19 - 11 - 2023
خودرو در قعر جدول جلب رضایت مشتریان
سازمان ملی استاندارد ایران طرحی با عنوان «گزارش شاخصهای کیفیت کالا» برای سال پایه ۱۴۰۱ در ۳۱ استان کشور از طریق ادارات کل استاندارد استانها و با نظرسنجی از ۲۰ هزار مصرفکننده نهایی در محل زندگی با مراکز خرید به صورت پیمایشی با پرسشنامه ۵۰ سوالی برای ۵۶ گروه قلم کالایی اجرا کرده است.
این گزارش ارائهدهنده مجموعهای از ۲۴ شاخص برای سنجش ابعاد مختلف کیفیت کالا از منظر مصرفکنندگان ایرانی در سال ۱۴۰۱ است. شاخصها در چهار گروه پایه، مرتبط با برند، مرتبط با رفتار مصرفکننده و نگرش کلی مصرفکنندهها دستهبندی میشوند. دامنه مورد رصد گزارش شامل ۱۶ بخش مهم از کالاهای با مصرف عمومی است. این بخشها ۵۶ گروه از اقلام که مشمول استاندارد اجباری یا مورد رصد ویژه هستند را پوشش میدهند. مقادیر شاخصها با ملاحظات دقیق آماری در چهار سطح کلان، اقلام، بخشها و استانها محاسبه شدهاند، همچنین براساس هر شاخص، خوشهبندی آماری متناظر ارائه شده است.
نتایج منتشرشده از این طرح نشان میدهد که بین گروههای کالایی مختلف، تجهیزات ارتباطی، لوازم پارچگی خانگی، مبلمان و کفپوشها و کالای منزل در خوشه اول قرار دارند که مصرفکنندگان بیشترین رضایت را از آنها داشتند، اما خوشه ششم که کمترین رضایت مردمی را داشته شامل گروههای کالایی دخانیات و وسایل نقلیه بوده است.
از بین سایر گروههای کالایی مواد خوراکی، وسایل خانگی اصلی و کالای شخصی در خوشه دوم و همچنین ابزار و تجهیزات منزل، تجهیزات سمعی بصری، ظروف غذاخوری، نوشیدنی و کفش در خوشه سوم قرار دارد.
پوشاک در خوشه چهارم و تجهیزات حملونقل در خوشه پنجم قرار دارند. بدیهی است گروههای کالایی خوشههای اولی رضایت بیشتر و گروههای خوشههای آخر کمترین رضایت را به خود اختصاص دادهاند.
در بین اقلام مختلف نیز ماکارونی و مایع ظرفشویی بیشترین رضایت و خودرو کمترین رضایت را کسب کردهاند.
نتیجه بررسیها در شاخص نرخ شکایت نشان میدهد که کالای منزل در خوشه یک کمترین شکایت و دو گروه تجهیزات سمعی بصری و وسایل نقلیه در خوشه هشتم بیشترین میزان شکایت را به خود اختصاص دادهاند.
در حوزه سایر گروههای کالایی، نوشیدنی در خوشه دوم، مواد خوراکی، پوشاک، کالای شخصی در خوشه سوم و تجهیزات حمل و نقل، ظروف غذاخوری و لوازم پارچگی خانگی در خوشه چهارم از نظر نرخ مشارکت قرار دارند. مبلمان و کفپوشها در خوشه پنجم، ابزار و تجهیزات منزل، تجهیزات ارتباطی، وسایل خانگی اصلی در خوشه ششم و دخانیات در خوشه هفتم قرار دارند.
در بین اقلام مختلف هم بیشترین شکایت مربوط به خودرو و کمترین مربوط به مایع ظرفشویی بوده است.