20 - 08 - 2023
دلیل کمبود اتوبوس جادهای عدم تخصیص منبع مالی است
مهر- معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: حوزه حملونقل جادهای تلاش کرد تا تامین مالی مورد نیاز را تسریع دهد، اما عدمتامین منابع مالی، جدیترین مشکل رونق تولید داخلی است.
حمیدرضا شهرکی معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به تعداد ناوگانهای فعال در کشور، گفت: در حال حاضر قریب به ۱۵ هزار و ۱۰۵ دستگاه اتوبوس پلاک عمومی بینشهری در کشور فعال است که دارای کارت هوشمند جهت فعالیت در حوزه جادهای هستند که با توجه به تعریف سن مرز فرسودگی در قانون هوای پاک که اتوبوس با عمر بیش از ۱۰ سال را در مرز فرسودگی قرار داده تعداد ۱۳ هزار و ۱۳۹ دستگاه اتوبوس سنی بالاتر از ۱۰ سال دارند.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ادامه تاکید کرد: شایان ذکر است چهار هزار دستگاه از اتوبوسهای دارای کارت هوشمند جادهای به دلیل توجیه اقتصادی بالاتر در سرویس کارخانهها، مراکز پتروشیمی و پالایشگاهی و… جذب شده و در حال فعالیت هستند و عملا از چرخه حملونقل عمومی بینشهری مسافر فاصله گرفتند و به بخش دیگری نیز به واسطه تعمیرات و عدمتوان تامین هزینه تعمیرات در تعمیرگاهها متوقف شده و بخشی از ناوگان نیز به دلیل فرسودگی بسیار بالا هزار و ۹۰ دستگاه اتوبوس دارای سن بالاتر از ۲۰ سال است که در مسیرهای بسیار کوتاه فعالیت دارند. این مقام مسوول افزود: هماکنون ۷ هزار دستگاه اتوبوس از مجموعه اتوبوسهای پلاک عمومی با انجام تعمیرات اساسی در مسیرهای بلند فعال هستند و بخشی از نیاز عمومی کشور در ایام عادی سال را تامین میکند، لذا به همین دلیل در برخی ایام سال که ما با اوج تقاضا مواجه میشویم، کمبودهای شدیدی در این زمینه پیش میآید.
«شهرکی» درخصوص دلیل عدمتهیه نیاز کشور به اتوبوس طی سالهای گذشته، گفت: کارخانههای تولید اتوبوس داخلی و خارجی بر اساس تقاضای مشتری قراردادی منعقد کردیم که اقدام به تولید اتوبوس میکنند و در سالهای اخیر به دلیل شرایط تحریم تقریبا تولید داخلی نداشتیم و طی دو سال شیوع بیماری کرونا نیز تولیدکنندگان خارجی به دلیل عدمتقاضا تولید نداشتند و در سالهای اخیر به دلیل سختتر شدن تدریجی شرایط اقتصادی به تدریج از فعالیت اتوبوسها کاسته شد و همزمان با ایجاد تقاضاهای جدید سفرهای عمومی جادهای به مناسبتهای مختلف افزایش یافت و این امر در کنار عوامل دیگر منتج به عدمتخصیص منابع مالی و تسهیلات بانکی با سود تسهیلات پایین برای توسعه و نوسازی و بازسازی ناوگان موجب کمبود تدریجی ناوگان شده است. او در ادامه گفت: حوزه حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در طول دو سال اخیر تلاشهای زیادی کردند تا بتوانند با تامین مالی مورد نیاز فرآیند توسعه و نوسازی ناوگان را تسریع دهند، اما عدمتامین منابع مالی به عنوان جدیترین مشکل بر سر راه این امر جهت رونق تولید داخل تاکنون منجر به نتیجه مطلوب نشده است.
معاون حملونقل سازمان راهداری و حملونقل جادهای تاکید کرد: شرکتهای داخلی همانطور که اشاره شد طی ۵ سال اخیر کارخانههای داخلی به دلیل موضوعاتی مانند تحریم و عدمتوانایی مالی متقاضیان قراردادی منعقد کردند و نتوانستند به نیاز بازار پاسخ بدهند و موازی این موضوع با افزایش قیمت ناوگان تولید داخل و عدم توان مالی خریداران عملا فرآیند توسعه و نوسازی از طریق به کارگیری تولیدات داخلی متوقف شده، لذا اگر دقت شود آمار واقعی تولید اتوبوسهای جادهای در کارخانههای داخلی طی سالهای اخیر بسیار اندک است و عمدتا اتوبوسهای درونشهری تولید شده است. او در ادامه گفت: تحقق واردات دو هزار دستگاه اتوبوس برای سال جاری کاملا وابسته به نقدینگی متقاضیان و همکاری دستگاههای مرتبط در امر واردات است و در حال حاضر سازمان ملی استاندارد، گمرک، سازمان حفاظت محیطزیست، پلیس راهنماییورانندگی، وزارت کشور و بانک مرکزی در این فرآیند دارای نقش مستقیم هستند که احراز مقررات و ضوابط هر یک از این دستگاهها موجب صرف زمان خواهد شد. با این حال این سازمان ضمن هماهنگی با سایر دستگاههای دخیل در حال تسهیل فرآیندها و تسریع امر واردات است.
«شهرکی» گفت: از ابتدای خرداد ماه سال جاری تاکنون پیشرفت امر واردات و رفع موانع به نظر در مقایسه با فرآیند سایر واردات ماشینآلات مناسب بوده و در همین مدت کوتاه اقدامات بسیاری شده و دیروز شاهد تایید نهایی ثبتسفارش دو بسته بالغ بر ۱۰ دستگاه اتوبوس بودیم که امید میرود با مشخص شدن فرآیند، در هفته پیشرو و البته با یک نگاه و اقدام جهادی نزد همه دستگاه و مجموعه حملونقل روند موجود سرعت بگیرد و ناوگان به گمرکات کشور وارد شود.