15 - 11 - 2023
حتی هوش مصنوعی هم به داد مایکروسافت «بینگ» نرسید
«جهانصنعت»- مایکروسافت با ادغام بینگ و ChatGPT قصد داشت سلطه گوگل را در بازار جستوجو از بین ببرد، اما هنوز تا تحقق این رویا فاصله زیادی دارد. اگرچه مایکروسافت انتظار داشت کاربران هنگام جستوجو با لپتاپ و گوشی خود بینگ را به عنوان نخستین انتخاب در نظر بگیرند، اکنون بهنظر میرسد گوگل با وجود مشکلاتی مانند مناقشات حریم خصوصی و قوانین ضدانحصار که گریبانش را گرفتهاند، همچنان محبوبترین موتور جستوجوی جهان است و برتری مثالزدنی دربرابر رقبایش دارد. طبق گزارش StatCounter، تا اکتبر (مهر و آبان) سال جاری این شرکت در ایالاتمتحده ۰۷/۸۸ درصد سهم بازار را دراختیار داشته که در مقایسه با سال گذشته حدود
۲ درصد افزایش یافته است.
پس از گوگل، بینگ با سهم ۸۹/۶ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد و یاهو و داکداکگو نیز در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. در مقیاس جهانی وضعیت بینگ بدتر میشود. گوگل ۵۵/۹۱ درصد از سهم بازار جهانی را دراختیار دارد، در حالی که بینگ با کاهش درخورتوجه در مقایسه با سال گذشته، توانسته است تنها ۱۱/۳ درصد را ازآنِ خود کند.مایکروسافت با ادغام هوش مصنوعی ChatGPT و جستوجوگر بینگ، رویایی دستنیافتنی را در سر میپروراند. این شرکت قصد داشت به سلطه بیچونوچرای گوگل در دو دهه گذشته پایان دهد، اما چنین اتفاقی رخ نداد. اگرچه در ابتدا مشارکت مایکروسافت و OpenAI شوک نسبتا زیادی را به گوگل وارد کرد و سهم آن را تحتتاثیر قرار داد، اما این تاثیر دوام چندانی نیافت. از زمان انتشار عمومی چتبات ChatGPT در سال گذشته، مایکروسافت آن را در بسیاری از محصولات خود ادغام کرده است.
مایکروسافت اخیرا قابلیت ویندوز کوپایلت را معرفی کرد که در نوار وظیفه ویندوز ۱۱ قرار دارد و کاربران میتوانند با کلیک روی آن، بینگچت را فعال کرده و سوالات خود را مطرح کنند. بهنظر میرسد واقعیتِ مایکروسافت با آنچه این شرکت دوست دارد باشد، بسیار متفاوت است. با توجه به شرایط کنونی بینگ، بعید به نظر میرسد بتواند در آینده نزدیک با گوگل رقابت کند. همچنین گوگل انتظار دارد با چتباتبارد بهزودی به جایگاه ChatGPT دست یابد؛ بنابراین، مایکروسافت تا رسیدن به هدف خود همچنان راه زیادی دارد.