4 - 03 - 2024
تهدید دوباره موزه فرش با هواکش مترو؟!
ایسنا- پس از حدود ۵ سال از توقف پروژه ساخت هواکش خط ۶ مترو در حریم موزه فرش، کارگاه این هواکش بار دیگر علم شده است. در حالی که عضو قدیمی شورای فنی میراث فرهنگی تهران، ساخت این هواکش را برای موزه فرش مخاطرهآمیز میداند، اما مدیر موزه فرش معتقد است که ساخت این هواکش آسیبی ندارد و شرکت ساخت مترو هم مجوزهای لازم را گرفته است.
ماجرای ساخت هواکش مترو در حریم موزه فرش به سال ۱۳۹۶ برمیگردد. نقشهای که آن زمان برای این هواکش تایید شده بود، سازهای بزرگ را نشان میدهد که پیش از ورودی موزه فرش و در پیادهرو خیابان فاطمی منتهی به خیابان کارگر قرار داشته و منظر ساختمان موزه را کاملا مخدوش میکرده است.
مخالفتها با این طرح راه درازی را طی کرد تا به نتیجه رسید. در سال ۱۳۹۷ طرح هواکش خط ۶ مترو با وجود آن که به تایید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران رسیده بود، اما متوقف و کارگاه ساخت آن جمع شد. شرکت مترو در آن سال، به بررسی دوباره موقعیتهای مکانی مختلف در تقاطع خیابان کارگر و فاطمی ناچار شد و قرار بود طرح جدید در شورای فنی وزارت میراث فرهنگی بررسی و مکان دیگری پیشبینی شود. اکنون پس از گذشت بیش از ۵ سال از آن ماجرا، مدتی است دوباره کارگاه ساخت هواکش مترو در جوار موزه فرش برپا شده است، با این تفاوت که مکان آن کمی بالاتر از محل قبلی و نزدیک به در ورودی موزه فرش از سمت دیگر قرار دارد و همچنان از بیرون، دید ساختمان شاخص موزه را مخدوش کرده است.
اکنون پرسش این است که مکان جدید برای ساخت هواکش چگونه انتخاب شده و آیا پیشنهادهایی که سال ۱۳۹۷ برای مکانیابی جدید مطرح شده بود، بررسی شده است؟ آیا شورای فنی میراث فرهنگی درباره مکان جدید نظر و تاییدی داده است؟ پرسوجوهای ایسنا از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برای رسیدن به پاسخ این سوالها بینتیجه ماند، اما محمدجواد اینانلو مدیر کنونی موزه فرش در نشست خبریای که به تازگی داشته، درباره آسیبهای ساخت این هواکش گفته که «این هواکش به موزه فرش آسیب نمیزند و خارج موزه قرار دارد». مدیر موزه فرش همچنین در پاسخ به پرسشهای ایسنا مبنی بر اینکه با وجود مخالفتها و توقف طرح قبلی هواکش، چه اتفاقی افتاده که هواکش با همان شرایط قبل در حال ساخت است و چه توافقی با شهرداری و شرکت مترو شده که ساخت هواکش از سر گرفته شده است آیا در ازای اقداماتی که شهرداری انجام داده یا میدهد، این امتیاز برای واگذاری پیادهراه موزه و ساخت هواکش به مترو داده شده است؟ اظهار کرده است: «استفاده از حریم پیادهرو و حوضهای بیرون موزه، هیچ ارتباطی به توافق با شهرداری برای کندهکاری مترو ندارد. شرکت مترو کلا از شهرداری تهران جداست و بهرهبردار مترو هم یک شرکت دیگر است. اینکه اجازه دادیم هواکش نصب کنند و در ازای آن پیادهراه را به ما بدهند، اشتباه است. ما برای ساماندهی پیادهراه با شهرداری منطقه ۶ توافق کردهایم که هواکش را شرکت ساخت مترو میسازد. ما حتی یک بار جلوی آنها را گرفتیم، ولی مجوز آوردند.»
اسکندر مختاری طالقانی که در سالهای ۹۶ و ۹۷ همزمان با بحث ساخت هواکش در حریم موزه، در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان تهران عضویت داشت و آن زمان به بررسی کارگاه هواکش در ورودی موزه فرش موظف شد و جزو مخالفان این طرح بود، درباره مخاطرات این طرح به ایسنا میگوید: هواکش مترو که در جوار موزه فرش در حال حفاری و ساخت است، آلایندگیهایی به همراه خواهد داشت که مقداری از آن به خاطر تهویه تونلها و مقداری هم ناشی از لنتهای ترمز قطار خواهد بود و برای فرشها خطرناک است.
این مرمتگر و پژوهشگر میراث فرهنگی، معماری و شهرسازی درباره اینکه تونل و کانال هواکش مترو در هر عمق و فاصلهای باشد این آلودگی را برای موزه فرش خواهد داشت؟ اظهار میکند: فرقی نمیکند، به هر حال هواکش مترو این آلایندگی را به سطح میآورد.مختاری درباره اینکه سال ۹۷ مطرح شد که مکانیابی جدیدی برای هواکش مترو انجام شود و آن زمان، شما مکان دیگری را برای هواکش پیشنهاد کرده بودید، چرا آن پیشنهادها پیگیری و انجام نشدند؟ میگوید: خبر ندارم! اما این هواکش به موزه آسیب میزند؛ اول آلودگی هوای تونل مترو و انتقال آن به داخل موزه و فرشهاست که باید بررسی کنند که در بلندمدت این آسیب چقدر است. بخش دیگر این آسیب منظری است که در محیط موزه تغییرات منفی ایجاد میکند و بخش دیگر هم امکان آسیب لرزهای است. باید از ایجاد تاسیساتی که رفتار زمین را تغییر میدهند و در طبیعت قبلی تغییراتی ایجاد میکنند، در عرصه و حریم آثار تاریخی پرهیز شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد