12 - 10 - 2024
سریعترین قطارهای جنوب شرق آسیا
ایسنا- با وجود این واقعیت که به نظر میرسد پرواز به شهرهای داخلی، سریعترین گزینه باشد اما کل زمان سفر برای رسیدن به فرودگاه و جابهجایی کامل چمدانها در مقصد فرودگاه در واقع شبیه به حملونقل با قطارهای سریعالسیر کنونی است.
موضوع برقی کردن خطآهن در ایران نیز علیرغم اینکه سالها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰کیلومتر مربوط به مسیر جلفا- تبریز و تبریز- آذرشهر است. پس از آن دولتها وعدههای مختلفی برای اجرای راهآهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران- مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است. در همین راستا، ایسنا در سلسله مطالبی به موضوع قطارهای برقی و بررسی آنها در سایر کشورهای جهان میپردازد.
پس از افتتاحیه قطار گلولهای شینکانسن ژاپن، اکنون کشورهای بیشتری از خط آهن سریعالسیر به عنوان وسیله حملونقل استقبال میکنند زیرا نه فقط کارایی قابل توجهی در زمان و هزینه ارائه میدهد، بلکه جایگزینی سبزتر خواهد بود و رشد اقتصادی امیدوارکننده در مناطق واقع بین ایستگاهها را نیز ارائه میدهد.
کشورهای آسیای جنوب شرقی، مطمئنا فریفته این تعهد مقاومتناپذیر شدهاند و آنها را به سمت پیشرفتهای جالب در تعقیب سیستمهای قطار سریعتر و وسیعتر سوق میدهد. برای کسانی که به دنبال تلاش برای سوار شدن به قطارهای سریع برای تردد در آسیای جنوب شرقی هستند، این هفت قطار از سریعترین قطارهای منطقه است که احتمالا مورد توجه شما نیز خواهند شد.
(اندونزی) قطار ووش با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
ووش، به عنوان اولین قطار پرسرعت در آسیای جنوب شرقی حرکت و مسافتی معادل 3/142کیلومتر را طی میکند و پایتخت شلوغ جاکارتا را به باندونگ، سومین شهر بزرگ اندونزی، با کرایه تقریبا 1/19دلار برای یک سفر کامل تقریبا ۵۰دقیقهای متصل میکند.
(لائوس) قطار لائوس- چین با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
این قطار نیمه سریع در واقع مایه افتخار و انقلابی برای حمل و نقل لائوس است. این قطار نشاندهنده اولین گسترش ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) و سیستم راهآهن سریعالسیر به جنوب شرق آسیا شده که قرار است در سنگاپور به پایان برسد. تخمین زده میشود ۱۰۰۰کیلومتر خط ریلی، پایتخت وینتیان را به کونمینگ، مرکز استان یونان چین متصل میکند. سفر کامل 5/10ساعته با بلیتهای درجه یک تقریبا ۱۱۰دلار و بلیتهای درجه دو با قیمت ۶۸ دلار به فروش میرسد.
(مالزی) قطار کلیا اکسپرس با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
کلیا اکسپرس یکی از انتخابهای محبوب در بین مسافران برای رفت و آمد به فرودگاه بینالمللی کوالالامپور (KLIA) است.
طول این مسیر ۵۷کیلومتر است و سفر کامل هزینه تقریبا 79/11دلار برای حدود ۲۸دقیقه تا ترمینال شماره یک کلیا و ۳۱دقیقه تا ترمینال شماره ۲ کلیا در بر دارد. در شاهکار قابل توجه مهندسی زیمنس آلمان، قطار با حداکثر سرعت ۲۰۰کیلومتر در ساعت ساخته شده، با این حال حداکثر سرعت عملیاتی آن ۱۶۰کیلومتر در ساعت است.
(تایلند) مسیر ریلی فرودگاه سووارنابومی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
مسیر ریلی فرودگاه بانکوک به عنوان خط ریلی مسافربری حیاتی عمل میکند و از طریق ایستگاه ماکاسان (MRT Petchaburi) فرودگاه سووارنابومی را به ایستگاه فایا تای (BTS) در مرکز شهر بانکوک متصل میکند. راهآهن دولتی تایلند مالک این راهآهن سریع است و شرکتی آسیایی با مسوولیت محدود، سیستم قطار را اداره میکند.
این سفر ۲۶دقیقهای در مسیر 6/28کیلومتری با استفاده از چندین واحد برقی زیمنس آلمان، حدود 26/1دلار هزینه خواهد داشت.
(مالزی) قطار برقی (ETS) با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت
این سرویس ریلی بینشهری با عبور از بخش برقی و دو مسیره خط ساحلی غربی در مرز مالزی و تایلند، سریعترین سرویس قطار است.
از ژانویه ۲۰۲۲، ۳۶ایستگاه را در بیش از ۷۵۵کیلومتر با کرایههای بین 93/1دلار تا 86/21دلار در سه طبقه از کلاسهای پلاتینیوم، طلایی و نقرهای به هم متصل میکند.
(فیلیپین) راهآهن رفت و آمد شمال- جنوب (NSCR) با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت
راهآهن رفت و آمد شمال- جنوب، شبکه راهآهن حومهای به طول ۱۴۷کیلومتر است که به مناطق توسعه منطقهای شمالی کلارک و نیو کلارک سیتی، از طریق مرکز شهر مانیل، به شهر کالامبا در استان لاگونا در منطقه جنوبی پایتخت میپیوندد. خدمات آن شامل قطار شهری، خدمات نیمه سریع و فرودگاه سریع است که سریعترین آنها با سرعت عملیاتی ۱۶۰کیلومتر در ساعت حرکت میکنند، انتظار میرود کل پروژه تا سال ۲۰۲۸ تکمیل شود.
(تایلند) راهآهن دولتی تایلند با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت
قطار کلاس ASR در تایلند حرکت میکند. این واحدهای چندگانه دیزلی ساخته شده در بریتانیا به عنوان یک اتصال حیاتی، بانکوک را به چندین شهر در سراسر تایلند متصل میکنند. به عنوان مثال زمان رکوردشکنی با این قطارها برای رفتن از بانکوک به چیانگ مای، منطقهای در شمال تایلند یک ساعت و ۵۵دقیقه سریعتر از هر قطار دیگر در دسترس است.
تعدادی از کشورهای جنوب شرقی آسیا در تلاش برای پیوستن به سریعترهای جهان، در حال ساخت و پیشنهاد مجموعهای رو به رشد از قطارهای پرسرعت و نیمهسریع هستند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد