7 - 10 - 2024
دردسر جدید کنکوریها
«جهانصنعت»- دیروز بالاخره دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی آب پاکی را رو دست همگان ریخت و اعلام کرد که تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور لغو نمیشود. دانشآموزان و خانوادههایشان یک سمت ایستادهاند و شماری از اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی در سمت دیگر. میدان قدرتنمایی است برای اجرای مصوبه تاثیر قطعی معدل بر کنکور که دومین سالش را میگذراند. بحث سر مهلت دادن بود؛ یک فرصت سهساله برای تامین زیرساختها، نیروی انسانی و… شورایعالی انقلاب فرهنگی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام اما در لاین تندرو، برای اجرای مصوبه از هم سبقت گرفتند و در این میان گروهی از نمایندگان مجلس در تلاش برای ممانعت از اجرای مصوبه یا به تاخیر انداختن اجرایش، عقب ماندند. البته با تصویب این امر تمام درها بسته شد.
ماجرا از کجا شروع شد؟
پنجم بهمنماه سال ۱۴۰۰، در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست رییس دولت سیزدهم، تاثیر ۶۰درصدی معدل سالهای تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم دانشآموزان در کنکور تصویب شد. با این مصوبه ۶۰درصد معدل دوره دبیرستان برای دروس عمومی و تخصصی در کنکور نقش دارد و محتوای کنکور سراسری نیز تنها به دروس تخصصی تعلق پیدا میکند و تاثیر دروس عمومی در امتحانات دوره متوسطه مشخص میشود. این مصوبه بهتدریج عملی شد و در سال ۱۴۰۳ برای سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم اجرا شد. براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، در سال اول تاثیر قطعی معدل بر کنکور ۴۰درصد، سال دوم ۵۰درصد و سال سوم ۶۰درصد است. امسال دومین سال اجرای این مصوبه بود. از آن زمان و در اولین سال اجرای این مصوبه انتقادها هم شروع و امسال صدای اعتراضات بلندتر شد.
درست زمانی که فعالان آموزشی و خانوادهها برای اصلاح این مصوبه یا به تعویق انداختن آن تلاش میکردند، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هشتم خردادماه امسال تاکید کرد که مصوبه کنکور قطعی است و در سالهای بعد هم اجرا میشود: «ما آمادگی تکمیل مصوبه را داریم اما اینکه دخالت معدل نمرات لغو شود؛ این حتما اتفاق نمیافتد و اصل مصوبه تغییر پیدا نخواهد کرد.»
او در پاسخ به انتقادهای پیرامون وقوع تقلبات گسترده در امتحانات نهایی هم گفت: «سوالات تشریحی است، طبیعتا حراست و امنیت سوالها رعایت و مصوبه با دقت لازم اجرا میشود.»
کارزاری برای نجات
این در حالی است که یک روز قبل از این اظهارات، یعنی در ۲۰ تیرماه، جمعی از دانشآموزان و خانوادههایشان وقتی دیدند کسی به دادشان نمیرسد، دست به گریبان کارزاری برای لغو تاثیر قطعی معدل بر کنکور شدند. آنها درخواستشان را خطاب به مسعود پزشکیان، رییسجمهوری دولت یازدهم نوشتند و از او خواستند «توان خود را برای تغییر قانون ظالمانه تاثیر قطعی معدل بهکار گیرید تا راهی باشد برای شکوفایی و شناخت بیشتر جوانان بااستعداد و توانا.»
آنها در توضیح کوتاهی در این کارزار، یادآور شدند که پس از اعمال تغییرات در نحوه پذیرش آزمونهای ورودی دانشگاهها و تبدیل تاثیر مثبت معدل به تاثیر قطعی باوجود اینکه این قانون برای کاهش نگرانیها بوده است، دانشآموزان و داوطلبان کنکور با تنش، استرس و دغدغه فکری طولانیمدت مواجه شدهاند. سطح دشوار امتحانات نهایی و طرح سوالات خارج از استانداردهای کتاب درسی، نبود زیرساختهای لازم و ضعف عملکرد در اجرای امتحانات، تخلفات و تقلبهای زیادی که در این دو سال اخیر دیده شده و تصحیح سلیقهای آزمونهای تشریحی، امکانات متفاوت مدارس و تبعیضهای آموزشی، فرصت یکباره ترمیم معدل و ترازدهی ناعادلانه، از سری مشکلات دانشآموزان و معضلی در پی اجرای تاثیر قطعی معدل بهصورت عادلانه است. آنها قبل از این در ۱۵خردادماه هم کارزار دیگری راه انداخته بودند، آن زمان خطاب به آملیلاریجانی، رییس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع؛ متنی بلندبالا و مفصل با ۲۱ بند. آنها همین خواسته را از مجمع داشتند و در ۲۱ بند به امنیت کم و تقلب در امتحانات نهایی مدارس، غیرقانونی بودن مصوبه و مغایرت آن با عدالت آموزشی، غربالگری ضعیف امتحانات نهایی، تصحیح سلیقهای برگههای امتحانات نهایی، تولید مافیای نمره و کنکور و نبود زیرساختهای برگزاری امتحانات توسط آموزشوپرورش تاکید کردند.
