21 - 11 - 2017
خبر
ادعای قائممقام وزیر راهوشهرسازی:
مسکن مهر مناطق زلزلهزده کاملا پا برجاست
تسنیم- قائممقام وزیر راهوشهرسازی با تاکید بر اینکه پروژههای مسکن مهر مناطق زلزلهزده کرمانشاه کاملا پا برجا هستند که باعث کاهش چشمگیر تلفات جانی و مالی شده، گفت: برخی اظهارنظر افراد تحت تاثیر اخبار کذب بوده است. احمد اصغریمهرآبادی با بیان اینکه پروژه مسکن مهر سرپلذهاب در برابر حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله بیمه بوده و هماکنون ارزیابی خسارات وارده آغاز شده است، اظهار کرد: طی روزهای گذشته به همراه نمایندگان و رییس کمیسیون عمران در محل حضور یافته و ضمن بازدید از پروژهها و استماع توضیحات زلزلهزدگان در جریان آخرین وضعیت واحدهای مستقر در این منطقه قرار گرفتم.
وی افزود: در شهرستان سرپلذهاب دو پروژه ۲۰ واحدی و ۵۷۶ واحدی توسط تعاونیهای مسکن احداث شده که پروژه اول هیچگونه آسیبی ندیده و پروژه دوم که دارای ۲۴بلوک بوده نیز از نظر سازهای سالم و حتی یک سقف نیز از کل پروژه فرو نریخته است، این در حالی است که دیوارهای جانبی آن بلوکها به خصوص در طبقات پایین با توجه به شدت زلزله ۳/۷ ریشتری تخریب شده است.
وی در ادامه اضافه کرد: با این اوصاف تاکید میشود همه بلوکهای مسکن مهر ایستایی خود را حفظ کرده و کاملا پابرجا هستند که خوشبختانه همین امر موجب کاهش چشمگیر تلفات و خسارت جانی نسبت به ساختمانهای اطراف (که متأسفانه تعداد زیادی از آنها ۱۰۰ درصد تخریب و با خاک یکسان شدهاند)، شده است؛ به طوری که آمارهای غیررسمی اعلامی در منطقه حاکی از کشته شدن دو نفر در این پروژه تاکنون بوده است.
قائممقام وزیر راهوشهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به اینکه برخی تعداد کشتهشدگان در سایت مسکن مهر را بیشتر از این رقم اعلام کردهاند، گفت: این مساله به هیچوجه صحت نداشته و به نظر میرسد اظهارات این افراد تحت تاثیر برخی از اخبار کذب منتشر شده بوده است. مهرآبادی با اشاره به اعزام تیمهای کارشناسی جهت بررسی دقیق وضعیت فنی پروژه به دستور وزیر راهوشهرسازی بیان کرد: امید است نتیجه بررسیها به زودی اعلام و به اطلاع هموطنان عزیز برسد.
جایگاه ۲۱ خطوط ریلی ایران در جهان
تسنیم- آمارهای این گزارش جایگاه کمی راهآهن ایران در کشورهای دنیا را بهخوبی نشان میدهد. شاید وقتی کاردینال «ماتئوس لَنگ» در سال ۱۵۱۵ میلادی خط چوبی کوتاهی را در اتریش طراحی کرد که توسط حیوانات کشیده میشد، هرگز فکر نمیکرد ایدهاش تا این اندازه فراگیر شود. امروزه میلیاردها نفر سفر توسط خطوط ریلی انجام میشود و همچنین بخش قابل توجهی از حملونقل بار نیز توسط این خطوط صورت میپذیرد.
اما بررسیهای آماری نشان میدهد از حیث طول خطوط ریلی، ۳۰ کشور اول دنیا، بیش از ۸۴ درصد کل خطوط ریلی را به خود اختصاص دادهاند. این میزان تنها برای دو کشور آمریکا و روسیه رقمی بالغ بر ۳۱ درصد است؛ با اضافه کردن دو کشور چین و هند، این رقم به ۴۵ درصد و پس از افزودن کانادا و آلمان به ۵۲ درصد میرسد؛ یعنی بیش از نیمی از خطوط ریلی دنیا مختص به این شش کشور است. در این میان ایران با ۱۳ هزار کیلومتر و ۹/۰ درصد (۹ به هزار) کل خطوط ریلی جهان، جایگاه بیستویکم طولانیترین خطوط را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس اگر این میزان خطوط را بهازای سرانه سطح (یعنی طول خطوط ریلی بهازای سطح کشور) بسنجیم، ایران بهازای هر ۱۴۸ کیلومتر مربع مساحت، یک کیلومتر خطآهن دارد که از این حیث، جایگاهی بهتر از ۸۱ پیدا نخواهد کرد. با این شاخص ایران میان ۳۰ کشور اول (جدول فوق) در جایگاه ۲۳ قرار میگیرد.
همچنین در کشور ما بهازای هر ۶۸۱۶ نفر یک کیلومتر خط ریلی وجود دارد که از این درگاه نیز ایران در جایگاه ۷۶ دنیا قرار میگیرد. این شاخص نیز ایران را در رتبه ۲۲ میان ۳۰ کشور جدول بالا قرار میدهد. همچنین آمارها نشان میدهد رتبه ایران در میزان خطوط الکتریکی ریلی در جایگاه چهلوپنجم دنیاست.