3 - 08 - 2024
توقع نداریم ۲۰۰ میلیارد بفروشیم
گروه فرهنگ و هنر- تهیهکننده سینما با بیان اینکه قسمت چهارم سریال «ساخت ایران» در حال نگارش است، گفت: بسیاری از فیلمها با شیبی تند فروختند و یکباره فروش آنها نزولی شد که صعود آنها به دلیل تبلیغات است، در حالی که «خجالت نکش۲» در هفتههای ابتدایی، شیب ثابتی داشت و رفتهرفته فروش صعودی را تجربه کرد و البته توقع نداریم یک دفعه ۲۰۰میلیارد بفروشیم و رکورد فروش را بزنیم.
امیر پروینحسینی درباره تولید فصل جدید سریال ساخت ایران توضیح داد: ساخت ایران همیشه برای تولید متقاضی داشته اما هماهنگی آدمها و تیم، کار سختی است. وقتی در حال تولید فصل سوم ساخت ایران بودیم فصل بعدی را تقاضا کرده بودند. فعلا در حال نگارش متن هستیم، انشاءالله محمدرضا گلزار در فصل جدید ساخت ایران حضور خواهد داشت.
وی افزود: نیاز داریم برای راضی نگه داشتن مخاطبان اثر را بهروز کنیم که این انرژی میبرد و ما هم داریم برای آن زمان میگذاریم. نویسنده فصل جدید ساخت ایران، همان نویسنده قبلی نیست و دوستان جدید در حال نگارش هستند. تهیهکننده خجالت نکش۲ درباره دلیل ساخت دومین قسمت این اثر توضیح داد: خجالت نکش یک کمدی ایرانی است. تیم این فیلم آماده همکاری بودند که فصل دوم آن تولید شد. برای بقیه کارها نیز اگر چنین شرایطی فراهم باشد، فصلهای بعدی آنها را تولید میکنیم. از طرفی باید این درخواست را مردم داشته باشند و باید دید چقدر این نیاز وجود دارد که ادامه کار ساخته شود. در فروش هم میتوان این نکته را دید؛ خجالت نکش۱ را حدود ۳۰۰هزار نفر دیده بودند، اما خجالت نکش۲ را تا امروز، بیشتر از یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر تماشا کردهاند. این تهیهکننده درباره تغییرات فصل سوم ساختایران نسبت به دو فصل قبلی تاکید کرد: از پخش فصل یک و ۲ شرایط جامعه و مردم تغییر کرده، به همین دلیل فصل ۳ هم تغییر کرده و بهروزرسانی شده است. طبیعی است که مخاطب همان شوخیهای دو فصل قبلی را در فصل سوم جستوجو کند و ناراضی باشد.
پروینحسینی ادامه داد: خجالت نکش۲ فیلمی تجاری نیست، آیینه بغل و من سالوادور نیستم تجاری بودند که البته هنوز هیچ رقیبی هم ندارند. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرده و فیلمی اجتماعی است، نه صد درصد تجاری. توقع من هم این نیست که رکورد فروش را بزند بلکه اثر باید روال خود را در فروش طی کند و هزینه و درآمد با هم همخوانی داشته باشد.
تهیهکننده فیلم آیینه بغل با تاکید بر اینکه هزینه تبلیغات هنگفت برای پروژه نمیپردازیم، گفت: در حال حاضر در اغلب فیلمهای تجاری، هزینه تولید فیلم و تبلیغات از درآمد فیلم بیشتر است. این برای ما که در بخش خصوصی فیلم میسازیم و باید با برگشت سرمایه، فیلم بعدی خود را بسازیم منطقی نیست اما همکاران دیگر ممکن است برایشان منطقیتر باشد که سودی نکنند بلکه ضرر هم کنند تا اسم خود را بر سر زبانها بیندازند. تبلیغات را به معنای اطلاعرسانی میپذیرم اما تبلیغات را به معنای گول زدن قبول ندارم. خیلی از فیلمها در ظاهر کمدی به نظر میرسند اما در اصل کمدی نیستند بلکه با دو پلان کمدی، مردم را گول میزنند و مخاطب ناراضی از سالن بیرون میآید.
وی افزود: یک اطلاعرسانی معقول برای فیلم با حجم زیادی از تبلیغات برای فیلم فرق میکند؛ این برای یک فیلم معقول نیست. معمولا کسانی که این کار را میکنند دنبال چیزهای دیگری هستند. شما نمیتوانید دو برابر هزینه یک فیلم خرج تبلیغات کنید که بگویید عدد فروش بالاتر است! ما هم میتوانیم این را بگوییم اما این سیاست ما نیست. این تهیهکننده با اشاره به تبلیغات بعضی فیلمهای روی پرده توضیح داد: منطقی نیست که بیشتر از سود فیلم، خرج تبلیغات کرد؛ درصدی از درآمد به تبلیغات اختصاص داده میشود اما بعضی همکاران، سه برابر درآمد فیلم، خرج تبلیغات میکنند. دفتر ما هم باید سرمایه فیلم را برگرداند و هم سود کند تا سرمایهگذار تمایل به ادامه دادن داشته باشد. نمیتوانم سود سرمایهگذار را خرج تبلیغات کنم که او ضرر کند و من شناخته شوم. در اکثر پروژههایی که الان رکورد میزنند، هزینهها از درآمد بیشتر است. پروینحسینی در پاسخ به اینکه پیشبینی شما از میزان مخاطبان خجالت نکش۲ چیست، توضیح داد: ما یک میلیون مخاطب حرفهای سینما داریم که فیلم را دیدهاند. اضافهتر از این کسانی هستند که بیش از یک بار به سینما میروند و فیلم را میبینند یا با تبلیغات دهانبهدهان میشنوند که این فیلمی خانوادگی و مفرح است و فیلم را میبینند. تهیهکننده فیلم زاپاس، فروش هفتگی اغلب فیلمهایی که امسال اکران شدند را نزولی دانست و افزود: بسیاری از این فیلمها با یک شیب تندی شروع کردند و بعد فروش آنها نزولی شد. این صعود، زور تبلیغات است. یک فیلم به این شیوه یک دفعه فروش زیادی دارد اما در هفتههای بعدی فروش آن یکپنجم هفته اول شده، در حالی که خجالت نکش۲ در هفتههای ابتدایی شیب ثابتی داشته و رفتهرفته فروش صعودی را تجربه کرده است. ما نیز توقع نداریم که یک دفعه ۲۰۰میلیارد بفروشیم. پروینحسینی با اشاره به اینکه شرایط برای تولید ادامه فیلمها در جامعه تغییر کرده است، توضیح داد: مردم امروز با مردم ۱۵سال گذشته تفاوت کردهاند و نمیشود همان استراتژی را پیاده کرد. اولین فیلمی که خارج از ایران فیلمبرداری شد، من سالوادور نیستم بود. باقی فیلمها با کپی از آن، در خارج از ایران تولید شدند. وی افزود: ما اگر یک ریال هزینه کردیم به بازگشت آن یک ریال فکر کردیم. برای همین اگر فیلمبرداری در خارج از کشور داشتیم، به این معنا نیست که آن فیلم گرانی بوده است. شاید توانایی تیم تولید به گونهای بوده که میتوانسته خارج از کشور با هزینه معمولی کار کند. برای همین است که من در بیش از ۱۰کشور فیلم ساختم و معنای آن این نیست که اگر ما به برزیل میرویم یعنی هزینه فیلم ما سه برابر باقی فیلمهاست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد