8 - 03 - 2025
جزئیاتی از بازارچههای صنایعدستی در نوروز۱۴۰۴
مدیرکل بازاریابی و تجاریسازی صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، وضعیت برپایی بازارچههای موقت، نمایشگاههای صنایعدستی در نوروز١۴٠۴ و جزئیات نظارت بر قیمتگذاری و تاثیر تقارن نوروز و ماه رمضان بر این برنامهها را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، فرزاد اوجانی با بیان اینکه برنامهریزی برای نمایشگاهها و بازارچههای صنایعدستی همچنان در حال انجام است، درباره جزئیات این برنامهها که تاکنون مشخص شده، گفت: همانند سالهای گذشته، تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم هم بازار صنایعدستی را تقویت کنیم و هم فرهنگ استفاده از این محصولات را میان مردم ترویج دهیم. این اقدام نهتنها باعث حفظ و احیای صنایعدستی خواهد شد بلکه به معیشت فعالان و هنرمندان این حوزه نیز کمک شایانی خواهد کرد. به همین دلیل، در نوروز۱۴۰۴ با همکاری مدیران کل استانها، معاونان و کارشناسان صنایعدستی و همچنین با تعامل گسترده با دستگاههای ذیربط در سطح استانها، برنامهریزی گستردهای انجام دادهایم تا تعداد مناطق برگزاری نمایشگاهها و بازارچهها افزایش یابد. با این کار، تعداد بیشتری از هنرمندان صنایعدستی در استانهای مختلف میتوانند محصولات خود را به نمایش بگذارند و در معرض فروش قرار دهند.
او در ادامه تاکید کرد: تلاش شده است حداکثر بهرهبرداری از همه اماکن در اختیار وزارتخانه، همچنین اماکنی که تحت مدیریت دیگر دستگاهها و شهرداریها قرار دارد، صورت گیرد. مدیریت و نظارت و حمایت این نمایشگاهها و بازارچهها برعهده وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری است و تمام برنامهها در چارچوب ضوابط و مقرراتی که از سوی این وزارتخانه به ادارات کل استانها ابلاغ شده، اجرا میشود.
یکی دیگر از برنامههای نوروزی که اوجانی به آن اشاره کرد، معرفی و شناساندن کارگاههای صنایعدستی به گردشگران است.
او در اینباره توضیح داد: برخی کارگاههای صنایعدستی قابلیت آن را دارند که مسافران نوروزی را با فرآیند تولید و ساخت محصولات آشنا کنند. ما با هماهنگی معاونت گردشگری و بخشخصوصی که مسوولیت اصلی گردشگران را برعهده دارند، فهرستی از این کارگاهها تهیه کردهایم. مسافران میتوانند در تعطیلات نوروز از این کارگاهها بازدید کنند و از نزدیک شاهد چگونگی تولید برخی رشتههای صنایعدستی باشند.
مدیرکل بازاریابی و تجاریسازی صنایعدستی اظهار کرد: وزارتخانه از طریق سامانهای که راهاندازی کرده است، تمام آمار و اطلاعات مرتبط با نمایشگاهها، بازارچهها و کارگاههای صنایعدستی را به صورت روزانه گردآوری میکند. این اطلاعات به کارشناسان وزارتخانه کمک خواهد کرد تا ارزیابی دقیقتری از میزان فروش و استقبال مردم از این برنامهها داشته باشند و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کنند.
اوجانی در پاسخ به این سوال که از ظرفیت دانشجویان رشتههای صنایعدستی در این بازارچههای نوروزی استفاده خواهد شد؟ گفت: این برنامه فقط مختص دانشجویان نیست. هر کسی که در حوزه صنایعدستی فعالیت دارد، میتواند در این بازارچهها شرکت کند. این شامل هنرمندان مستقل، صنعتگران، افراد دارای مجوز و حتی کسانی که در کارگاههای آموزشی صنایعدستی فعالیت دارند، میشود بنابراین نمایشگاهها و بازارچههای صنایعدستی در تعطیلات نوروز یک فرصت مناسب برای تمام فعالان این حوزه است تا بتوانند هنر خود را عرضه کنند و از ظرفیتهای موجود بهره ببرند.
با توجه به همزمانی نوروز با ماه رمضان، اوجانی در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع تاثیری بر برنامههای نوروزی صنایعدستی خواهد داشت؟ گفت: خوشبختانه، صنایعدستی هیچ تضادی با مناسبتهای دینی و مذهبی ندارد. بسیاری از صنایعدستی کشور ما ریشه در فرهنگ و باورهای اسلامی دارد. ضمن اینکه مردم همیشه شئونات اسلامی را رعایت کردهاند و امسال نیز چنین خواهد بود. در سالهای گذشته نیز تجربه برگزاری نمایشگاههای صنایعدستی همزمان با ماه رمضان را داشتهایم و مشکلی پیش نیامده است بنابراین، این دو رویداد در کنار یکدیگر میتوانند به خوبی برگزار شوند و پذیرای بازدیدکنندگان باشند.
مدیرکل بازاریابی صنایعدستی درباره تغییرات و تفاوتهای برنامههای نوروز۱۴۰۴ نسبت به سالهای گذشته بیان کرد: مهمترین تغییرات در تعداد مناطق و محلهای برگزاری بازارچههاست. با همکاری خوب دستگاههای ذیربط در استانها توانستهایم تعداد بیشتری از مناطق را تحت پوشش قرار دهیم، همچنین در نوع و ماهیت عرضه کالاها هم تغییراتی صورت گرفته است. تلاش کردهایم از تمام ظرفیتهای موجود استفاده کنیم، از جمله دانشجویان، مبتکران، نوآوران و حتی کسانی که به واسطه صنایعدستی توانستهاند زندگی خود را سامان دهند. در برخی استانها، صنایعدستی به عنوان یک روش درمانی برای برخی افراد دارای معلولیت مورد استفاده قرار میگیرد و این افراد نیز در این نمایشگاهها حضور خواهند داشت.
او افزود: بخش قابلتوجهی از فعالان صنایعدستی را بانوان تشکیل میدهند. در حال حاضر حدود ۷۰درصد از هنرمندان این حوزه را زنان تشکیل میدهند. در بازارچهها و نمایشگاههای نوروزی نیز شاهد حضور پررنگ بانوان خواهیم بود.
مدیرکل بازاریابی صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی درباره نظارت بر قیمتگذاری محصولات که یکی از مسائل مهم در برگزاری بازارچههای صنایع است، توضیح داد: با توجه به تنوع گسترده محصولات صنایعدستی، تعیین قیمت بهصورت متمرکز و دولتی امکانپذیر نیست. قیمتگذاری معمولا براساس دو معیار انجام میشود؛ نخست براساس قیمت تمامشده محصول و دیگری قیمت بازار. در بازارچهها، به دلیل تنوع عرضهکنندگان، خود مصرفکنندگان میتوانند مقایسهای بین کیفیت و قیمت داشته باشند و تصمیم بگیرند. با این حال کارشناسان وزارتخانه در صورت مشاهده اختلاف فاحش بین کیفیت و قیمت، حتما ورود خواهند کرد تا از تضییع حقوق مصرفکنندگان جلوگیری شود.
اوجانی از همه علاقهمندان دعوت کرد تا از نمایشگاهها و بازارچههای صنایعدستی در ایام نوروز بازدید کنند و اضافه کرد: اگر بازدیدکنندگان در این بازارچهها و نمایشگاهها با مشکلی مواجه شدند، میتوانند از طریق شمارههای اعلامشده توسط ستاد تسهیلات سفر (۰۹۶۲۹) مشکل خود را گزارش دهند. تمامی اطلاعات مربوط به این رویدادها در سایت «ویزیت ایران» درج شده است و علاقهمندان میتوانند از این طریق اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد