22 - 10 - 2019
تکمیل مثلث مبارزه با فساد
نشست خبری سخنگوی دولت با اصحاب رسانه دیروز برگزار شد. ربیعی در این نشست به سوالاتی درباره پرونده آمدنیوز، حسین فریدون و FATF پاسخ گفت. سخنگوی دولت به سخنان رییسجمهور در دانشگاه تهران و نشست خبری روحانی و لزوم برگزاری همهپرسی نیز اشارهای داشت و تاکید کرد که اظهارات رییسجمهور خارقالعاده نبوده و نیست چرا که او به عنوان رییس دولت که بخش عمدهای از مسوولیتهای او در صیانت از این دولت- ملت است، سخن میگوید.
عزم دولت برای مقابله با فساد
اما سخنگوی دولت در خصوص لایحه تعارض منافع نیز سخن گفت و از ارسال آن به مجلس خبر داد؛ لایحهای که به واسطه آن یک سیاستمدار یا سیاستگذار نفع شخصی از تصمیم خود نگیرد. باید اذعان داشت که قانون تعارض منافع در خیلی از کشورها اجرا میشود، اما در ایران با وجود بروز فسادهای گسترده هنوز این امر مشهود و ملموس نبوده ولی در نهایت این لایحه در دستور کار دولت قرار گرفت و کارگروههای دفتر هیات دولت با مشارکت حقوقدانان تلاش کردند لایحه مربوطه را تدوین کنند. دولت لوایح «شفافیت» و «مبارزه با مفاسد و سالمسازی نظام اداری» را نیز به مجلس ارسال کرده است تا مسیر جدیدی برای مقابله با فساد در نظام اداره کشور ایجاد کند، تا زمینه رویش فساد خشکیده شود. رییسجمهوری در نشست خبری اخیر خود نیز با اشاره به سه لایحه یادشده رویکرد دولت در مقابله با فساد را این طور تشریح کرد: «اعتقاد ما این است که مبارزه با فساد به صورت موردی، هیجانی تبلیغاتی، ما را به هدف نمیرساند. باید با فساد به صورتی جامع، ریشهای و اصولی مبارزه کنیم و ریشه فساد را از بین ببریم. یک فاسد را ممکن است بگیرید، محاکمه و اعدام کنید، اما آنچه که مهم است باید اصل فساد از بین برود و راهحلش همین سه لایحه است.»
ربیعی هم دیروز در خصوص لایحه تعارض منافع گفت که خوشبختانه لایحه مهم تعارض منافع هم به صحن مجلس رسید. این لایحه در کنار لایحه شفافیت که گام اول شفافیت اقتصادی است و به مجلس ارسال شده و در گامهای بعدی شفافیت قضایی و سیاسی هم به نحوی که همه تصمیمگیریها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت، به مجلس ارائه خواهد شد. پیش از این نیز لایحه ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به مجلس رفته بود. ما معتقدیم که مبارزه با فساد مسیری است درازمدت، همیشگی، ساختارمند، ریشهای و جامعهمحور یکی از شاخصهای اصلی مبارزه با فساد افزایش نظارت مدنی است. تجربه و مطالعات تاریخی من نشان میدهد هرگاه مبارزه با فساد کوتاهمدت، هیجانی و سیاستزده صورت گرفته فساد عمیقتر شده و به لایههای پایینی رسوخ کرده است.
علی ربیعی در نشست خبری خود با اشاره به نشست خبری رییسجمهور و سخنرانی وی در دانشگاه تهران گفت که روحانی خواهان برگزاری یک انتخابات پرشکوه با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت و مشارکت ملت در گرو رقابت است. تا زمانی که مردم احساس نکنند رایشان معنایی دارد انگیزه رای دادن نمییابند. در واقع باید رای مردم را برای تغییر، معنیدار کرد. آنچه تحریمگران آن را فشار حداکثری مینامند باید با مقاومت حداکثری ملی و با مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خودش را پیدا کند. رییسجمهور گفتند انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهند کرد که یک پیام بزرگ تحریمشکن از دل این حضور عظیم و همه با هم بیرون آید.
وی ادامه داد: لذا ما به عنوان دولت و نیز کل حاکمیت به خصوص شورای محترم نگهبان باید ظرف و ظرفیت و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم. دکتر روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست و اگر به مجلس اول اشاره میکند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خودجوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند. الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینههای متنوعی رای دهند. کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد.
وی افزود: در بحث سیاست خارجی هم جمعبندی رییسجمهوری این است که آمریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چراکه دریافته است عمر تحریمها رو به پایان است و فشار حداکثری او علیه ملت ایران شکست خورده است. از سوی دیگر آمریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته و این موضوع سبب میشود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران، چارهای جز خاتمه دادن به مذاکرهگریزی نداشته باشد.
سخنگوی دولت همچنین در ادامه گفت: تعامل سازنده بود که در نیویورک سبب شد رییسجمهور بهجای فرار از مذاکره، باب مذاکره سازنده را بگشاید و آمریکا را از مدعی مذاکره به متهم مذاکرهگریزی بدل سازد. اما مساله اصلی اصلا مذاکره نیست. مساله اصلی این است که دشمن میخواهد ایران را تبدیل به کشوری ضعیف از حیث تجاری، صنعتی و مالی و اقتصادی کند که طبعا کشوری با چنین وضعیتی قادر به پشتیبانی از یک ایران قدرتمند دفاعی و امنیتی نباشد.
سخنگوی دولت گفت: ملاحظه میکنید که هیچ یک از این موضوعات مطرح شده توسط رییسجمهور خارقالعاده نیست و اصولا جایگاه ریاستجمهوری یکی از عمودهای این خیمهای است که به نام جمهوری اسلامی برپا شده. اگر دکتر روحانی در اجرای همین اصول قانون اساسی پیشنهاد همهپرسی را میدهد درباره همین موضوعات و با همین مفاد حقوقی و قانونی است. رییسجمهور به عنوان رییس ملت و به عنوان رییس دولت که بخش عمدهای از مسوولیتهای او در صیانت از این دولت- ملت است، سخن میگوید که اگر چنین نکند خلاف مسوولیت تاریخی خود عمل کرده است.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رییسجمهور درباره مجلس اول نیز بیان کرد: دولت امنیت انتخابات را در سطح بالا تضمین میکند و هیاتهای اجرایی به گونهای فعالیت کنند که زمینه ثبتنام برای همه تفکرات مهیا شود و فکر میکنیم میتوانیم با شورای نگهبان به تعامل برسیم. وی افزود: ما از محدود کردنها لطمه دیدهایم و نتیجه آن در برخی نهادها مشخص شده است. شکلگیری نظام جمهوری اسلامی به انتخابات بستگی داشته و ایران هرگز از انتخابات بزرگ آسیب ندیده است.
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر کریمیقدوسی مبنی بر بازداشت افرادی از نهاد ریاستجمهوری در ارتباط با «آمدنیوز» بیان کرد: برخی آدمها رکورددار اتهامزنی هستند و مطالبی را بیدقت مطرح میکنند که این رفتار باعث از بین رفتن اعتماد عمومی میشود. ادعای دستگیری در نهاد ریاستجمهوری کذب است و امیدوارم مقامات قضایی نیز به این اتهامات بیپایه رسیدگی کنند. دستگاههای امنیتی پاسخ میدهند که بازیگران و بازیگردانان قضایی چه کسانی هستند. نمیتوان با شیوه آمدنیوزی با آمدنیوز مقابله کرد.
ربیعی درخصوص نظر دولت پیرامون بازداشت روحالله زم و نقش فرانسه در این رابطه گفت: دولت از هر تلاش دستگاههای امنیتی و مقابله با افراد وابسته به سرویسهای بیگانه استقبال و حمایت میکند. سخنگوی دولت درباره بیانیه اخیر FATF و آخرین مهلت آن به ایران نیز گفت: دولت قطعا به رایزنیها ادامه میدهد چراکه برای تقویت منافع ملی بر ضرورت تصویب این لوایح تاکید داریم. این لوایح مختص ایران نبوده و توصیهای به همه کشورهای جهان است. قطعا مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم از اهداف ایران است. وی ادامه داد: مثالهای ساده مخالفان اصلا در دل پالرمو وجود ندارد. دلایل ذکر شده دلایلی نیست که خودمان را به لیست سیاه ببریم چرا در صورت عدم تصویب، قطعا در لیست سیاه قرار میگیریم و حتی کشورهای همراه ایران با ما دیگر همراهی نخواهند کرد. نپیوستن به این کنوانسیونهای در ارتباط با FATF مغایر منافع ملی است و امیدواریم با همفکری مانع خودتحریمی کشور شویم. این خودتحریمی عواقب جدی برای اقتصاد ایران دارد و تبادلات تجاری ایران را فارغ از تحریمهای آمریکا با مشکلات جدی مواجه میکند.
ربیعی در ارتباط با ادعای اخیر رویترز مبنی بر همکاری هکرهای ایران و روس برای حمله سایبری به ۳۵ کشور جهان بیان کرد: ایران از این دست اقدامات انجام نمیدهد. اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم هرچند که هیچ مقام مسوولی این موضوع را اعلام نکرده و گمانهزنی یک نشریه است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد