29 - 08 - 2024
دست مافیا در کار است
گروه انرژی- در حالی نزدیک به یکماه از توقف 410کامیون سوخت در مرز افغانستان میگذرد که مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییسجمهور در امور افغانستان میگوید: کیفیت پایین سوخت عراقی، علت توقف و معطلی هرچند وقت یکبار کامیونهای حامل سوخت در مرز افغانستان است.
محمدمهدی جوانمردقصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییسجمهور در امور افغانستان در گفتوگوی تلویزیونی گفت که در بحث ترانزیت سوخت به افغانستان با مافیایی طرف هستیم؛ مافیایی که همه کشور ما و افغانستان را سر کار گذاشتهاند.
به گفته وی، هر ۶ماه بررسی شود ما در مرز ماهیرود تجمع کالای ترانزیتی از کشور عراق را داریم. چرا؟ چون سوخت بیکیفیت است و تجار افغانستانی آن را خریداری میکنند و از آنجایی که کشور عراق به ناوگان افغانستان اجازه ورود به این کشور را نمیدهد مجبور هستند از ناوگان ایرانی استفاده کنند.
حدود یکماه پیش بود که اعلام شد، بیش از 400راننده کامیون ایرانی در افغانستان متوقف شدهاند. مسوولان دلیل این توقف را بررسی محموله سوخت وارداتی به افغانستان از سوی طالبان عنوان کردند. افغانستان مدتی است کنترل شدیدی بر محمولههای سوخت وارداتی اعمال میکند و این چندمینبار است که به بهانه عدم انطباق محمولههای سوخت ایران با استانداردهای وضعشده از سوی این کشور کامیونهای ایرانی در مرز این کشور توقیف میشوند.
البته این رویه انتقاد و گلایه اتحادیه نفت و گاز سراسری افغانستان را هم برانگیخته و نهفقط سوخت ایران بلکه کشورهای دیگر از جمله ترکمنستان، ازبکستان و روسیه هم برگشت خورده است.
دلیل توقیف یکماه کامیونهای ایرانی اینبار، محمولههای سوخت ایران نیست، بلکه سوختی بوده که کامیونهای ایرانی از عراق بارگیری کردهاند. براساس گزارشهای رسیده، تاجر افغانستانی سوخت را از عراق خریداری کرده و وقتی وارد افغانستان شده، طالبان اجازه تخلیه این سوخت را نداده و عنوان کرده این سوخت مشکل کیفی دارد.
جوانمردقصاب مشاور اقتصادی نماینده ویژه رییسجمهور در امور افغانستان میگوید که استفاده از ناوگان ایرانی نیز چند ضرر برای ما دارد؛ نخست اینکه ناوگان ما آن طرف معطل میشود، دوم اینکه تاجر افغانستانی بابت بیکیفیت بودن جنس خریداریشده اجازه ندارد آن را در کشور خود تخلیه کند. در نظر داشته باشیم بههیچ وجه ستاد قاچاق بهدرستی اجازه نمیدهد پلمب ترانزیت باز شود؛ یعنی قبل و بعد از مرز باید همچنان پلمب باشد. در نتیجه تاجر افغانستانی چون با کیفیت پایین واردات داشته دولت اجازه تخلیه کالا را نمیدهد.
او اضافه کرده است که نهایتا باید تاجر افغانستانی آن کالا را به مبدا برگرداند، در کشور ما که نمیتواند این کار را انجام دهد،چراکه مشکل امنیتی ایجادشده و ۶۰۰تا ۷۰۰کامیون معطل میمانند؛ بنابراین تاجران افغان منتظر هستند، به هر نحوی شده این جنس را خالی کنند. اخیرا در دیداری که والی فراه با استاندار خراسانجنوبی داشت، ۱۰روز فرصت داده شد تا جنس را برگردانند اما انجام ندادند.
به گفته وی، آخرین کاری که میشد انجام داد و براساس آنچه اکثر دستگاهها درخواست داشتند استفاده از ناوگان ایرانی در بخش ترانزیتی را ممنوع کنیم.
پیش از این حسین محمدیان، عضو هیاتمدیره اتاق مشترک ایران و افغانستان گفته بود که بخشی از مشکل برگشت سوخت به دلیل حاکمیت دولت طالبان است. در این حکومت، ذینفعانی وجود دارند که اگر سوختی از ایران یا عراق وارد شود ممکن است هر ایرادی به آن وارد کنند و این عمدتا به مشکلات داخلی آنها وابسته است. این موضوع تاکنون سابقه نداشته که 410کامیون بالغ بر یک ماه در افغانستان معطل شوند. بنابر اظهارات او، مشکل بحثهای داوری و حقوقی راجع به کیفیت سوخت نیست، بلکه مشکل گرفتاری رانندههای ایرانی است. طالبان اگر کیفیت سوخت را تایید نمیکند، آن را برگشت بزنند تا وضعیت کامیونداران مشخص شود، چراکه در بحران جاری، زیان اصلی را رانندههای ایرانی و بخش حملونقل ایران متحمل شدهاند. بخش خصوصی درخواست دارد وزارت امور خارجه یا نهاد ریاستجمهوری، این موضوع را پیگیری کند زیرا تاکنون نتیجهای بنابر پیگیریهای بخش خصوصی حاصل نشده است. اساساً دولت طالبان دولت استانداردی نیست که بتواند پاسخگوی این موارد باشد.
گذرگاه مرزی ماهیرود یا نقطه مرزی میل۷۸ یک گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه استان خراسانجنوبی قرار دارد و نام این مرز در کشور افغانستان، مرز «ابونصر فراهی» است که به گفته مسوولان، ۳۵ تا ۴۰درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از این مرز انجام میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد