29 - 10 - 2024
دولت هنوز برای بنزین تصمیم نگرفته است
گروه انرژی- در حالی که دولت از فشار بر منابع بودجهای ناشی از واردات بنزین در سال آینده ابراز نگرانی میکند که هنوز مجلس و دولت تصمیم نهایی درباره نحوه مدیریت ناترازی بنزین نگرفتهاند. ناترازی بنزین که از سال گذشته تشدید شده است، در فصول پیک رکودهای مصرف را شکسته است. در اسفندماه سال گذشته مصرف بنزین به 152میلیون لیتر در روز رسید و این روند افزایشی در تابستان هم تکرار شد. این میزان مصرف در حالی اتفاق افتاد که تولید بنزین در کشور حداکثر 110میلیون لیتر در روز است. مابهالتفاوت این رقم به خصوص در فصول پیک مصرف دولت ناچار است که از طریق واردات تقاضای بنزین مصرفی کشور را تامین کند. وارداتی که بنا به گفته رییسجمهوری هر لیتر بین 30 تا 40هزارتومان برای دولت تمام میشود که باید آن را به قیمت 3هزار تومان عرضه کند.
دولت و مجلس قرار است در بودجه سال آینده وضعیت بنزین- قیمت و سهمیه- را مشخص کنند تا فشار هزینهای واردات بنزین را کاهش دهند.
بخشی از برنامه دولت قرار است حول محور صرفهجویی باشد. در این رابطه پیشنهاد شده که از طریق کاهش سهمیه دوم بنزین مصرف مدیریت شود. برنامه دیگر که هنوز درباره آن تصمیمگیری نشده، اختصاص بنزین به هر کدملی است تا به این وسیله هم عدالت یارانهای اجرایی شود و هم مصرف مدیریت شود.
هرچند هنوز هیچکدام از طرحها نهایی نشده اما به نظر میرسد که نمایندگان با استدلال دولت که هزینه تمام شده بنزین بار شدید مالی بر بودجه دارد، همنظر شدهاند. در این رابطه رمضانعلی سنگدوینی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگو با ایلنا درباره تصمیمات قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۴ میگوید: فعلا دولت برنامهای برای افزایش قیمت بنزین ندارد هرچند این اجازه در قانون به دولت داده شده و دولت مجاز است که قیمت را تغییر دهد. هنوز چیزی از سوی دولت اعلام نشده و پیشنهادی داده نشده و اگر بنا بر افزایش قیمت باشد ابتدا پیشنهاد دولت باید در کمیسیون انرژی بررسی شود که تاکنون چیزی در این خصوص مطرح نشده است.
نایبرییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر رییسجمهور در مورد موضوع بنزین گفت: آنچه رییسجمهور در مورد قیمت بنزین مطرح کرده این است که بعد از اینکه نفت استخراج و در پالایشگاه تصفیه و به مرحله توزیع بنزین میرسد ۸هزار تومان برای کشور تمام میشود و هر لیتر بنزینی هم که وارد کشور میشود لیتری ۴۰هزار تومان هزینه دارد این اظهارات فقط از این بابت بود که این کالا برای کشور چقدر هزینه در بر دارد و به این معنا نیست که قرار است قیمت آن افزایش یافته و گران شود و التهاب در کشور ایجاد شود.
وی تاکید کرد: انرژی در کشور ما ارزان است و بنزین هم جزئی از آن است اما برای تغییر نرخ برخی زیرساختها نیاز است، موضوع این است که باید درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی وارد سفره مردم و دهکهای پایین جامعه شود، اگر قیمت بنزین بدون اینکه تدبیر لازم اندیشیده شود افزایش یابد سفره مردم کوچکتر، اقتصاد دهکهای پایین ضعیفتر شده و ضربه خواهند خورد ضمن اینکه شرایط حقوقبگیران سختتر میشود.
سنگدوینی اضافه کرد: بنابراین باید ابتدا زیرساخت لازم را ایجاد کنیم و بخشی از درآمد حاصله برای ایجاد زیرساخت، توسعه میادین و تولید کشور نفت و گاز کشور و بخشی نیز برای دهکهای پایین جامعه هزینه شود، اگر این اقدامات انجام شود میتوان نرخ بنزین را افزایش داد در غیر این صورت شرایط مهیا نیست.
وی با اشاره به لزوم توسعه صنعت پالایشگاهی و جلوگیری از واردات بنزین گفت: اکنون برنامه این است که تولید بنزین پالایشگاهها به این سمت برود که تولید افزایش یابد اما موضوع این است که پالایشگاهها ۱۰۰همت از دولت طلبکارند، دولت باید برای توسعه پالایشگاهها مطالباتشان را پرداخت کند در این صورت پالایشگاهها امکان افزایش تولید خواهند داشت، در غیر این صورت این امکان برایشان فراهم نخواهد بود.
به گفته وی، اگر اجازه داده شود که پالایشگاهها مازاد بر مصارف داخل، بنزین و نفتگاز را صادر کنند، انگیزه افزایش تولید خواهند داشت و به این ترتیب به جای واردات بنزین ارز وارد کشور میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد