29 - 08 - 2023
سینما ۱۰۰۰ میلیاردی میشود؟
گروه فرهنگ و هنر- سینمای ایران طی سال جاری به فروش ۴۵۵ میلیارد تومانی نائل آمده است که این رقم، نشاندهنده گذر از گیشه سال ۱۴۰۱ طی ۵ ماه نخست امسال است.
سینمای ایران تا پنجمین روز ششمین ماه خود موفق شد تا با ۴۵۵ میلیارد تومان فروش، از گیشه ۴۵۲ میلیارد تومانی سال گذشته پیشی بگیرد و امیدوارتر از هر زمان دیگری، به سوی قله ۱۰۰۰ میلیارد تومانی حرکت کند.
البته گیشه سال جاری با حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار مخاطب محقق شده است درحالیکه گیشه سال گذشته با ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رقم خورده بود که این تفاوت در پائین بودن آمار مخاطب و بالا رفتن رقم گیشه را میتوان به ۳۳درصد افزایش قیمت بلیت برای امسال سینما ربط داد. نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد آن است که برخی از سینماگران و حتی کارشناسان سینما، طی سال گذشته، در گفتوگوهای رسمی و محفلی خود، تاکید ویژهای بر زمین خوردن سینما طی بهار ۱۴۰۲ داشتند و اینکه سینماها در بهار امسال، خالی از هر مخاطبی شده و شرایط اقتصادی، مهندسی سلیقهای اکران و البته کیفیت پایین فیلمها، سینماها را به اماکنی متروکه تبدیل خواهند کرد که خسارت بزرگی به جامعه سینمایی کشور وارد میکند.
این صحبتها بازتابهای پررنگی در شبکههای اجتماعی داشت و تاثیر شگرفی بر افکار عمومی گذاشت، اما هر ضمیر روشنی میداند که هنر سینما، اساسا هنر خاموشی و بایکوت نیست و پرده نقرهای، این توانمندی را دارد که حتی با ضعیفترین آثار نیز مخاطبان بسیاری را به سینما بکشاند. گواه این مدعا، تمام برهههای تاریخی حساسی است که در جهان رقم خورد و علیرغم تعطیلی سالنهای کنسرت، کتابخانهها، گالریها و اماکن فرهنگی دیگر، سینماها تا آخرین نفس به اکران فیلم ادامه دادند و سالنهایشان خالی نشد. جنگ جهانی دوم از مهمترین این رویدادها بود که طی آن، با وجود ناامنی بسیاری از شهرهای کشورهای طرف جنگ، سینما به حیات بالفعل خود ادامه داد و مخاطبان بسیاری را به سمت خود کشاند.
سینماها برای سال جاری، نهتنها ورشکست نشدند بلکه موفق شدند تا طی نخستین روزهای تابستان امسال، تمام بدهی چندینساله خود را با تهیهکنندگان و دفاتر پخش تسویه کنند. این موضوع، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیاری از سینماها، از سال ۹۸، سهم تهیهکنندگان و دفاتر پخش را از محل فروش بلیت، پرداخت نکرده بودند و این رویکرد طی بیش از ۳ سال، به حجم بزرگی از بدهی تبدیل شده بود که حتی برخی سینماها را به سمت تعطیلی سوق داد، برخی درصدد دریافت وامهایی با سود بالا بودند و برخی نیز ترجیح دادند تا کرکره سینمای خود را پایین بکشند اما شرایط برای سال جاری که برخی، نوید تعطیل شدن و ورشکستگی کامل سینما را میدادند، به سمت و سویی پیش رفت که تا نخستین روز تابستان امسال، تقریبا تمامی بدهی سینماداران به تهیهکنندگان و دفاتر پخش تسویه شد و این بار سنگین از روی شانههای سینماداران برداشته شد.
نکته امیدبخش ماجرا آن است که افق این ماجرا نیز بسیار روشن است. احتمالا برخی از همان کسانی که تئوری تعطیلی کامل سینما در ایران طی بهار ۱۴۰۲ را میدادند، اکنون وضعیت روبهرشد فعلی را به اکران و رکوردشکنی فیلم فسیل محدود کرده و باز هم آینده سینمای ایران را تاریک میبینند درحالیکه قطعا چنین وضعیتی روی نخواهد داد. اولا فسیل تا امروز، حدود ۲۴۶ میلیارد فروش داشته که اگر این فروش را هم نادیده بگیریم، به گیشه ۲۰۹ میلیارد تومانی میرسیم که این رقم دقیقا به اندازه فروش مدت مشابه سال گذشته است. هرچند که ما در این مقایسه، پرفروشترین فیلم سال را نادیده گرفتیم و اگر هر فیلمی به جای فسیل در اکران نوروزی امسال به روی پرده میرفت، به مبلغ ۲۰۹ میلیارد ضریب میداد و وضعیت گیشه را با وجود افزایش ۳۳درصدی قیمت بلیت، نسبت به سال گذشته بهبود میبخشید. ثانیا اینکه خبرهای بسیار خوبی از گیشه پائیزی به گوش میرسد. تاکنون ۲ فیلم اکران پاییزی یعنی ویلای ساحلی و هتل، تقریبا مسجل شده است. دو فیلمی که هر یک از آنها، قابلیت تبدیل شدن به یک فسیل دیگر را در گیشه سینماها دارند. ضمن اینکه همزمان با این آثار، فیلمهای فسیل و شهر هرت که پرفروشترین آثار امسال بودند نیز به اکران خود ادامه داده و نمایش همزمان این ۴ کمدی که جریانساز هستند، میتواند اتفاقهای بسیار خوبی را برای گیشه رقم بزند.
ضمن اینکه طبق شنیدهها، قرار است از ابتدای پائیز، ۲ تا ۳ فیلم اجتماعی قدرتمند نیز به روی پرده بروند تا گیشه نیمسال دوم سینماهای کشور، تضمینشده باشد.
سایهروشن امیدبخش سینمای ایران طی ششماهه دوم امسال سبب شده تا آمار ۲۶ میلیون مخاطب سال ۹۸، احتمالا برای امسال نیز محقق شود و با این روند، گیشه به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان میرسد که به لحاظ روانی و اعتمادسازی، اتفاقهای خوبی را برای جامعه سینمایی کشور و فعالان آن رقم میزند. تمام این پارامترهای روشن را هم که کنار بگذاریم، این اتفاق در کنار تقویت زیرساختهایی چون تعدد سالنهای سینما و تقویت سالنهای موجود به مدرنترین تجهیزات روز سینما سبب میشود تا سینمای ایران در نزدیکترین نقطه برای رسیدن به یک صنعت قرار بگیرد.