16 - 02 - 2020
جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار
طرح اعمال شناسه کالا برای لوازم خانگی از ۱۵ دی برای واحدهای تولید و از ۱۵ بهمن برای واحدهای توزیعی آغاز شد. مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت با بیان این مطلب گفت: بیش از ۸۰ درصد از واحدهای صنعتی مشمول این طرح شناسه کالای مورد نیاز برای محصولات خود را دریافت کردند.
عباس هاشمی گفت: با توجه به میزان قاچاق لوازم خانگی که در کشور وجود دارد و آسیبی که به تولیدکننده و مصرفکنندگان این حوزه میزند اجرای طرحی در راستای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری است؛ یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شد اجرای طرح شناسه کالا برای لوازم خانگی است که در آینده با ارائه کد رهگیری همراه خواهد بود. هاشمی با اشاره به تنظیم آییننامه جامع پیشگیری از قاچاق گفت: مطابق این برنامه باید تمام کالاهای موجود در انبارها و تولید شده در کارخانجات شناسه کالا دریافت کنند تا از ورود اجناس تقلبی و قاچاق به بازار اجتناب شود. تولیدکنندگان و واردکنندگان همگی موظف به اخذ شناسه کالا برای اخذ محصولات خود شدند.
مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت بیان کرد: در مرحله بعدی این افراد موظف به اخذ کد رهگیری برای کالاها خواهند شد؛ ارائه کد رهگیری برای محصولات باعث میشود تا هر محصول از ابتدا تا انتها مورد ارزیابی قرار گیرد. به عبارتی دیگر برای هر واحد کالای تولید شده کد اختصاصی در نظر گرفته میشود و با استفاده از این کد میتوان تشخیص داد که محصول فوق در چه مرحلهای قرار دارد و چه مسیری را طی کرده است.
وی افزود: کد رهگیری برای کالاها عملکردی شبیه به GPS دارد و با استفاده از آن میتوان شرایط کالا را در هر لحظه ارزیابی کرد و دلیل نامگذاری آن نیز همین است چرا که با استفاده از این کد میتوان مسیر طی شده و شرایط فعلی محصول را به طور کامل رهگیری کرد.
مدیر بخش صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت بیان کرد: واحدهای تولیدی و واردکنندهها استقبال خوبی از اجرای این طرح داشتند که بنا بود در مرحله اول برای هشت کالا شامل یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی، لوازم صوتی و تصویری و مواردی از این قبیل اجرایی شود، اما تولیدکنندگان برای کالاهایی مثل اتوی برقی، چرخ خیاطی، ماکروویو، پکیج و کولر گازی هم داوطلبانه شناسه کالا دریافت کردند.
وی افزود: در حال حاضر توسط واحدهای تولیدی داخلی حدود چهار هزار شناسه دریافت شده است که به ۱۹۶ واحد صنعتی مربوط است؛ شرکتهای واردکننده هم حدود هشت هزار و ۳۱۰ شناسه دریافت کردهاند. بیش از ۸۰ درصد از واحدهای صنعتی مشمول این طرح شناسه کالای مورد نیاز برای محصولات خود را دریافت کردند.
هاشمی تاکید کرد: سیاست وزارت صنعت جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار است. بنابراین اجرای چنین طرحی به هیچ عنوان باعث افزایش قیمت و ایجاد التهاب در بازار لوازم خانگی نخواهد شد. کنترل بازار اولویت اول وزارت صمت است و در تمام جلساتی که برای اجرای این طرح برگزار شد بر آن تاکید داشتیم. به گفته وی، سرمایهگذاریهای مناسبی نیز انجام شده و به زودی میتوانید شاهد گسترش این طرح در کشور باشید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد