21 - 10 - 2023
سهم ۹۸ درصدی ۷ فیلم از گیشهها
بررسی عملکرد گیشهها از چهارشنبه قبل که یک فیلم تازه به نام اختالرضا به جمع فیلمهای روی پرده سینماها اضافه شد. هتل به تنهایی ۰۶/۵۶ درصد مخاطبان سینماها را به خود اختصاص داد. آمارهای رسمی ثبتشده در سامانه سمفا به عنوان اصلیترین مرجع دادههای آماری فیلمهای در حال اکران یا پخششده گذشته نشان میدهد از نوزدهمین روز نخستین ماه پاییز ۱۴۰۲ تا بیست و هفتمین روز از همین ماه مجموعا ۵۰۴۹۷۹ نفر از هموطنان برای دیدن فیلم مورد علاقه خودشان در ۱۴۱۶۰ سانس بلیت سینما تهیه کردهاند که این تعداد بلیت رقمی معادل ۲۳۰میلیارد و ۵۹۶ میلیون و ۳۷۹ هزار ریال به گیشهها واریز کرده است. نکته قابل تامل درباره عملکرد هشت روز گذشته سینماها با بیست و دو فیلم روی پرده این است که سهم فیلمهای کمدی همچنان بسیار بالاتر از سایر ژانرهاست به صورتی که اگر به هفت فیلم صدر جدول نگاهی گذرا داشته باشیم میبینیم، شش فیلم با این ژانر و بچهزرنگ هم که به عنوان انیمیشن کودکانه خودنمایی میکند تمی شاد و تقریبا کمدی دارند. این در حالی است که وقتی پای اعداد و ارقام یا همان دودوتای خودمانی به میان میآید میبینیم همین هفت فیلم ۴۶/۹۸ درصد از کل مخاطبان دوره مورد نظر را به خود اختصاص دادهاند و ۱۵ فیلم باقیمانده روی هم تنها توانستهاند نظر ۵۴/۱ درصد از مجموع مخاطبان را به خود جلب کنند و این روند به عقیده امیر قادری منتقد سینما نهتنها بیانگر رونق سینما نیست، بلکه به نوعی پررنگ نشان میدهد که سینمای ایران ورشکسته است.
بررسی عملکرد فیلم هتل از ابتدای دوره اکران تا روز گذشته یعنی ۲۲ روز اکران، نشان میدهد مجموعا این فیلم کمدی توانسته نظر ۷۹۵۹۲۷ مخاطب را در ۱۳۸۶۳ سانس اکران به خود جلب کند و تاکنون درآمدی معادل ۳۷۸ میلیارد و ۳۵۶ میلیون و ۲۹۹ هزار ریال هم به نام خود کسب کرده است؛ عملکردی که اگر آن را به تفکیک روزانه و در مقایسه با ۲۱۳ روز اکران فیلم فسیل از نخستین روز اکران تا روز قبل بررسی کنیم میبینیم با یک دودوتای ساده احتمال اینکه هتل جایگاه تاریخی فروش فسیل را تصاحب کند دور از انتظار نیست. در این زمینه اگر همه موارد رقابتی دو فیلم را یکسان درنظر داشته باشیم براساس آمار مخاطبهای هتل در ۲۲ روز اکران برآورد میشود اگر این فیلم به مدت ۲۱۳ روز در فهرست اکران باقی بماند احتمال ثبت رکورد ۷ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۲۰ مخاطب برای این فیلم وجود دارد، در حالی که فیلم فسیل از نخستین روز اکران یعنی ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۱ تا روز گذشته مجموعا ۶ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۷۰۶ نفر مخاطب به خود دیده است.
فارغ از هرگونه مقایسه و گمانهزنی بد نیست نیمنگاهی هم به عملکرد انفرادی بیست و دو فیلم روی پرده از نوزدهمین روز نخستین ماه پاییز ۱۴۰۲ تا پایان بیست و هفتمین روز همین ماه داشته باشیم.
در این بررسی فیلم هتل با سهم ۰۶/۵۶ درصدی از کل مخاطبان یعنی ۲۸۳۱۱۲ نفر مخاطب برای ۵۱۲۵ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۳۵ میلیارد و ۱۷ میلیون و ۹۰۹ هزار ریال صدرنشین است و به دنبال آن بچهزرنگ با سهم ۴۷/۱۸ درصدی مخاطبان دوره یادشده یعنی ۹۳۲۸۳ مخاطب برای ۲۶۸۲ سانس اکران و درآمدی معادل ۳۵ میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال دومین جایگاه را در اختیار گرفته است. فسیل در همین دوره توانست نظر ۴۵۱۶۵ نفر مخاطب یعنی معادل ۹۴/۸ درصد از کل مخاطبان برای ۱۵۸۵ سانس اکران و درآمدی معادل ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون و ۷۴۰ هزار ریال را به خود جلب کند تا به این ترتیب جایگاه سوم جدول را به نام خود کرده باشد و به دنبال آن شهرهرت با سهم ۵ درصدی از کل مخاطبان دوره یعنی ۲۵۲۹۴ بلیت فروختهشده برای ۱۱۹۴ سانس اکران و درآمدی معادل ۱۲ میلیارد و ۲۰ میلیون و ۱۴۵ هزار ریال چهارمین جایگاه را در اختیار گرفت.