19 - 01 - 2018
خبر
احتمال افزایش عوارض اتوبان تهران- قم
مهر- رییس سازمان راهداری، با انتقاد از مصوبه کمیسیون تلفیق و عدم افزایش قیمت حاملهای انرژی گفت: امیدواریم شورای اقتصاد در سال آینده، با افزایش نرخ عوارض آزادراه تهران- قم، موافقت کند. داوود کشاورزیان درباره علت عدم تصویب افزایش نرخ حاملهای انرژی در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اینکه چرا تصویب نشده را باید از خود اعضای کمیسیون تلفیق پرسید، اما اینکه آیا من از این موضوع ناراحت هستم؟ باید گفت، بله من شخصا از اینکه مجلس و دولت نتوانستند گامی در جهت اصلاح قیمت حاملهای انرژی بردارند، راضی نیستم. علتش هم این است که در مباحث مربوط به مصرف گازوییل که حملونقل بار و کالاهای ما عمدتا وابسته به آن است، یکی از مشکلات اصلی، پایین بودن قیمت سوخت است. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص نتایج اجرای طرح نصب نیوجرسی در آزادراه تهران- قم تصریح کرد: یکی از برنامههای ما در سازمان راهداری حذف گاردریلهای میانی و نصب نیوجرسی به جای آن در طول آزادراه است. قرار است حتیالمقدور در سایر آزادراهها نیز حفاظ میانی را بتنی کنیم. این نیوجرسیها از نوع مفصلی هستند و این مفاصل آنها را به یکدیگر محکم میکند که در صورت برخورد کامیون یا خودرو به این نیوجرسیها، احتمال جدا شدن اینها و عبور وسایل نقلیه به باند مقابل کاسته میشود.معاون وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: علت اینکه در تمام طول آزادراه تهران- قم نیوجرسیها نصب نشدهاند، کمبود منابع مالی است. ما برای اینکه حفاظ میانی مسیر ۱۳۰ کیلومتری این آزادراه را از فلزی به بتنی تبدیل کنیم، منابعی در حدود ۴۰ میلیارد تومان نیاز داریم که به دلیل آنکه نتوانستیم پول پیمانکار را تامین کنیم و پیمانکار پول زیادی از ما مطالبه کرده، این کار فعلا با سرعت کمی اجرا میشود. وی افزود: از طرف دیگر هم امکان افزایش درآمد آزادراه تهران- قم از طریق عوارض وجود ندارد، چون این آزادراه، دولتی است و نرخ عوارض آن باید به تصویب شورای اقتصاد برسد. معمولا شورای اقتصاد رابطه خوبی با افزایش عوارض ندارد. ما آخرین افزایشی که داشتیم مربوط به سال ۹۳ بود و با وجود آنکه سه سال از مصوبه قبلی گذشته، هنوز افزایش جدیدی صورت نگرفته است.کشاورزیان تاکید کرد: درآمد فعلی عوارض آزادراه تهران- قم در حدی است که بتوانیم کار جمعآوری عوارض و برخی کارهای خرد در حوزه نگهداری راه را با آن انجام دهیم. ما برای نگهداری آزادراه تهران- قم باید سالانه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هزینه کنیم. این در حالی است که کل درآمدی که از عوارض داریم، سالانه در حدود ۸ تا ۹ میلیارد تومان است که چهار تا پنج میلیارد تومان آن هزینه جمعآوری عوارض شده و چهار تا پنج میلیارد تومان هم خرج بخشی از کارهای نگهداری جاده میشود. امیدوارم شورای اقتصاد در سال آینده با آن موافقت کند. این شورا فعلا موافق با افزایش قیمتها نیست.
قائممقام وزیر راهوشهرسازی:
اگر از اعتبار مجوزها مطمئن نشویم، پیشپرداخت هواپیماهای جدید را نمیپردازیم
ایلنا- قائم مقام وزیر راهوشهرسازی گفت: با توجه به موضعگیریهای ترامپ مبنی بر خروج از برجام باید اطمینان پیدا کنیم که شرکت ایرباس یا بویینگ مجوزها را ابطال نمیکنند. در حال حاضر این مجوزها معتبر هستند اما باید مطمئن شویم که چند ماه دیگر هم با هر تصمیم آمریکا معتبر باقی خواهند ماند.اصغر فخریهکاشان در واکنش به صحبتهای مدیر فروش ایرباس مبنی بر احتمال تاخیر در تحویل هواپیماها به دلیل تعویق در ارائه پیش پرداختها، اظهار داشت: قرارداد بین ایرانایر و ایرباس هیچ تغییری نخواهد کرد و این طبیعی است که اگر در ارائه پیشپرداخت تاخیر داشته باشیم، تحویل هواپیماها با تاخیر انجام میشود. وی در پاسخ به این سوال که این اظهارنظر مقام مسوول در ایرباس شامل حال سه فروند هواپیمایی میشود که قرار است، سال آینده وارد ناوگان شوند، گفت: صحبتهای مدیر فروش ایرباس کلی بوده است و طبق قرارداد منعقد شده ایرباس متعهد است ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران بفروشد. قائممقام وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: قرارداد بین ایرانایر و ایرباس تغییری نخواهد کرد و هر دو طرف باید متعهد به قرارداد منعقد شده باشند.فخریهکاشان با بیان اینکه برای اجرای قرارداد دو اقدام باید انجام شود، گفت: اولین اقدام فراهم کردن پول و ارائه پیشپرداختها از سوی ایرانایر به طرف قرارداد است که برای تامین مالی قراردادها اقداماتی انجام شده است. وی ادامه داد: دومین موضوع در اجرای قراردادها این است که اعتبار مجوزهای مورد نیاز در همه شرایط حفظ شود و اعتبار مجوزها به گونهای پایدار باشد که در استفاده از آنها در تمام شرایط مشکلی به وجود نیاید.