30 - 09 - 2024
سیطره هوشمصنوعی بر جهان
پریسا حاجیمحمدی*
کسبوکارهای موفق اغلب شیوه زندگی جهان را تغییر میدهند؛ اپل، گوگل و… ارزش بسیار زیادی را به مشتریان ارائه میدهند. با وجود حاشیههای سود بلندپروازانه، استراتژیهای تجاری شرکتها صرفا از اهداف مالی ناشی نمیشود. هر کدام ارزش مصرفکننده را از طریق نوآوریهایی مانند تلفنهای هوشمند، موتورهای جستوجوی سریعتر و انتشار فیلم و ویدئو در اولویت قرار میدهند.اگر میخواهید یک استراتژی کسبوکار موفق ایجاد کنید، نحوه ایجاد ارزش در مدلهای مختلف کسبوکار را باید بررسی کنید. به احتمال زیاد در حال حاضر به نوعی از هوشمصنوعی در کسبوکارتان استفاده میکنید. ابزارها و خدماتی مانند Google Maps، فیلترهای ایمیل و بانکداری آنلاین همگی نمونههایی از نفوذ فناوری
مبتنی بر هوشمصنوعی به زندگی روزمره ما هستند.
فناوری مبتنی بر هوشمصنوعی زندگی روزمره ما را به عنوان مصرفکننده روانتر میکند اما استفاده از هوشمصنوعی چه معنایی برای دنیای تجارت دارد؟ فرصتهای کارسازی شده و سرعت بخشیدن به کارهای روزمره و پتانسیل حذف خطای انسانی قطعا پیامدهای مهمی برای هر کسبوکار است. هوشمصنوعی بهنوعی ذاتی از آنچه یک شرکت موفق را میسازد تبدیل خواهد شد و ابزاری برای خلق ارزش در سازمان محسوب میشود. هوشمصنوعی به یک همکار سازمانی ضروری و قابل اعتماد تبدیل شده که استفاده از آن در استراتژی کسبوکارمان امری اجتنابناپذیر است.
حتی توانمندسازی معماران کسبوکار و مدیران سازمانی برای تصمیمگیریهای تجاری بهتر باید با هوشمصنوعی گره بخورند.کسبوکارها هر روز حجم عظیمی از اطلاعات را در تمام بخشها تولید میکنند. این شامل هر چیزی از تراکنشهای مالی گرفته تا ثبت اطلاعات منابع انسانی و استفاده از برنامهها و نرمافزارهای مختلف میشود. برای اینکه دادهها ارزشمند باشند باید تحلیلهای قابل هضم و عملی را به همراه داشته باشند.
در حالی که مدیریت داده معمولا یک تحلیلگر داده است، فرمولبندی دادهها در رویکردهای مبتنی بر کسبوکار نقش مهمی دارد و ارائه راهحلهای خاص در سراسر یک سازمان با استفاده از قدرت هوشمصنوعی است که امکانپذیر بوده و باعث میشوند تصمیمهای بهتری بگیریم.هوشمصنوعی این پتانسیل را دارد که فرصتها و تهدیدهای کسبوکارمان را در لحظه شناسایی کند در حالی که ممکن است یک مدیر هفتهها یا ماهها طول بکشد تا آن را پیدا کند. هوشمصنوعی میتواند بسیار مستعد «تصمیمسازی» باشد که با تجزیه و تحلیل دادهها و آموزش و استفاده از ابزارهای هوشمصنوعی میتوانیم در تشخیص خطرات و ریسکهای کسبوکار ماهر شویم.
هوشمصنوعی در حال حاضر ثابت کرده که یک تغییردهنده پیشبینی است. شکاف بین بازارهای نوظهور مشتاق هوشمصنوعی و کشورهای با درآمد بالا که هوشمصنوعی جزءلاینفکی از تجارتشان است توجه ما را به این مهم جلب میکند. ضمن آنکه هیجان استفاده از هوشمصنوعی در میان نسلهای جوانتر و در افراد با درآمد یا تحصیلات بالاتر بیشتر است. اکثریت مردم انتظار دارند که محصولات و خدمات مبتنی بر هوشمصنوعی در سالهای آینده زندگی روزمره آنها را عمیقا تغییر دهد. این در حالی است که خوشبینی در مورد مدیریت زمان وجود دارد اما نگرانی گستردهای در مورد تاثیرات منفی که بر اشتغال افراد میگذارد نیز وجود دارد.
همانطور که استفاده از هوشمصنوعی به گسترش سریع خود ادامه میدهد، سازوکار اینکه چگونه میتوانیم اطمینان حاصل کنیم که این سیستمها برای همه به درستی کار میکنند خود نکته حائزاهمیتی است.تحقیقات تخمین میزند که هوشمصنوعی 97میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. براساس تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد، پیشبینی میشود که هوشمصنوعی حدود 97میلیون شغل جدید ایجاد کند که به طور بالقوه با نگرانیهای جابهجایی نیروی کار مقابله میکند زیرا درصد قابلتوجهی از مردم نگرانند که هوشمصنوعی باعث از دست دادن شغل آنها در آینده قریبالوقوع شود.پیمایش در دنیای فناوری میتواند به ویژه برای رهبران تجاری سنتی، یک کار دلهرهآور باشد. با این حال پیشبینی میشود تا سال 2030، 10درصد وسایلنقلیه بدون راننده و خودران باشند. همچنین یکچهارم شرکتها به دلیل کمبود نیروی کار مبتکر، از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.
بهعلاوه هوشمصنوعی هم میتواند به کسبوکارها کمک کند تا آینده خود را با دقت بیشتری پیشبینی کنند و هم با تجزیه و تحلیل عادات مصرفکننده و شناسایی فرصتها برای بهبود عملکردشان به شرکتها کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام محصول بعدی را توسعه دهند یا حذف کنند.
*کارشناس ارشد بازرگانی
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد