18 - 10 - 2023
درباره تاسیس شبکههای انتخابات از سوی صداوسیما
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اسفندماه جاری برگزار میشود. اخیرا رییس سازمان صداوسیما در چهارمین نشست افق تحول رسانه ملی از استقرار ۲۰۰ فرستنده برای ۲۰۰ حوزه انتخابیه و تاسیس شبکه انتخابات خبر داد.دبیر ستاد انتخابات صداوسیما نیز در توضیحاتی تکمیلی گفت: «۲۴۳ فرستنده شناسایی شده که امکان استفاده از آنها در بحث تبلیغات انتخاباتی نامزدها در حوزههای انتخابیه وجود دارد. براساس بررسیهایی که کارشناسان معاونت فنی انجام دادهاند، امکان ایجاد حدود ۲۰۰ شبکه اختصاصی محلی برای ۲۰۰ حوزه انتخابیه وجود دارد و اکثر حوزههای انتخابیه را پوشش میدهد. در حال حاضر، بحث تامین نیروی انسانی و تجهیز فنی ایستگاههای فرستنده در حال بررسی و انجام است تا در ایام تبلیغات انتخابات، این ظرفیت به نحو احسن در اختیار نامزدهای انتخابات قرار گیرد.» در همین زمینه با سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفتوگو کردیم.محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ابتدا توضیحاتی پیرامون قانون انتخابات و فراهم شدن امکان تبلیغات تلویزیونی برای نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم ارائه داد و اظهار کرد: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرداد سال جاری تغییر کرد و ابلاغ شد. یکی از موادی که در این قانون تغییراتی داشته و متفاوت از گذشته است، ماده ۷۴ است.ذیل فصل ششم -فصل تبلیغات- در ماده ۷۴ که بهطور مشخص در راستای بند ۳ سیاستهای کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است به صراحت تاکید شده است که بهمنظور ایجاد عدالت انتخاباتی نهادها و دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری باید امکانات خودشان را برای تبلیغات عمومی معرفی کنند.وی با بیان اینکه ذیل ماده ۷۴ آییننامهای را طراحی کردیم که این آییننامه به تصویب هیاتوزیران هم رسیده است، گفت: در تدوین آییننامه از سازمان صداوسیما دعوت کردیم و نمایندگان صداوسیما هم آمدند و در کنار دستگاههای اجرایی چون وزارتخانهها، موسسات، نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت نفت، سازمان گسترش، بانک مرکزی، بانکها، بیمههای دولتی و… قرار گرفتند. ما سازمان صداوسیما و شهرداریها را بهعنوان دو دستگاه مهم و تاثیرگذار که میتوانند خدمات مناسبی به نامزدها ارائه کنند در آییننامه ماده ۷۴ دیدیم.سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: تبصره ۲ ماده ۲ آییننامه به این مهم اشاره دارد که به استناد بند ۳ سیاستهای کلی انتخابات و ماده ۱۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، صداوسیما و زیرمجموعههای استانی و شهرستانی آن مکلفاند امکان استفاده نامزدها از شبکههای رادیویی، تلویزیونی و مجازی در قالبهای مختلف اعم از زیرنویس، برنامههای تلویزیونی، برنامههای رادیویی، رادیونما و بسترهای مجازی را با رعایت عدالت انتخاباتی فراهم نمایند و برنامه زمانبندی آن را در اختیار هیات استانی بررسی تبلیغات قرار دهند.
اسلامی با اشاره به تبصره ۳ همین ماده گفت: همچنین صداوسیما مکلف است یک ماه پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها ضوابط فنی و محتوایی تولید و پخش را در اختیار عموم قرار دهد.
وی به اظهارات رییس رسانه ملی در دوره پیشثبتنام انتخابات مبنی بر در اختیار قرار گرفتن امکانات صداوسیما به نامزدها به طور مساوی اشاره و اظهار کرد: اخیرا نیز مطلع شدیم که رییس رسانه ملی طرحی نو را در سازمان صداوسیما به پیش برده مبنی بر اینکه نامزدها در هر حوزه انتخابیه بتوانند از امکانات مختص تلویزیونی استفاده کنند.