23 - 10 - 2019
خلبان مقصر نبود
۶ ماه زندان در انتظار رییس سازمان هواپیمایی
گروه حملونقل- افشای اطلاعات جدید از حادثه سقوط پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان نشان میدهد که برخلاف گزارشهای سازمان هواپیمایی کشوری خلبان در این حادثه مقصر نبوده است. پیش از این نیز یک نماینده مجلس این سازمان را به انتشار گزارشهای غیرواقعی متهم و حتی از تعلیق حکم فعالیت رییس آن خبر داده بود. حدود یک سال و نیم پیش یک فروند هواپیمای ایتیآر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان بعد از ۵۰ دقیقه پرواز از تهران به سمت یاسوج در حوالی سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد.
پس از حادثه واحد بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری ایران (AAIB) و آژانس بررسی سوانح و حوادث هوایی فرانسه ( BEA)، خطای خلبان را عامل اصلی سقوط اعلام کردند. با این وجود همان زمان نیز بسیاری از فعالان حوزه هوانوردی نسبت به صحت گزارشهای رسمی در مورد دلایل حادثه اظهار بیاعتمادی میکردند. حالا سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفته است که براساس رای دادگاه بدوی، رییس سازمان هواپیمایی به دلیل عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و شش ماه زندان محکوم شده است.
بهرام پارسایی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به نهایی شدن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اظهار کرد: پس از سقوط این هواپیما در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ این پرونده به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شد و ما با گرفتن مشاوره، تحقیقات و اطلاعاتی که از سایر پروندههای سوانح هوایی به دست آوردیم بررسی خود را در این باره آغاز کردیم و البته نگرانیهایی از انحراف در مسیر گزارش داشتیم، زیرا بخش عمدهای از پروندههای سقوط هواپیما بلاتکلیف است و یا آنهایی که تعیین تکلیف شده خلبان در آن مقصر است.
وی تاکید کرد: هدف کمیسیون اصل ۹۰ نظارت بر طرز کار سه قوه است و ما هرگز به دنبال مچگیری و مسائل حاشیهای نبودیم. در همان آغاز هم با توجه به اینکه موضوع تخصصی بود مشاورانی را به کمیسیون دعوت کردیم و از اهل فن و خلبانهای متعددی مشاوره گرفتیم. همچنین از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاهها و شرکت آسمان هم استعلام کردیم که بخشی از آنها پاسخ داده نشد و بخشی از پاسخها نیز غیرمرتبط بود. پیرو آن بازدیدی هم از فرودگاه یاسوج داشتیم.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از ایراداتی که از نظر کمیسیون اصل ۹۰ وارد است این است که کمیته بررسی سوانح هوایی، کمیته مستقلی نیست و براساس یک بخشنامه نادرست رییس سازمان هواپیمایی حکم ریاست این کمیته را امضا میکند در حالی که این کمیته قرار است عملکرد سازمان هواپیمایی را مورد بررسی قرار دهد.
پارسایی سرعت عمل در تهیه گزارش سقوط هواپیمای تهران – یاسوج را از سوی کمیته بررسی سوانح هوایی دارای شائبه دانست و یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ جلساتی را با مسوولان از شخص وزیر تا روسای سازمانها، کمیته بررسی سانحه، خلبانان و کارشناسان متعدد داشته و به علت تعلل سازمان هواپیمایی در همکاری با کمیسیون، مدیر این سازمان به قوه قضاییه معرفی شد که طبق قانون به خاطر عدم پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ به انفصال از خدمات دولتی و شش ماه زندان با حکم دادگاه بدوی محکوم شده است.
وی با بیان اینکه کمیته بررسی سانحه به دنبال مقصر نشان دادن خلبان هواپیمای تهران – یاسوج بوده، اظهار کرد: داشتههای ما خلاف این را ثابت میکرد و بر همین اساس ما در برابر فضاسازیها ایستادگی کردیم. این پرونده ابتدا در اصفهان که محل سقوط هواپیما بود مفتوح شد ولی بعد از آن به شعبهای در تهران منتقل شد. ما طبق وظیفه ذاتی خود به اتفاق رییس کمیسیون اصل ۹۰ با قاضی پرونده جلسه گذاشتیم و در محل شعبه رسیدگیکننده اطلاعات و مستنداتی را به قاضی ارائه دادیم. با وجود لابیهای پیدا و پنهان و ایستادگی قاضی و اشراف ایشان به پرونده و گرفتن مشاورین خبره خوشبختانه نتیجه قضایی هم در همین راستا بود که یخزدگی را علت سقوط دانستند و سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و شرکت آسمان را مقصر میدانند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران یکی از سانحهخیزترین کشورها در حوادث هوایی است، اظهار کرد: یکی از پیشنهادهای ما در کمیسیون اصل ۹۰ تغییر نحوه انتخاب کمیته رسیدگی به سوانح هوایی است. همچنین براساس گزارش کمیسیون یکی از مواردی که یخزدگی هواپیما را ثابت میکند این است که سقوطهای قبلی هواپیمایی ATR علتش یخزدگی بوده و اساسا با توجه به شرایط جوی نباید اجازه پرواز داده میشد. این دادهها و مستندات حاکی از این است که خلبان مقصر نبوده و این برای اولین بار است که خلبان مقصر اعلام نشده است.
پارسایی از نامه خود به رییس قوه قضاییه برای جلوگیری از نفوذ برخی افراد در پرونده سقوط هواپیمای تهران – یاسوج خبر داد و گفت: درست است که این یک مورد پرونده سقوط است ولی رسیدگی درست به آن یک رویه غلط را در کشور اصلاح میکند و ایمنی پرواز را نیز افزایش میدهد، چرا که در حال حاضر سوانح هوایی ایران هفت برابر میانگین جهانی است و برخورد با متخلفان جلوی تکرار این حوادث را میگیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان پیشنهاد کرد پیش از نهایی شدن احکام دادگاه، وزارت راهوشهرسازی نسبت به برکناری مقامات مسوول در سازمان هواپیمایی اقدام کند.
همزمان با این اظهارات، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز از قرائت گزارش نهایی سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج ظرف دو ماه آینده در صحن علنی خبر داد. داوود محمدی در خصوص پرونده سانحه هواپیمای ATR تهران- یاسوج، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از سال گذشته با وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، به این پرونده ورود کرد و تاکنون جلسات کارشناسی بسیاری را برای بررسی این پرونده برگزار کرده است.
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند ماه اخیر بررسیهای کامل و جامعی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ در مورد سانحه هواپیمای ATR تهران- یاسوج صورت گرفته و در این راستا، جلساتی نیز با دستگاه قضا برگزار شد. وی گفت: البته دستگاه قضا نیز به صورت جداگانه به پرونده سانحه هواپیمای تهران-یاسوج ورود کرده، اما با این وجود، مجلس نیز برای بررسی مستندات و اشتراک نظرات، جلساتی را با قاضی مربوطه برگزار کرد.
محمدی با بیان اینکه گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره سانحه پرواز تهران- یاسوج ظرف دو ماه آینده در صحن علنی قرائت خواهد شد، افزود: با جمعبندی و جمعآوری گزارشات کارشناسانی که از طرف کمیسیون مسائل مرتبط با حادثه را بررسی کردهاند و همچنین اخذ نظرات نهایی قوه قضاییه، گزارش به زودی به صحن علنی ارائه خواهد شد.
رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس با اشاره به موضوعات مطروحه درباره نقش سازمان هواپیمایی در وقوع سانحه هواپیمای تهران-یاسوج، گفت: در گزارش تمام مسائل و موارد به صورت مفصل ذکر شده و گزارش کمیسیون اصل ۹۰ برای تصمیمگیری در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد، اما هنوز گزارش جمعبندی نشده و نمیتوان به صورت مشخص مقصران وقوع حادثه را اعلام کرد.