23 - 09 - 2024
جمعآوری دادههای کاربران در شبکههای اجتماعی برای هوش مصنوعی
رویترز- کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در گزارش جدیدی اعلام کرد شرکتهای شبکه اجتماعی، حجم وسیعی از اطلاعات کاربران خود را جمعآوری، همرسانی و پردازش میکنند، بدون اینکه شفافیتی درباره نحوه استفاده از آنها توسط سیستمهای دارای هوش مصنوعی داشته باشند یا امکان کنترل نحوه استفاده از دادههای شخصی را برای کاربران فراهم کنند. این گزارش نحوه مدیریت پلتفرمهای شرکت «متا»، تیکتاک، بایتدنس و پلتفرم بازی توییچ آمازون و پلتفرمهای دیگر را تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده که سیاستهای مدیریت و حفظ دادهها در بسیاری از شرکتها، به شکل تاسفباری ناکافی است. یوتیوب، شبکه اجتماعی «ایکس»، اسنپ، دیسکورد و رِدیت هم در این گزارش بررسی شده بودند اما یافتههای این گزارش ناشناس بود و شرکتهای خاصی را فاش نکرد. یوتیوب متعلق به گوگل است. پلتفرم ارتباطی دیسکورد اعلام کرد این گزارش، مدلهای تجاری بسیار متفاوت را در یک دسته قرار داده و در زمان انجام این مطالعه، دیسکورد تبلیغاتی ارائه نمیداد. سخنگوی «ایکس» هم اعلام کرد این گزارش بر مبنای شیوههای فعالیت از سال ۲۰۲۰ است که در آن زمان، این سایت به نام «توئیتر» معروف بود و از آن زمان، «ایکس» شیوههای مذکور را بهبود بخشیده است. این پلتفرم، حریم خصوصی داده کاربر را جدی گرفته و تضمین میکند که کاربران از اشتراکگذاری دادههایشان در این پلتفرم و نحوه استفاده از آنها مطلع باشند و همزمان به کاربران امکان میدهد جمعآوری دادهها از حسابهایشان را محدود کنند. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا اعلام کرد شرکتهای شبکه اجتماعی، دادههای کاربران را از طریق فناوریهای ردیابی مورد استفاده در تبلیغات آنلاین و خرید اطلاعات از کارگزاران داده و روشهای دیگر جمعآوری میکنند.
حفظ حریم خصوصی دادهها، به خصوص برای کودکان و نوجوانان، یک مساله مهم بوده است. مجلس نمایندگان آمریکا مشغول بررسی لوایحی است که در جولای توسط سنا به تصویب رسیده و هدف آنها پرداختن به تاثیرات شبکههای اجتماعی بر کاربران کم سن و سال است. شرکت «متا» هم به تازگی حسابهای کاربری نوجوانان را معرفی کرده که کنترلهای والدینی پیشرفته را در خود جای داده است. در این بین شرکتهای فناوری بزرگ برای به دست آوردن منابع داده برای آموزش فناوریهای هوش مصنوعی نوظهور خود در تلاش هستند. معاملات دادهها به ندرت فاش میشوند و اغلب شامل محتوای خصوصی هستند که در پشت دیوارهای پرداخت و صفحه ورود به سیستم قفل شدهاند؛ بدون اطلاع کاربرانی که آن را ارسال کردهاند یا اطلاعی از آن ندارند. اکثر شرکتهایی که کمیسیون تجارت فدرال بررسی کرد، علاوه بر جمعآوری دادههایی درباره نحوه تعامل کاربران با خدمات خود، سن و جنسیت کاربران را جمعآوری کردند یا براساس اطلاعات دیگر حدس زدند. طبق گزارش رگولاتور آمریکایی، برخی نیز اطلاعاتی در مورد درآمد، تحصیلات و وضعیت خانواده کاربران جمعآوری کردند. شرکتها، دادههایی را درباره افرادی که از خدمات آنها استفاده نمیکردند، جمعآوری کردند و برخی از این کاربران، قادر به شناسایی همه روشهای جمعآوری و استفاده از دادهها نبودند. گروههای صنعت تبلیغات، از این گزارش انتقاد کردند و مدعی شدند مصرفکنندگان، ارزش خدمات تحت پشتیبانی تبلیغات را میدانند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد