28 - 08 - 2023
شناسایی ۱۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی
«جهانصنعت»- بنا بر اظهارات معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک ۶ تا ۱۱ ساله ایرانی بازمانده از تحصیل هستند که شرایط خاصی ندارند و وضعیت آنها برای تحصیل معمولی است.
معصومه نجفیپازوکی با اشاره به اجرای طرح شهید محمودوند به منظور شناسایی بازماندگان از تحصیل، با بیان اینکه درخصوص بازماندگان از تحصیل سه فاز شناسایی، جذب و نگهداشت دانشآموز مهم است، اظهار کرد: تا سال گذشته کار دقیقی روی شناسایی بازماندگان از تحصیل به منظور احصاء اسامی و تعداد و محل سکونت آنها انجام نشده بود.
وی ادامه داد: سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ سامانهای برای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل با نام سامانه شهید محمودوند طراحی شد. در آن زمان یعنی مهرماه ۱۴۰۱ این سامانه آمار کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی یعنی بازه سنی ۶ تا ۱۱ سال را ۲۰۴ هزار نفر نشان میداد. برای تکتک این ۲۰۴ هزار نفر پیگیریکننده در استانها قرار دادیم.
نجفیپازوکی درباره روند احصاء دقیق آمار بازماندگان از تحصیل توضیح داد: اسامی افراد بین ۶ تا ۱۱ سال را از ثبت احوال گرفتیم و آمار ثبت احوال را با سامانه دانشآموزی سیدا مقایسه کردیم. در واقع آماری که در ثبت احوال وجود داشت اما در سامانه سیدا ثبتنام نشده بود، آمار بازمانده از تحصیل محسوب میشد که همان رقم ۲۰۴ هزار نفر بود. در واقع این ۲۰۴ هزار نفر در سن مدرسه بودند اما در مدارس ثبتنام نکرده بودند.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای تکتک این افراد یک شخص پیگیریکننده از طرف استانها تعیین کردیم که آن شخص یا از معلمان و یا افراد محلی انتخاب شده بود که به آدرس دانشآموز مراجعه میکرد تا ببیند این دانشآموز چرا در مدرسه ثبتنام نکرده است. در این فرآیند متوجه شدیم همه این آمار ۲۰۴ هزار نفر بازمانده از تحصیل نیستند، تعدادی از این افراد مهاجرت کردهاند و از ایران رفتهاند، تعدادی بیماری صعبالعلاج دارند و مریض هستند، تعدادی فوت کردهاند و تعدادی در مدارس دیگر مثل مدارس خاص که آمارش در سامانه سیدا ثبت نمیشود، مشغول تحصیل هستند.
وی تاکید کرد: پس از این شفافسازی آمار، بازمانده از تحصیل ما ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ نفر شد، بنابراین در حال حاضر آمار بازمانده از تحصیل ایرانی در مقطع ابتدایی ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ نفر است. در واقع وضعیت حدود ۴۴ هزار نفر به کمک سامانه شهید محمودوند شناسایی شد. این آمار با کنار گذاشتن آمار فوتشدگان، مهاجرتها، افراد داری بیماری صعبالعلاج که شرایط خاص دارند احصاء شده است، یعنی این ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک ۶ تا ۱۱ ساله ایرانی شرایط و وضعیت عادی داشتند، اما مدرسه نرفتهاند.
نجفیپازوکی با بیان اینکه سال گذشته در مرحله شناسایی و امسال در مرحله جذب این دانشآموزان اقدام میکنیم، افزود: برای جذب این دانشآموزان بستههای حمایتی و آموزشی طراحی کردیم. در واقع تاکید ما بر حضور فیزیکی دانشآموز در مدرسه نیست بلکه به هر نحوی این دانشآموز باید آموزش را دریافت کند. در همین راستا جلسات متعدد با نهادهای مختلف از جمله سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کمیته امداد، سازمان امور عشایر، وزارت بهداشت و… داشتهایم. حتی در زمینه کودکان بازمانده از تحصیل اتباع غیرایرانی هم ورود کردیم و جلساتی با پلیس مهاجرت داشتهایم.
وی در پاسخ به این سوال که دلایل این آمار بازماندگی از تحصیل چه بوده و آمار دختران و پسران به تفکیک چقدر است، توضیح داد: در این آمار تفاوت چشمگیری بین جنسیت دختر و پسر وجود ندارد. علل آن نیز متفاوت است، برخی به علت دوری مدرسه از منزل و درصد کمی به علت ازدواج تحصیل را ادامه ندادهاند. مهاجرت، بیماری و مسائل فرهنگی از دیگر علل است، همچنین برخی از این دانشآموزان کودک کار هستند و از این جهت تحصیل را ادامه ندادهاند.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه باید شرایط تحصیل این کودکان را فراهم کنیم، گفت: شرایط دسترسی این بچهها به مدرسه را باید فراهم و تسهیل کنیم. در این راستا به تهیه بستههای آموزشی و حمایتی پرداختیم. بازگرداندن دانشآموز به مدرسه به این معنی نیست که او حتما به صورت فیزیکی به مدرسه برگردد، اما باید آموزش را دریافت کند تا بازمانده از تحصیل نشود.