28 - 10 - 2019
حذف یا مشوق برای گسترش زبان
سرپرست پژوهشکده آموزشوپرورش روستایی، عشایری و چندزبانه پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش با بیان اینکه بهتر بود استفاده از پتانسیل سایر زبانهای خارجی در طرح اخیر نمایندگان مجلس دیده شود و تنوعی از زبانهای خارجی را داشته باشیم گفت: به جای حذف آموزش زبان، میتوانیم مشوقهایی برای فراگیری سایر زبانها ایجاد کنیم.
به گزارش ایسنا رضا کلانتری با اشاره به طرح اخیر نمایندگان مجلس پیرامون رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور اظهار کرد: واقعیت این است که قبل از ارائه چنین طرحی، هیچ گونه نظر کارشناسی از پژوهشگاه مطالعات خواسته و دریافت نشده است. این طرح دارای ابعاد مختلفی است. شش ماده و چندین تبصره دارد و لازم است تکتک این مواد و تبصرهها خوانده و درباره پیامدها و نتایجی که هر کدام دارد بررسی کارشناسی شود.
سرپرست پژوهشکده آموزشوپرورش روستایی، عشایری و چندزبانه پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش با بیان اینکه اگر درخواستی از پژوهشگاه برای انجام مطالعات مطرح شود آماده همکاری هستیم اظهار کرد: کار ما کار پژوهشی و اعلام نظرات کارشناسی در این خصوص است. یکی از حوزههای تربیت و یادگیری در سند تحول بنیادین و در برنامه درسی ملی، زبانهای خارجی است که به علت توسعه تعاملات فرهنگی و انتقال دانش بشری مورد تاکید قرار گرفته است. البته تمرکز روی زبان خاصی وجود ندارد. در سند تحول بنیادین، ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب انتخابی و نیمهتجویزی مورد اشاره قرار گرفته است.