6 - 11 - 2023
صنعت خودروی ایران رقابتپذیر نیست
تسنیم- عبدالله توکلیلاهیجانی مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با اشاره به تشکیل ۸ کارگروه متشکل از نخبگان صنعتی و دانشگاهی در وزارت صمت به منظور بررسی مشکلات صنعت خودرو و برنامهریزی برای رقابتپذیری این صنعت گفت: مسائل صنعت خودرو در این کارگروهها مطرح و راهکارهای کوتاهمدت و میانمدت برای آن طراحی شده است.
وی با طرح این سوال که دلیل کاهش تولید خودرو و از دست دادن مزیت رقابتپذیری تولید خودرو چیست؟ تصریح کرد: صنعت خودروی ایران رقابتپذیر نیست و نیاز داریم که به موضوع عدم رقابتپذیری صنعت خودرو به عنوان یک مساله جدیتر نگاه کنیم تا تبدیل صنعت خودرو به یک صنعت رقابتپذیر با برنامهای منسجم صورت گیرد.
توکلی با اشاره به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۶ در کشور گفت: با تشدید تحریمها در سال ۹۷ با افت تولید خودرو روبهرو شدیم و در عین حال خودروهای ناقص زیادی داشتیم که امکان تحویل به مشتری را نداشتند.
وی ادامه داد: این وضعیت تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و در ابتدای دولت سیزدهم یک برنامه تحولی برای صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر افزایش تولید، بر توقف تولید خودروهای ناقص و شفافسازی عرضه خودرو نیز تمرکز شد. آزادسازی واردات خودرو نیز مدنظر قرار گرفت.
مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با بیان اینکه تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه رسید، افزود: برای امسال نیز رشد تولید خودرو هدفگذاری شده و طی ۷ ماهه امسال با رشد ۲۲ درصدی تولیدی نسبت به سال قبل روبهرو بودیم، بهطوری که ۷۶۲ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده و سهم خودروهای سواری از این رقم معادل ۶۴۶ هزار دستگاه بوده است. البته بخش خصوصی نیز با رشد ۹۶ درصدی تولید خودرو طی ۷ ماهه امسال مواجه بوده است.
توکلی در ادامه با بیان اینکه غلبه بر مشکلات صنعت خودرو نیازمند دانشبنیان شدن این صنعت است، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد، اما برای تحقق تولیدی رقابتپذیر باید به تولیدات دانشبنیان و حذف مونتاژکاری روی بیاوریم.
وی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید صاحب پلتفرم باشند، اظهار کرد: در این زمینه، دانشبنیان شدن و نزدیکی صنعت و دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با بیان اینکه در شاخصهای کیفیت خودرو باید براساس استانداردهای روز دنیا بازنگری کنیم، تصریح کرد: برای بهرهبرداری از فرصتهای خارجی نیازمند انسجام داخلی هستیم که بدون ایجاد مراکز تحقیق و توسعه محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه قطعهسازان باید در طی فرآیند توسعه محصول همراه خودروسازان باشند، گفت: قطعهسازان باید به عنوان یکی از ارکان اتحاد با خودروسازان نقش داشته باشند.
توکلی با اشاره به تغییر ۸ آییننامه ذیل قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: این تغییرات زمینهساز رشد صنعت خودرو خواهد بود.