12 - 06 - 2021
شورای ششم و شش نکته
علی شعبانی*- نقش شوراهای اسلامی شهر و روستا در تحقق مشارکت مردم در اداره امور، ملموستر، مهمتر و موثرتر است. از این رو نباید در سایه انتخابات ریاستجمهوری کمرنگ شوند. نکات زیادی در خصوص شوراها گفتنی است. در ذیل شش نکته یادآوری میگردد.
۱- شوراها گستردهترین گام ساختاری در توسعه دموکراسی و عینیترین عرصه مشارکت مردم در اداره کشور هستند. پس از دستاوردهای سیاسی کلان (جمهوریت و اسلامیت)، به نظرم شوراها بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است که مدیریت بخش گسترده از امور داخلی کشور را به خود مردم سپرد.
۲- جایگاه شورا چنان است که از روستا تا سطح سیاستگذاری کلان کشور دارای نقش و اثرگذاری است. طبق قانون، استانداران، فرمانداران و بخشداران در حد اختیارات شوراها موظف به رعایت تصمیمات شوراها هستند. همچنین آنها میتوانند طرحهایی تهیه و به صورت مستقیم یا از طریق دولت به مجلس ارائه کنند.
۳- شوراها نیز پلی برای گذر دموکراسی هستند، حتی موثرتر از مجلس شورای اسلامی، به سبب گستره و تاثیر عینیشان در شهر و روستا، محلات و… و ارتباط بیواسطه و پیوسته با زندگی و ذهن و زبان و اندیشه و بینش و نگرش مردم.
۴- واتاب افکار عمومی گویای عدممقبولیت عملکرد شوراها در دورههای گذشته است. انتظار عمومی از شهر و زندگی شهری را حاصل نکرده و بعضا چالشی به مشکلات مردم افزودهاند. اما، بهرغم این، جامعه در مسیر نهادینهشدن فرآیند دموکراسی پیش رفته است و کارکرد شوراها در تمرین کار جمعی از پایه، مثبت ارزیابی میشود.
۵- شهر موجودی زنده است با نیازها و حساسیتهای گوناگون و مستلزم تخصص لازم برای سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرا و نظارت و… با رویکرد کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت. کمیسیونهای پیشبینی شده در ساختار شورا گویای این است. امروزه شهرها از بعد زیستمحیطی، سلامت مردم، معماری و هویت شهری، خدماتدهی، دسترسیها، زیباسازی، فضای سبز، حملونقل و ترافیک شهری، امنیت و ایمنی، فرهنگی و اجتماعی، آرامش و آسایش مردم، اقتصاد و تعاملات، حس مکان، کیفیت معنای زندگی و در یک کلمه زیستپذیری، دچار چالش و کاستی جدی هستند. به دلیل نبود برنامه و چشمانداز توسعهای، شهرها از ایفای نقش فرهنگپذیر و هم جامعهپذیر کردن مردم عاجزند.
با افزایش حاشیهنشینی و شکلگیری اقتصاد کاذب، حاشیهنشینان هنجارهای خود را بر شهر تحمیل میکنند و در اغلب شهرها به دلیل ناکارآمدی موسسات اجتماعی، مفاهیم مدنیت و شهروندی در انبوه ناهنجاریهای محیطی و رفتاری بیرنگ شدهاند.
تامین، توزیع، بهرهمندی و بهرهوری از خدمات در شهرها از معیارهای نظم و عدالت و عقلانیت پیروی نمیکند و سیستم ناهنجار حادث شده، مدیریتها را ناکارآمد، مردم را ناراضی و چارهها را بلااثر کرده است.
– شهرها مشکلات متعددی دارند. اغلب افسرده، دلگیر و فاقد سرزندگی هستند و هنوز با شاخص «زیستپذیری»، فاصله معناداری دارند.
۶- برای بهبود شهر و ارتقای کیفیت معنای متناسب با تحولات جمعیتی و صنعتی و اجتماعی و فرهنگی، باید در انتخاب اعضا تامل و دقت و بازنگری کرد.
با هر رویکرد- سیاسی،اجتماعی، اقتصادی، قومی و خویشاوندی و… – باید اصل را بر انتخاب متخصصان و دارندگان برنامه برای توسعه شهر، رفاه عموم مردم و حل مشکلات قرار داد. افرادی را انتخاب کنیم که شهر، شهروند، قوانین، وظایف و اختیارات شورا، مسوولیت و تعهد را بفهمند.
شهر کانون فعالیتها و خدمات است. شهرداری گستردهترین دستگاه سازمان و ارائهدهنده متنوعترین خدمات است. وجود تخصصهای مرتبط با عمران و شهرسازی، حمل و نقل، محیطزیست، فضای سبز، اقتصاد، حقوق، فرهنگی و اجتماعی، گردشگری، هویت شهری، هنر شهری، زیباسازی، خدمات شهری و… در ترکیب شورای شهر ضرورتی اجتنابناپذیر است. در ترکیب ائتلافها و رای به افراد، فراتر از انگیزههای گروهی و سیاسی، باید به این مساله بنیادی توجه کرد.
* معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه ایرانشهر
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد