15 - 08 - 2024
رییسجمهور اختیارات لازم برای رفع فیلترینگ را دارد
«جهان صنعت»- هرچند هنوز کسی مطمئن نیست که رییسجمهور توان برداشتن فیلترینگ را داشته باشد، چون اساسا تصمیمگیری درباره فیلترینگ ابهامات فراوانی دارد و نهاد فیلترکننده دقیقا مشخص نیست اما یکی از نمایندگان مجلس میگوید اختیار فیلتر کردن و برداشتن آن با رییسجمهور است بنابراین او میتواند نسبتبه رفع کردن این نوع محدودیتها اقدام کند. جواد نیکبین، نماینده مردم بردسکن، خلیلآباد و کاشمر در مجلس به این موضوع اشاره و اعلام کرده است: «رییس شورای عالی فضای مجازی رییسجمهور است و اختیارات لازم جهت فیلترینگ و رفع آن را دارد. تصمیم در حقیقت با دولت است. فعلا هیچ قانونی در مجلس برای فیلترینگ و رفع آن گذاشته نشده و همه اختیارات دست شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی است که رییس هر دو رییسجمهور است بنابراین اختیارات لازم برای رفع فیلترینگ یا ادامه آن برای او وجود دارد و دولت آقای پزشکیان باید برای این موضوع تصمیم بگیرد.»
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که دولت طبق قولهایی که داده باید هم پهنای باند و هم سرعت را برای مردم تامین کند تا همه در اقصا نقاط ایران دسترسی آسان به اینترنت داشته باشند و بتوانند فعالیتهای خود را در این فضا که در حقیقت یک فضای حقیقی برای اعتبار کسبوکارهاست به سهولت انجام دهند. هرچند نیکبین پیش از این چندان مخالفتی با فیلتر کردن بعضی پلتفرمهای خارجی نداشت اما حالا فیلترینگ را سیاستی میداند که به اهداف خود نرسیده و تداومش تأثیرگذار نخواهد بود: «وضعیت فیلترینگ دیگر قابل تداوم نیست چون غرض این بود که با فیلترینگ مردم از اینستاگرام، توئیتر و تلگرام استفاده نکنند ولی تقریبا ۸۰درصد از کسانی که از فضای مجازی استفاده میکنند با فیلترشکن از این فضاهای بهظاهر ممنوعه استفاده میکنند.» او با بیان اینکه آن غرض پیشین میسر نشده است، میگوید: «با این وضعیت تنها مردم را اذیت میکنیم، لذا تداوم این وضعیت مقبول مجلس و دولت نخواهد بود.» او در پایان به تابناک گفت که فضاهای مستهجن در فضای مجازی قطعا باید محدود شوند اما فضاهایی که قابلیت استفاده علمی و تجاری دارد باید در دسترس مردم قرار بگیرد.
تا فیلترینگ و تحریم است، امیدی به برندسازی بینالمللی نداریم
از سویی دیگر «سیدابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی و رییس گروه «توسعه فناوری زعیم»، معتقد است «تا زمانی که فیلترینگ وجود داشته باشد و فضای اعتماد برای توسعه بازار تکنولوژیهای نوین در کشور فراهم نشود، نمیتوانیم به برندسازی، بهویژه در حوزه بینالملل امیدوار باشیم.» فیروزآبادی در اختتامیه مجمع جهانی دیپلماسی برند، ابراز امیدواری کرد که موانعی مانند فیلترینگ از سر راه برندسازی برداشته شود. او برند ملی را از جنس قدرت نرم دانست و تصریح کرد که نگاه به برندسازی باید استراتژیک و راهبردی باشد. دبیر سابق شورایعالی فضای مجازی «استفاده افراطی از ابزارهایی مثل فیلترینگ» را عامل وارد شدن لطمههای جدی به برندسازی اجتماعی و اقتصادی دانست و گفت: «دولتها بهدنبال مدیریت مستقیم قدرت هستند و نمیتوانند ساختارها و معماریهایی را پیادهسازی کنند که بهطور غیرمستقیم این قدرت را مدیریت کند لذا در قبال برندسازیهای ملی که کاملا اجتماعی شده، بهدلیل ناتوانی در مدیریت این قدرت نرم، در استفاده از ابزارهایی چون فیلترینگ افراط میکنند و توجه ندارند که با این کار به برندسازی اجتماعی و اقتصادی لطمات جدی وارد میشود.» به باور فیروزآبادی، برندسازی در ایران نه از جنس اجتماعی که از جنس سیاسی است. او تاکید کرد: «در جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت بهشدت سیاسی است و همچنان فکر میکند هر دستوری که بدهد، عملی میشود اما اینطور نیست. فضای اجتماعی جامعه و دنیا در این حوزه تغییر کرده است.» او افزود: «دولتها میتوانند حامی و پیشران برندسازی باشند. تا زمانی که تحریمها برقرار هستند، امکان موفقیت در حوزه برندسازی ملی در اقتصاد جهانی تقریباً منتفی و بحثی آکادمیک به شمار میآید. باید از فرصتهای موجود در فضای مجازی جهانی در جهانی شدن اقتصاد ملی حداکثر استفاده را ببریم و دراینرابطه ظرفیتهای پایانناپذیری وجود دارد.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد