟ چون سود ناشی از اختلاف قیمت وجود ندارد.
عظیمی اظهار کرد: اگر به دنبال خودرو برای مصرف شخصی هستیم که آنها هم خودرو هستند، چرا تنها تقاضا برای محصولات ایرانخودرو بیش از همه است؟ دلیل این است که اختلاف قیمت ما با بازار بیشتر از همه است. آمار و نموداری که از مقایسه اختلاف قیمت محصولات ایرانخودرو با بازار در مقایسه با دیگر خودروسازان تهیه شده، نشان میدهد که محصولات ایرانخودرو به طور میانگین ۳۶درصد اختلاف قیمت با بازار دارد (این در حالیست که این فاصله، در سال گذشته ۶٠درصد بوده است). در سایپا نیز این اختلاف ۲۵درصد است. اختلاف قیمت در گروه بهمنموتور ۱۷درصد، در محصولات کرمانموتور حدود ۱۴درصد، در مدیرانخودرو تنها هفتدرصد و در سایرین هم یکدرصد اختلاف قیمت محصولات درب کارخانه با بازار آزاد وجود دارد. این یکدرصد هم به این دلیل است که قیمت محصول را براساس قیمت مواد اولیه و قطعات برایشان تعیین کردهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد