26 - 09 - 2024
تزاحم قانونی در بازار خودرو
در حالی که بازوی پژوهشی مجلس اثربخشی قوانین مربوط به تنظیم بازار را 30درصد ارزیابی کرده است،این سوال در ذهن شکل میگیرد که آیا اساسا بازار و صنعت خودرو به این همه قانون نیاز دارد؟ آیا کشورهای دیگر هم با حجم انبوهی از قوانین در بازار خودرو مواجه هستند؟
امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو در گفتوگو با «جهانصنعت» در پاسخ به این سوالات گفت: خودرو در دنیای پیشرفته امروز اصلا مساله ملی و امنیت ملی نیست اما متاسفانه در کشور بازار و صنعت خودرو بهگونهای پیش رفته است که در برخی موارد به مسالهای در سطح امنیت ملی تبدیل شده و میشود. بهگونهای که با هر حرف و کاری، مساله خودرو، انگار به ویترینی برای کل کشور بدل میشود. این شرایط، ناشی از سیاستها، قانونگذاریها و آییننامهنویسیهای غلط است که روزبهروز نیز بدتر میشود.
کاکایی افزود: ازاینرو، اصلا وضعیت بازار و صنعت خودروی ایران با سایر کشورها قابل مقایسه نیست. اساسا دیدگاههای حاکم بر صنعت خودروی کشور ما، در هیچ کجای دنیا- در کشورهای پیشرفته یا در کشورهای دارای صنعت- حاکم نیست.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: متاسفانه هم دیدگاههای رقابت در بازار و هم دیدگاههای رقابت در صنعت غلط است. نتیجه این وضعیت، شرایط مبهم و پیچیدهای است که هیچکس نمیتواند آن را درست کند. در حال حاضر نمیبینیم کسی از وضعیت بازار و صنعت خودرو راضی باشد. هم مردم و مشتریان بازار خودرو ناراضی هستند و هم مسوولان.
او با بیان اینکه نهتنها تعدد قوانین موجب سردرگمی و ناکارآمدی شدهاند که روح قوانین نیز با یکدیگر تعارض دارند، اظهار کرد: هم در اقتصاد، هم در صنعت و هم در صنعت خودرو هر روز با یک قانون، مقررات و آییننامه جدید مواجه هستیم و حرف جدیدی را میشنویم. سه سال پیش، نمایندگان مجلس قبل در جریان تدوین قانون ساماندهی صنعت خودرو ادعا کردند که خودرو 5هزار دلاری وارد میکنند، الان این نمایندگان کجا هستند؟ بعد گفتند، خودروی 10هزار دلاری وارد میکنیم. متاسفانه ادعا میکنند و براساس ادعاهای غلط از طریق قانونگذاری، ریلگذاری میکنند؛ ریلی که با ریلهای قبلی تناقض دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد