23 - 10 - 2019
رتبهبندی معلمان قطعی شد
برای رفع کمبود معلم روشهای مختلفی در آموزشوپرورش اجرا شده که بخشی از آن از طریق اضافه تدریس معلمان رسمی موجود تامین میشود. در جایی که کمبودهای آموزشوپرورش از این طریق جبران نشود قانون اجازه داده تعدادی از مربیان پیشدبستانی، آموزشدهندههای نهضت سوادآموزی و معلم حقالتدریس را تبدیل وضعیت کنیم. برای این کار تمام اینها در نظر گرفته شده تا بر اساس نیاز به کار گرفته شوند. رتبهبندی معلمان قطعی است و اعتبار لازم برای آن پیشبینی شده است. به محض اینکه در دولت تصویب شود اجرایی خواهد شد.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش گفت: ما معتقدیم تحقق واقعی تربیت بدون مشارکت موثر خانوادهها امکانپذیر نیست. امروز به دلیل شرایط خاص جامعه و سرعت پیشرفت علم باید با جدیت به بحث تربیت پرداخت و این ارتباط را حفظ کرد در غیر این صورت با مشکل مواجه میشویم. مسوولان آموزشوپرورش باید به رابطه میان اولیا و مربیان توجه و ارتباط موثری برقرار کنند و آن را به بهترین وجه ساماندهی کنند.
البته مهمترین هدف ما در ارتباط با خانوادههای دانشآموزان دریافت کمکهای مالی نیست بلکه هدف تحقق اهداف واقعی تربیت است.
حاجی میرزایی درباره گلایه برخی خانوادهها به خاطر حضور دانشآموزان اوتیسمی در مدارس عادی توضیح داد: اخیرا برآوردی از میزان افراد مبتلا به اوتیسم داشتم و تعدادی که در مدارس عادی و با نیازهای ویژه تحصیل میکنند را شناسایی کردیم بر همین اساس با وزیر بهداشت رایزنی کردیم تا غربالگری و شناسایی افراد در سنین کودکی از طریق وزارت بهداشت انجام شود. از این رو با وزیر بهداشت همکاری میکنیم تا متناسب با شرایط فرصت آموزش به این دانشآموزان افزایش پیدا کند زیرا معتقدیم نمونههای خوبی برای آموزش به کودکان مبتلا به اوتیسم وجود دارد.
وزیر آموزشوپرورش در خصوص بررسی وضعیت سرویس مدارس گفت: تاکنون که اطلاعاتی از اختلال سرویس مدارس دریافت نکردیم، البته همانطور که خانوادهها میدانند در هفتههای اول مهر تا کمی نظم ایجاد شود زمان خواهد برد و بر این اساس مشکلاتی هم وجود دارد.
با همکاری وزارت کشور و انجمن اولیا و مربیان آموزشوپرورش برنامههایی برای حل مسائل در زمینه سرویس مدارس در نظر گرفته شده است.
وی درباره کاهش انواع مدارس گفت: ما در حقیقت همین دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی را داریم. آن مدارسی که غیردولتی است در یک دوره زمانی خاص بنا به اقتضائات موجود ایجاد شده است.
بنابراین میتوان برای حذف هر کدام از انواع مدارس غیردولتی که شرایط استفاده از آن منقضی شده است اقدام کرد. بسیاری از مداخلات در امور آموزشوپرورش در قالب طرح قابل تحقق نیست زیرا این طرحها نیازمند تدابیر پیچیدهتری است. کار در آموزشوپرورش پیچیده است و تاثیرات عمیقی روی افراد و وضعیت آنها دارد. برخی تصمیمات میتواند جمعیت یک میلیون و نیمی آموزشوپرورش را متاثر کند. بنابراین هر چقدر این اقدامات با همکاری آموزشوپرورش باشد نتایج بهتری در پی خواهد داشت.