5 - 02 - 2025
حتی با کفار هم میشود مذاکره کرد
ایرنا- علیاکبر احمدیان، دبیر شورایعالی امنیت ملی ضرورت برخورداری نخبگان از ادراک و تشخیص درست شرایط فعلی را یادآور شد و گفت: «امروز ما درگیر بحث داغی درباره مقاومت هستیم. با این پرسشها مواجه شدهایم که فلسفه مقاومت چیست؟ از کجا شروع شده؟ رسالت مقاومت چیست و چگونه باقی میماند؟» اوگفت: «به تعبیر امام اگر حضرت ابراهیم 10برابر عبادت میکرد و سختیها را متحمل میشد اما کاری با جباران آن روز خودش نداشت، کسی به کار او کار نداشت. پس مقاومت، رسالت جوامع الهی و انسانی و هر فرد انسان است. فکر نکنید این گوشهای از دین است؛ همه دین حول این موضوع منظم شده است.» احمدیان گفت: «امیرالمومنین هزار رکعت نماز در شبانهروز میخواندند اما در زیارتها درباره ایشان میخوانید «و بذل نفسه فی مرضات رسولک» نفسش را بذل کرد برای رضایت پیامبر تو. به زیارتنامهها دقت کنید اگر نماز و زکات مطرح میشود، اقامه آن مطرح است: «قد أقمت الصلاة». نه اینکه عبادت شخصی مدنظر نباشد اما به هیچوجه اصل نیست. عبادت عبودیت است و معنای عبودیت این است که امام معصوم میفرماید: «من اصغی الی ناطق فقد عبد» هر کس به حرف ناطقی گوش کند؛ او را بندگی کرده است.
باز خداوند در قرآن میفرماید «ألم أعهد إلیکم یا بنی آدم اَن لّا تعبدوا الشیطان» «و أن اعبدونی هذا صراط مستقیم». اصل صراط مستقیم که ما از خدا میخواهیم و در سوره حمد هم میخوانیم، این است که خداوند میگوید گوش به حرف من کن، گوش به حرف طاغوت نکن. از گوش به حرف خدا دادن و گوش به حرف غیر خدا ندادن زندگی بشر و زندگی اجتماعی بشر آغاز میشود که دو لازمه دارد: صبر و تقوا. تقوا چیزی است که شما را در این مسیر حفظ میکند. بر این اساس خداوند فرمود «فاستقم کما امرت»، راه دومی جز این نیست.» او گفت: «برخی افراد گفتوگو و مذاکره را در تقابل با استقامت قرار میدهند. این برداشت اشتباه است. با کفار هم میشود مذاکره کرد اما با رعایت چه اصلی؟ بر مبنای اصل مقاومت میشود، مذاکره کرد. براساس مقاومت است که جهاد اصغر و جهاد اکبر معنا پیدا میکند، جهاد کبیر هم معنا پیدا میکند. «لا تطع الکافرین … و کفی بالله وکیلا». جهاد کبیر یعنی اطاعت نکردن. مفهوم این اطاعت نکردن این نیست که حتما زد و خورد داشته باشید، مفهوم این است که گوش به حرفشان ندهید. جایی که حرفشان را منطقی و قابل جمع با اصول خودتان میبینید، اشکالی ندارد گوش کنید اما جایی که تناقض و تضاد باشد، آنجا نمیشود گوش کرد.
زندگی ائمه ما پر از تشخیص مواردی است که کجا میشود کوتاه آمد و کجا نمیشود. اگر جایی که باید کوتاه بیاییم، سرسختی کنیم، آسیب میبینیم. آنجایی هم که باید بایستیم، اگر کوتاه بیاییم، باز اشتباه است. قدرت مومن و قدرت عقل بر همین مبناست. عقل آن چیزی است که بین دو ضرر، اقل الضررین را تشخیص دهد و بین دو نفع اکثر النفعین را تشخیص بدهد.» دبیر شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: «پس منظور از مقاومت، اطاعت نکردن از طاغوت است. مقاومت از حضرت آدم (ع) آغاز شد و ادامه دارد، مقاومت بر اطاعت خدا و مقاومت بر اجتناب از طاغوت. شاید اگر بخواهیم جنس و ماهیت مقاومت را مطرح کنیم، در بُعد اول صبر بر طاعت است، در بعد دوم صبر بر برائت است. مقاومت چیزی است که امروز باید بیشتر بشناسیم، اگرنه دچار افراط و تفریط میشویم.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد