19 - 07 - 2023
روزی ۲۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع هدر میرود
گروه انرژی- روزانه بیش از ۶۴ میلیون لیتر نفتگاز در ناوگان حملونقل سنگین کشور مصرف میشود. این آماری است که جلیل سالاری معاون وزیر نفت اعلام کرده است. آماری که بیانگر صرف هزینههای بسیار از اقتصاد ملی است؛ هم در مصرف بالا و هم هدررفت منابع. علاوه بر مصرف بالای حملونقل سنگین، نفتکشها هم هزینهای بر دوش بودجه عمومی دولت میگذارند؛ هزینهای که منابع آن باید از سرجمع هزینههای تبصره ۱۴ کاسته شود. در ماههای گذشته موضوع کمبود منابع تبصره ۱۴ باعث افزایش قیمت گاز شده است. افزایش قیمتی که اعتراض تولیدکنندگان را در پی داشته است. با این حال دولت بنا ندارد که قیمت حاملهای انرژی را که میتواند منبع قابل اطمینانی برای حل مشکل کسری تبصره ۱۴ باشد، تغییر دهد.
جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی کشور با انتقاد از مصرف بالای نفتگاز در کشور میگوید: در مجموع روزانه ۲۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع (بنزین و گازوئیل) در کشور سوزانده میشود که عدد بسیار بالایی است و این عدد میتواند برای توسعه زیرساختها بهکار گرفته شود.
به گفته وی، حدود ۱۵۰ هزار خودرو در ناوگان سنگین حملونقل کشور فعال است و بهطور میانگین روزانه فقط ۶۴ میلیون لیتر نفتگاز در این بخش توزیع میشود که عدد بسیار بزرگی است.
وی با تاکید بر لزوم بهکارگیری استانداردهای جدید در حوزه خودروسازی افزود: با طرحهای جدیدی که اخیرا در حوزه ارتقای کیفیت در شرکتهای پالایشی به بهرهبرداری رسیده است، روزانه ۶۴ میلیون لیتر نفتگاز یورو در کشور تولید میشود که این مقدار چرخه حملونقل را بهصورت کامل پوشش میدهد، بنابراین از نظر تامین سوخت هیچ کمبودی وجود ندارد، اما اگر به این شکل باشد که سالی ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد مصرف داشته باشیم، رشد مصرف غیرقابل کنترل خواهد بود و سرمایهسوزی اتفاق خواهد افتاد. به گفته وی، این در حالی است که اگر سطح کیفی خودروها در ناوگان سنگین کشور افزایش یابد و افزون بر آن نوسازی در ناوگان تحقق یابد، مقدار مصرف نفتگاز در این بخش به روزانه ۴۵ میلیون لیتر کاهش خواهد یافت که این شکاف ۱۵ میلیون لیتری، رقم بسیار قابلتوجهی است.
سالاری با ابراز تاسف از سوزانده شدن روزانه ۲۲۰ میلیون لیتر سوخت مایع (بنزین و نفتگاز) در کشور تاکید کرد: این رقم معادل سوزانده شدن ۵۸ میلیارد دلار سرمایه در سال است که اگر فقط ۱۰ درصد آن صرفهجویی و صرف توسعه ناوگان شود، افزون بر توسعه زیرساختها در این بخش، این مقدار صرف توسعه زیربنایی در صنعت نفت و دیگر صنایع خواهد شد.
او گفت: امروز در کشور برخی از خودروها در ناوگان سنگین تا ۶۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکنند که این عدد در نرم جهانی ۳۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده در ناوگان حملونقل کشور داریم که با حذف این ناوگان از چرخه حملونقل، گام مهمی در بحث مدیریت مصرف سوخت در کشور محقق خواهد شد و افزون بر آن نوسازی چرخه حملونقل، فعالسازی حوزه خودروسازی و اشتغالزایی نیز محقق خواهد شد.
این مقام وزارت نفت بر این باور است که: اگرچه مدیریت مصرف سوخت در حوزه وظایف شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیست، اما این شرکت با مدیریت عملیات حجیم توزیع روزانه ۲۲۰ میلیون لیتر سوخت در کشور، در حوزه سیاستهای غیرقیمتی نظیر انحراف، قاچاق سوخت، ساماندهی کارت هوشمند سوخت و تسریع در اجرایی شدن سامانههای پایش مصرف سوخت اقدامهای موثری انجام داده است که کافی نیست و بهینهسازی مصرف در این حوزه نیازمند همافزایی بیندستگاهی و همکاری نهادهای مسوول در این حوزه است.
او با اشاره به اهمیت شکاف قیمتی در روند افسارگسیخته مصرف گفت: امروزه هر لیتر گازوئیل در کشور با نرخ ۳۰۰ تومان عرضه میشود که این عدد در کشورهای همجوار ۴۰ هزار تومان است و اگر برنامهریزی دقیقی با همکاری بیندستگاهی در این باره انجام نشود، انحراف مصرف در این زمینه روزبهروز افزایش مییابد و سرمایه کشور به جای بهکارگیری در توسعه و کارآفرینی و مهار تورم، هدر خواهد رفت.
معاون وزیر نفت با انتقاد از فاصله مصرف خودروها در کشور با استانداردهای جهانی بهویژه در ناوگان سنگین و نیز افزایش روزافزون خودروها بدون خروج خودروهای فرسوده، از خودروسازان حوزه ناوگان سنگین فعال کشور خواست پیشنهادهای خود برای نوسازی و احیای خودروهای فرسوده، ارتقای سطح کیفی خودروسازان و نوسازی ناوگان از طریق مشارکت با عامل سرمایهگذاری را ارائه کنند.