16 - 12 - 2019
راهکاری برای آرامش
گروه بررسی ویژهنامه – در سند ملی رویکردهای ویژه نقشه راه تنظیم بازار کشور توجه به معیشت عمومی در اولویت قرار دارد و تامین بهنگام کالاهای اساسی مورد نیاز کشور، حمایت از تولید داخل و افزایش رقابتپذیری تولیدات، کنترل و مدیریت واردات، گسترش زیرساختهای تجاری و لجستیکی همگام با ظرفیتهای تولیدی، همگنسازی آمایش تجاری با آمایش صنعتی کشور، تامین حداکثری کالاهای اساسی از محل تولیدات داخلی، بهینهسازی الگوی مصرف، بهرهگیری از ظرفیتهای تجاری استانهای مرزی، تمرکز سیاستگذاری در تنظیم بازار، کنترل موجودی و قیمت کالا به عنوان دو شاخص کلیدی در تنظیم بازار، تقویت نقش تشکلهای بخش خصوصی و اتحادیههای تعاونی و انجمنها هم در تصمیمسازی و هم در مراحل مختلف اجرا از جمله اجرای دقیق امور مربوط به ذخیرهسازی و بهکارگیری ابزارهای تنظیم بازار کالاهای استراتژیک، دستور کار اجرایی مسوولان خواهد بود.
همزمان با جهتگیری کاهشی واردات کالاهای غیرضرور و کالاهایی که تولید مشابه در کشور دارند در مورد کالاهای اساسی ضمن رعایت این اصل با اولویت تامین کسری نیاز کشور انجام خواهد شد. جهتگیری مهم دیگر در این نقشه راه کاهش هزینه مبادله کالا و خدمات با اصلاح و نوسازی شبکه توزیع که در این راستا سامانههای مناسبی طراحی و عملیاتی شدهاند که اولویت آنها حذف هزینهها و نقش واسطهها در روند توزیع کالا در سطح کشور است.
استفاده از ظرفیتهای نوین و نقش استارتآپها در شبکه توزیع، کاهش تجارت غیررسمی و کاهش قاچاق کالا، تقویت و توسعه محصولات صادراتی با ارزشافزوده بالا، تنوعبخشی در بازارها، متنوعسازی کالاهای تولیدی و تنوعبخشی در بنگاههای تولیدی صادراتی نیز در این نقشه راه به صورت پررنگ دیده شده است. همچنین توسعه صادرات بخشی از نقشه راه تنظیم بازار است چرا که با فعالسازی ظرفیتهای خالی واحدهای تولیدی و افزایش تولید مسلما قیمت کالا نیز کاهش یافته و به نفع مصرفکننده نهایی خواهد بود.
تقویت برندهای ایرانی با تغییر نگرش عمومی به ویژه در عوامل توزیع و عرضه که به نوعی در ترویج فرهنگ استفاده از کالای داخلی نقش موثری دارند نیز از جهتگیریهای نقشه راه تنظیم بازار کشور هستند. بهرهگیری از توان علمی دانشگاههای کشور در اصلاح روند اجرایی تنظیم بازار امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.
بسیاری از تلاطمات بازار ناشی از تکانههای شاخصهای عمده اقتصادی کشور است که در این برنامهها اصل فراوانی کالا و مقدم بر قیمت در دستور کار است. این امر اهمیت پیشبینی شرایط فعلی و آتی روند جاری در بازار را یادآوری میکند.
در چارچوب رویکردهای ویژه نقشه راه تنظیم بازار کشور نگاه ویژهای به موضوع کنترل بازار و روشهای نوین نظارتی شده است تا از همه ظرفیتهای موجود به حفظ ثبات بازار کمک شود. به همین دلیل تنظیم بازار یک ماموریت کاملا فرابخشی و نیازمند همه دستگاههای ذیربط در این بخش است.
برنامههای عملیاتی رویکردها و چشماندازهای متصور در این نقشه راه با همکاری همه بخشهای مسوول تدوین و در حال اجراست و تا به عنوان یک الگو و چارچوب معین به روند اصولی تنظیم بازار در کشور کمک کند.