کاهش تقاضای المپیادهای علمی
مهدی حسیندوست، کارشناس آموزش در اینباره گفت: تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام، قطعی است، حالا باید مسیر اصلاح و تجدیدنظر درباره آن از شورایعالی انقلاب فرهنگی دنبال شود یعنی باید از دولت مطالبهگری کنیم که در تعامل با دیگر اعضای شورا، بهصورت یکصدا کابینه دولت و شش عضو دولت در شورایعالی همراه با نایبرییس شورا و حتی رییس قوهقضاییه همراهی کنند تا از طریق خود شورایعالی انقلاب فرهنگی، این مصوبه اصلاح شود.
اصلاح مصوبه باید از طریق اعضای شورا صورت گیرد تا شاید لجاجتی که در طول سالهای اخیر در شورا به وجود آمده، برطرف شود. به هر حال میتوان به کمک رییس مجلس، رییس قوهقضاییه، اعضای دولت و… نظرها را برای تغییر و اصلاح مصوبه جلب کرد.
وی افزود: اولین موضوعی که باید در این مصوبه تغییر کند یا اصلاح شود، مساله برگزاری امتحانات نهایی برای پایههای دهم و یازدهم است. گفته میشود، برگزاری این امتحانات آمار متقاضیان المپیادهای علمی را کاهش داده چراکه فشار کنکور به سه سال دبیرستان منتقل شده است. تیرماه امسال رییس باشگاه دانشپژوهان جوان در دیدار با رهبری اعلام کرد که با سهساله شدن امتحانات نهایی، تعداد دانشآموزان المپیادی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید مصوبه کنکوری را اصلاح کند. رضا حسینی گفت که با سهساله شدن این امتحانات، تعداد دانشآموزان المپیادی از 112هزار نفر به 76هزار نفر کاهش یافت.
این کارشناس آموزش اظهار کرد: دومین دغدغه، ناهمترازی نمرات سالهای مختلف امتحانات نهایی است که قرار است با هم مقایسه شوند. نکته بعدی فشار مالی به خانوادههاست. دانشآموزان بهشدت اضطراب گرفتن نمره 20 دارند، اولین گلایه خانوادهها مساله مالی است. هزینههای خرید کتاب و شرکت در کلاسهای آموزشی برایشان سرسامآور شده است. کافی است به سایتهای انتشارات و آموزشگاههای آنلاین سری زد، اگر برای کنکور 10 دوره آموزشی برگزار میکردند حالا به 100 دوره از اول دبستان تا پایه دوازدهم افزایش یافته است. به هر حال همه برای نمره 20 تلاش میکنند چون نمرات زیر 19 تراز پایینی دارند. دانشآموزان نگرانند که آزمون به دشواری قبل نباشد که ترازشان کمتر نشود و اگر دشوارتر باشد، باید هزینه بیشتری برای خرید کتاب و شرکت در کلاسها کنند. دانشآموزان در این مدت مشکلات روحی فراوانی داشتهاند. پیش از این روزنامه هممیهن در گزارشی به اضطراب نهایی اشاره کرده و به دغدغههای روانی دانشآموزان و خانوادههایشان برای شرکت در امتحانات نهایی پرداخته بود. حالا کارشناسان آموزشی میگویند که گزارشهایی از خودکشی دانشآموزان یا غشکردن سر جلسه امتحان داشتهاند. همه اینها در شرایطی است که اجرای این مصوبه، معدل دانشآموزان را بالا نبرده است.
او ادامه داد: دیماه سال گذشته میانگین معدل دانشآموزان اعلام شد؛ براساس آمار اعلامی، میانگین معدل دانشآموزان تجربی 11، ریاضی 10 و انسانی 8 بود. این نمرات اما نشان میدهد که افت آموزشی قابلتوجهی رخ داده است. هنوز میانگین معدل سال 1403 مشخص نشده اما همان موقع هم پیشبینی شده بود که امسال هم افت میانگین معدل را خواهیم داشت. گزارشهایی که از استانها دور و مناطق محروم میرسد اما حکایت از بحرانی شدن شرایط دانشآموزان آن منطقه دارد. آمارهای وزارت آموزشوپرورش نشان میدهد که استانهای محروم همچنان پایینترین نمرات را دارند.
در این مناطق گاهی حتی معلمی وجود ندارد که به دانشآموزان درس بدهد. کلاسها از مهاجران اشباع شده و آموزشی صورت نمیگیرد. حالا در این شرایط کنکور به امتحان نهایی تسری داده شده است. به هر حال امتحان نهایی به اندازه کنکور سخت است.
درواقع امتحان نهایی، کنکور تشریحی است. این میزان نارضایتی از برگزاری امتحانات نهایی در شرایطی است که اولین سال است که پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم با هم امتحانات نهایی داشتند. این مصوبات میتوانند دوباره در دستور کار قرار گیرند و به خواست رییس دولت، اصلاح شوند. در این سهسال گذشته هیچوقت از طریق خود شورایعالی انقلاب فرهنگی اقدام نشده است و این میتواند مسیر تازهای باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد