20 - 02 - 2025
خلاصه گزارش نظرسنجی جهانی مدیریت۲۰۲۴
«جهانصنعت»- گزارش نظرسنجی جهانی مدیریت (WMS) ۲۰۲۴ ارتباط حیاتی بین شیوههای مدیریتی و عملکرد شرکتها را بهویژه در دوران بحرانهایی مانند پاندمیها و اختلالات زنجیره تامین بررسی میکند. این نظرسنجی که تقریبا ۱۸۰۰۰ مدیر از ۳۸ کشور را در بخش تولید پوشش میدهد، نشان میدهد که شیوههای مدیریتی بهتر، بهطور قابلتوجهی با بهرهوری بالاتر، بازده سرمایه بهکارگرفتهشده (ROCE)، رشد فروش و افزایش سهم بازار مرتبط است. گزارش تاکید دارد که بهبود شیوههای مدیریتی راهی مقرونبهصرفهتر برای افزایش عملکرد نسبتبه افزایش سرمایه یا نیروی کار است. اگرچه کیفیت مدیریت در سطح کشورها و حتی درون یک کشور متغیر است اما گزارش برخی عوامل کلیدی موثر بر مدیریت بهتر را شناسایی میکند، از جمله مهارتهای قویتر، افزایش رقابت و حضور در سطح بینالمللی. همچنین بررسی میکند که شرکتها چگونه به تغییرات اقلیمی و چالشهای زنجیره تامین واکنش نشان میدهند. درحالیکه سطح آگاهی درباره این مسائل بالاست، اقدامات عملی، بهویژه در شرکتهای با مدیریت ضعیف، همچنان ناکافی است.
مباحث و ایدههای کلیدی
1- مدیریت و تاثیر آن بر عملکرد شرکتها
– یافته اصلی این است که شیوههای مدیریتی بهتر، بهطور مداوم با عملکرد بهتر شرکتها مرتبط است.
– افزایش یک امتیاز در شاخص کیفیت مدیریت، معادل با افزایش ۶۰درصدی سرمایه یا ۴۰درصدی نیروی کار است و این موضوع برای تمام شرکتها، مستقل از بخش فعالیت، سودآوری، رشد گذشته یا اندازه آنها، صادق است.
– یک واحد افزایش در امتیاز مدیریت، معادل افزایش ۱۰درصدی در بازده سرمایه (ROCE) است.
– مطالعات کنترلشده تصادفی (RCT) نشان دادهاند که بهبود شیوههای مدیریتی منجر به افزایش بهرهوری، کیفیت محصول و کاهش خطر تعطیلی شرکتها میشود.
– بهطور خاص امتیاز افزایش در مدیریت با 27درصد رشد بهرهوری، 5درصد افزایش سهم بازار، 3درصد رشد ارزشافزوده و 2درصد رشد فروش همراه است.
2- سنجش شیوههای مدیریتی
– WMS از یک ابزار مصاحبه ساختاریافته برای ارزیابی شیوههای مدیریتی در چهار حوزه کلیدی استفاده میکند:
1- مدیریت عملیات ناب
2- مدیریت عملکرد و اهداف
3- مدیریت استعدادها
4- ساختار سازمانی
– هر پرسش در مقیاس ۱ تا ۵ امتیازدهی میشود (۵ بهترین عملکرد را نشان میدهد.)
3- تفاوتهای جهانی در کیفیت مدیریت
– کیفیت شیوههای مدیریتی در بین کشورها تفاوت قابلتوجهی دارد و کشورهای ثروتمندتر معمولا مدیریت بهتری دارند.
– «کشورهایی که میانگین نمره مدیریت پایینتری دارند، درآمد سرانه کمتری نیز دارند اما در همین کشورها هم میتوان شرکتهایی با مدیریت عالی یافت.»
– اینکه شرکتی در یک کشور پردرآمد باشد، تضمینکننده مدیریت عالی نیست.
4- عوامل موثر بر کیفیت مدیریت
– مالکیت: شرکتهایی که تحت حمایت سرمایهگذاران خصوصی (VC)/PE) ) قرار دارند یا ساختار مالکیت غیرمتمرکز دارند، مدیریت بهتری نسبت به شرکتهای خانوادگی دارند (بهویژه آنهایی که توسط اعضای خانواده اداره میشوند.)
– رقابت: سطوح بالاتر رقابت، شرکتها را وادار میکند تا برای بقا، شیوههای مدیریتی خود را بهبود بخشند.
– جهانیسازی: شرکتهای چندملیتی (MNEs) بهطور متوسط مدیریت بهتری دارند و این شیوههای مدیریتی را به بازارهای ضعیفتر نیز منتقل میکنند.
– مقررات بازار کار: مقررات سختگیرانه استخدام میتواند مانع از اجرای بهترین شیوههای مدیریت منابع انسانی شود.
– تصورات مدیران: بسیاری از مدیران کیفیت مدیریت خود را بیش از حد برآورد میکنند که این امر مانع بهبود میشود.
– آموزش و مهارتها: شرکتهای با مدیریت بهتر، نسبت بیشتری از کارمندان تحصیلکرده دارند.
5- مدیریت در عصر بحرانها (تغییرات اقلیمی و زنجیره تامین)
تغییرات اقلیمی
– اکثر شرکتها از خطرات تغییرات اقلیمی آگاه هستند، اما تنها ۵ درصد آنها اقدامات سازگاری (Adaptation) و 2۰درصد اقدامات کاهش اثرات (Mitigation) انجام دادهاند.
– شرکتهای با مدیریت بهتر، اقدامات بیشتری در این حوزه انجام دادهاند.
زنجیره تامین
– بسیاری از شرکتها استراتژی مشخصی برای زنجیره تامین ندارند.
– رایجترین دلیل مدیریت زنجیره تامین، «اطمینان از کیفیت» است، در حالی که مسائل زیستمحیطی یا استانداردهای کارگری اهمیت کمتری دارند.
– شرکتهای با مدیریت بهتر، نمرات بهتری در مدیریت زنجیره تامین دارند.
6- نمونههایی از شیوههای مدیریتی
گزارش WMS 2024 نمونههایی از بهترین، متوسط و ضعیفترین شیوههای مدیریتی را در زمینههای زیر
ارائه میدهد:
– مدیریت عملیات ناب
– مدیریت عملکرد
– مدیریت اهداف
– مدیریت استعدادها
7- پیامدهای سیاستگذاری
– بهبود شیوههای مدیریتی، روشی کمهزینه برای افزایش بهرهوری است، بهویژه در کشورهای کمدرآمد و با درآمد متوسط.
– سیاستهایی که رقابت را افزایش میدهند، شرکتهای چندملیتی را جذب میکنند و مقررات سختگیرانه استخدام را کاهش میدهند، میتوانند شیوههای مدیریتی را بهبود دهند.
– برنامههای آموزشی برای اصلاح تصورات غلط مدیران ضروری است.
– سرمایهگذاری در آموزش و توسعه مهارتها، عامل کلیدی در پذیرش شیوههای مدیریتی برتر است.
– دولتها و گروههای تجاری میتوانند در تغییر فرهنگ سازمانی و مدیریتی شرکتها نقش مهمی ایفا کنند.
گزارش نظرسنجی جهانی مدیریت۲۰۲۴ شواهد محکمی ارائه میدهد که نشان میدهد شیوههای مدیریتی، یکی از عوامل کلیدی عملکرد شرکتها، بهویژه در شرایط اقتصادی ناپایدار هستند. با درک عوامل موثر بر مدیریت بهتر و رفع موانع موجود برای پذیرش شیوههای برتر، سیاستگذاران و رهبران کسبوکار میتوانند بهرهوری را افزایش داده و رقابتپذیری شرکتها را بهبود بخشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد