1 - 02 - 2025
توسعه اختاپوسی صنعت کاشی، آن را تضعیف کرده است
یحیی آلاسحاق، رییس اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید بر اهمیت بهروزرسانی تولیدات کاشی و سرامیک کشور و ایجاد فروشگاههای معتبر در عراق، گفت: مشکل اصلی صنعت کاشی و سرامیک ایران، توسعه اختاپوسی آن در سالهای گذشته است.
به گزارش اتاق ایرانآنلاین، رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت: متاسفانه بازار مصرف کاشی و سرامیک ایران در عراق در درجه سوم و چهارم قرار دارد و در پروژههای بزرگ و درجهیک از کاشی و سرامیک ایران استفاده نمیشود.
یحیی آلاسحاق، در نشست با هیاتمدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران، ادامه داد: این اعلام زنگ خطر است بنابراین شرکتها باید به کیفیت محصولات و بهروزرسانی تولیدات بیشتر توجه کنند. باید برندسازی شکل بگیرد و فروشگاههای معتبر در عراق ایجاد شود. با توجه به مزیتهای ویژه کشور عراق اگر شرایط آن کشور درک شود و یک نظام مدیریتی به عنوان پدر مقتدر و قاطع این صنعت را هدایت کند، حتما نتیجهبخش خواهد بود.
او تاکید کرد: مشکل عمده و ریشهای صنعت کاشی و سرامیک ایران، توسعه اختاپوسی آن در سالهای گذشته، بدون آیندهنگری و توجه به زیرساختها و ظرفیت بازار مصرفی آن است. در حال حاضر تولید این صنعت به بیش از دو برابر مصرف داخلی رسیده است. با این وضعیت فعالان این صنعت راهکارهایی از جمله رقابت منفی، قیمتشکنی و تولید محصولات فاقد کیفیت و هجوم به بازار عراق را برای بقا پیدا کردهاند که به صنعت کاشی و سرامیک آسیب زده است.
رییس اتاق مشترک ایران و عراق با بیان اینکه صنعت کاشی و سرامیک کشور، نیازمند تغییر فرهنگ و ادبیات حرفهای تبدیلشدن «من» به «ما» است، ادامه داد: بهترین راهکار اعمال قدرت و مدیریت و حل مشکلات صنعت، داشتن انجمن قوی و متحد است که بتواند اقتدار خود را در مقابل تصمیمگیران و تصمیمسازها اعمال کند. داشتن انجمن قوی جز با اتحاد و همدلی همه شرکتها و تبعیت از انجمن بهعنوان راهبر صنعت میسر نمیشود.
آلاسحاق تاکید کرد: اعضای خود را متقاعد کنید که با روند فعلی تولید و تجارت، زندگی اقتصادیشان در خطر است و بدانند اگر محصول باکیفیت تولید نکنند و به دنبال بازارهای دیگر غیراز عراق نباشند چند سال دیگر چه بلایی بر سرشان خواهد آمد.
در این نشست، مرتضی صفدریزاده، رییس انجمن کاشی و سرامیک نیز با اشاره به بهبود شرایط صادرات به روسیه از نظر کاهش زمان حملونقل و تسهیل انتقال وجه حاصل از صادرات به کشور گفت: باید بازار را سروسامان دهیم و برای ورود به بازار روسیه با توجه به مستعد شدن شرایط برنامهریزی کنیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد